Cyberpunk 2077 se po půl roce vrátil do PlayStation Storu. Po složitých začátcích má herní hit naději na lepší budoucnost

V Cyberpunku 2077 ztvárnil jednu z postav známý herec Keanu Reeves (napravo)

Foto: CD Projekt Red

Cyberpunk 2077 se krátce po vydání koncem loňského roku zapsal do historie – naneštěstí ale ne způsobem, jaký jeho vývojáři zamýšleli. Jedna z nejočekávanějších her poslední doby totiž zažila jednu z nejhorších premiér, jakou videoherní průmysl pamatuje. Věci dokonce došly až ke kompletnímu stažení Cyberpunku z obchodu Sony a žalobě ze strany akcionářů. Půl roku po katastrofálním vydání se snad ale blýská na lepší časy a ambiciózní kyberpunkové RPG se vrátilo na PlayStation, byť s velkým upozorněním.

„Uživatelé edice pro PlayStation 4 mohou i nadále mít problémy s výkonem, současně však stále pracujeme na zlepšení stability napříč platformami,“ hlásí polské studio CD Projekt Red, které za Cyberpunkem stojí. Ačkoliv se hra do PlayStation Storu vrátila po půl roce od bezprecedentního stažení, Sony od jejího hraní na PS4 stále odrazuje. Pro lepší zážitek prý mají hráči přejít na PS4 Pro nebo rovnou PS5. Cyberpunk 2077 zkrátka pořád není úplně za vodou.

Ještě krátce před vydáním se přitom zdálo, že vše je na nejlepší možné cestě. Po několika odkladech byla konečně potvrzena premiéra, PC verze hry se dostala do rukou recenzentům a většina z nich byla nadšená. Mluvilo se sice o několika nedostatcích v budování rozsáhlého světa nebo umělé inteligenci generovaných postav, ale imerzivní příběh, velká otevřená mapa a grafické zpracování působily skvěle.

S prvními hráči mimo média ale přišly problémy. Jejich herním avatarům najednou na ulici mizelo oblečení, auta létala nebo projížděla skrz zdi, některým dokonce kvůli chybějící postavě nešlo dokončit některé úkoly a pokročit v příběhu. Na konzolích minulé generace šlo všechno ještě  mnohem dál. Hra běžela pomalu, sekala se a grafika vypadala naprosto strašně.

cyberpunk0

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

Foto: CD Projekt Red

Do týdne po vydání tak CD Projekt Red spustil velký program na vrácení peněz a následovaly stejné kroky Microsoftu a Sony. Výrobce PlayStationu se přitom rozhodl k ještě radikálnějšímu kroku. Ve snaze ochránit potenciální hráče před zklamáním Sony dokonce Cyberpunk 2077 úplně stáhlo ze svého online obchodu. Ačkoliv proti tomu část komunity protestovala, pro mnohé šlo o odstranění téměř nehratelného titulu.

Později se ukázalo, že vedení CD Projektu se zaměřovalo hlavně na marketing a sliby akcionářům, podle čehož také nastavovalo časovou osu vydání hry. Pro samotné vývojáře ale byly stanovené termíny, které s nimi nikdo pořádně nekonzultoval, naprosto nereálné. Realističtější odhady vydání hry byly o mnoho měsíců později. Něco podobného nepřímo přiznal i spoluzakladatel polského studia Marcin Iwiński, když v lednové veřejné omluvě všechnu vinu směřoval na sebe a vedení firmy.

Zároveň s omluvou zveřejnil i novou časovou osu vývoje Cyberpunku s plánovanými opravami, bezplatnými rozšířeními a vydáním verze pro konzole nové generace. První patch vyšel už o týden později, podle hráčů však zdaleka nenaplnil jejich očekávání a některé zásadní aspekty pořád nefungovaly správně. Na další se pak čekalo až dva měsíce, protože studio se kromě jeho náročnosti muselo navíc vypořádat s velkými útoky na svou infrastrukturu.

