Udržitelnost není buzzword, podnikatelsky se vyplácí, říká Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti

Jiří SvobodaJiří Svoboda

luciemadlova

Foto: CzechCrunch

Lucie Mádlová mluvila na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Čím dál tím více projektů se snaží podnikat udržitelně. Zdárné příklady praxe, kdy se různí firemní aktéři starají o své okolí a mění svět k lepšímu, jsme představili i na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn s podtitulem Udržitelná budoucnost. Jednou z osmi osobností, které na toto významné téma hovořily, byla Lucie Mádlová, šéfka Asociace společenské odpovědnosti.

Právě Asociace společenské odpovědnosti se snaží o sdružování a oceňování firem, které naplňují cíle udržitelného rozvoje. Lucie Mádlová tak už osm let sleduje, jak se v tomto tématu posouvají české firmy, organizace, ale třeba i orgány samosprávy.

Za jeden ze svých hlavních cílů považuje, aby se udržitelnost a společenská odpovědnost staly běžnou součástí podnikání pro každou firmu. Ačkoliv počet těch, které již sdružuje, rychle stoupá, Mádlová říká, že sociálně odpovědných firem je v celkovém měřítku stále málo.

Co to je ale vlastně je společenská odpovědnost, kterou se asociace zabývá? Pro Mádlovou je to hlavně agenda opřená o sedmnáct cílů udržitelného rozvoje (takzvané SDGs neboli sustainable development goals), na kterých se v roce 2015 shodly státy OSN. Patří mezi ně například vymýcení chudoby a hladu, čistá a dostupná elektrická energie nebo zodpovědná konzumace a produkce.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelnosti mluvila i Lucie Mádlová, šéfka Asociace společenské odpovědnosti.

„Vlastně je jedno, jak tomu přesně říkáme. Kolikrát vidíme, že naši Asociaci lidé přejmenovávají třeba na asociaci zodpovědného podnikání a podobně. Některé firmy ani přímo neříkají, že fungují odpovědně, přestože tak činí,“ vysvětluje Mádlová. Jak totiž zaznělo i v předchozích fázích konference, udržitelnost – ať už nazývaná jakkoliv – začíná být pro firmy nutností ze všech stran.

Na sociální aspekt podnikání tak čím dál tím více tlačí nejen akcionáři, ale i zákazníci. Ti se podle Mádlové stále častěji dívají na to, zda daná firma skutečně vyrábí udržitelné produkty. Zároveň existuje i vzrůstající podíl těch zájemců, u kterých je udržitelnost zásadním faktorem při výběru zboží, které si ve finále zakoupí.

„I když tu udržitelnost zaznívala po celou dobu konference, není jen buzzword. A ani se nevyplácí ji tak využívat. Informace jsou dohledatelné, a pokud firma není s udržitelností transparentní, snadno ke konci dojde,“ varuje Mádlová. Abychom byli více udržitelní jako celá společnost, jsou pak podle ní třeba dvě hlavní složky: edukace a příklady dobré praxe.

V obou z nich se snaží Asociace společenské odpovědnosti figurovat. Například tím, že každoročně uděluje Ceny SDGs projektům, které cíle udržitelného rozvoje naplňují. Jen do letošního ročníku se jich přihlásilo 238. A desítku inspirativních podniků, pro které je udržitelnost klíčovou hodnotou a ne pouhým buzzwordem, jsme s odbornou porotou vybrali i do naší desítky Udržitelných byznysů roku.

***

Jak se vede vzdělávání ohledně udržitelnosti v Česku? A co dělají pro udržitelnost státní instituce? O tom všem mluvila Lucie Mádlová na konferenci CzechCrunch Onlajn o udržitelné budoucnosti. Kromě Mádlové hovořilo sedm dalších řečníků včetně Petra Pavlíka z online supermarketu Rohlík nebo Hany Fořtové ze startupu Frusack.

Partnerem pátého CzechCrunch Onlajnu je online supermarket Rohlik.cz, pro který je udržitelnost zásadním tématem, a to včetně kompenzace uhlíkové stopy u vlastních značek produktů nebo zapojení elektromobilů do rozvozu potravin.

Udržitelný byznys roku ’21

Pokud vás zajímá téma udržitelnosti, podívejte se na náš speciál Udržitelný byznys roku ’21, kde jsme vybrali desítku firem, které berou udržitelnost jako klíčovou součást svého podnikání. Celý žebříček najdete zde.

udrzitelny-byznyscc

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku

Diskuze (0)

Novinka

Anonym