Do oprav hry se mezitím pustila také rozsáhlá komunita tzv. moderů, kteří mohou díky nástrojům herního studia vytvářet mody, tedy vlastní úpravy a obsah do hry, a sdílet je s ostatními hráči. Opravy a záplaty moderů dokonce zlepšovaly stav Cyberpunku rychleji než práce samotných vývojářů. Je jasné, že titulu se kolem sebe i přes problémy podařilo vytvořit silnou komunitu. Byť by bylo samozřejmě lepší, kdyby se nemusela podílet na správném běhu obrovského mainstreamového titulu.

Cyberpunk se jasně zlepšuje, byť stále čelí velkým výzvám

Oficiální březnový patch konečně posunul stabilitu Cyberpunku výrazněji kupředu. Zlepšila se hratelnost, počítačem řízené postavy začaly s hráči více a efektivněji spolupracovat, opravily se nedostatky v oceňování úspěchů a podobně. Vylepšení se dočkaly také konkrétní mise, v nichž dosud některé akce hráče nespouštěly správné skripty nebo ho uzamkly do bezvýchodné situace.

Nedlouho po opravách se objevila i informace, že o vrácení peněz nakonec požádalo jen kolem třiceti tisíc lidí, vedle 13,7 milionu prodaných kopií za první měsíc poměrně mizivé číslo. CD Projekt měl ale brzy čelit dalším výzvám. Kvůli pádu ceny akcií studia se už od loňského prosince objevovaly návrhy na žaloby ze strany investorů. Vedení firmy prý o špatném stavu hry dobře vědělo, a přesto se na jejím vydání rozhodlo neoprávněně obohatit, zatímco akcionáři tratili.

cyberpunk12

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

Foto: CD Projekt Red

V květnu se ukázalo, že skutečně podaná čtveřice žalob byla sloučena do jedné hromadné. CD Projekt samozřejmě reagoval se záměrem bránit se nařčením z podvodu, vzhledem k vyjádřením některých zaměstnanců o znalosti problémů to ale možná nebude mít jednoduché. O měsíc později navíc následovala další špatná zpráva – hackerům se podařilo ukrást zdrojové kódy her Cyberpunk 2077 a Zaklínač 3 i herního enginu RedEngine a množství interních informací.

Místo toho, aby se v Polsku plně soustředili na vývoj a opravy, museli se vypořádávat s další krizí ohrožující budoucnost jejich know-how. Stále se přesně neví, jak rozsáhlý hack byl a jaký objem dat se nakonec dostal do oběhu, každopádně to ale přispívá k náročnému období CD Projektu. Součástí uniklých informací totiž byla i série interních videí ukazujících mnoho chyb ve hře. Jelikož měly pocházet z doby několika měsíců před vydáním, nahrávají výše zmíněným žalobcům, podle nichž byl špatný stav Cyberpunku dobře známý.

cyberpunk-2077_1

I přes problémy se Cyberpunk 2077 velmi dobře prodává

Foto: CD Projekt Red

Obecně Cyberpunk 2077 doplatil na celý soubor problémů. Hra měla vyjít právě v době přechodu na novou generaci konzolí, počítalo se ale s širokou podporou. Vývoj už tak velmi rozsáhlého světa tedy musel probíhat pro mnoho různých platforem, od staršího PlayStationu a Xboxu přes PC až po nové konzole. Ani teď, půl roku po vydání, hra není zcela přizpůsobená pro všechny původně zamýšlené hráče.

Finanční stránka celé dosavadní ságy ovšem představuje zcela jiný příběh. Jak jsme psali v dubnu, CD Projekt zažil ekonomicky nejúspěšnější rok ve své historii, a meziročně dokonce šestkrát zvýšil svůj zisk. Cyberpunk 2077 měl jeden z největších startů v RPG žánru vůbec. Byť odhady čísel za tento rok jsou zatím vcelku nízké, s dalšími opravami, chystanými přídavky a očekávanou aktualizací pro konzole nové generace by měla firma stabilně růst.

Jistě tomu dopomůže i návrat do PlayStation Storu. Hodnota akcií CD Projektu se i v souvislosti s tím za poslední měsíc poměrně stabilizovala a dále neklesá. Ke konci roku, kdy už by měla být poměrně široká dostupnost nových konzolí PlayStation a Xbox, se konečně chystá verze plně využívající jejích schopností. Cyberpunk 2077 tak má po svých strastiplných začátcích stále šanci na vykoupení a důstojnější pozici v herním světě.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.