Někdy je i pizze potřeba říct ne. Zume opustilo její robotickou výrobu a tvoří kompostovatelné obaly

Co začalo robotickou výrobou pizzy, se přerodilo ve výrobu kompostovetelných obalů

Foto: Zume

Americká společnost Zume patří mezi ty projekty, které ve svém směřování učinily zásadní obrat a jejichž původní podnikatelský záměr postupem času vykrystalizoval ve zcela jinou činnost. V případě Zume to byl plán vytvářet pizzu na výrobní lince, kdy veškerou práci zastanou robotická ramena. Nyní se však Zume se svými robotickými pracovníky přeorientovalo na produkci kompostovatelných obalů z odpadu.

Může se zdát, že prefabrikace italského národního pokladu má s odpadem a kompostovatelnými obaly jen pramálo společného. Ve skutečnosti to ovšem projekt Zume neměl ke svému zcela novému zaměření zase tak daleko. Původní koncept pracoval s myšlenkou výroby a rozvážky pizzy, jejíž výrobu z velké části obstarávaly robotizované linky.

Tento nápad se zrodil v roce 2015 v hlavě Alexe Gardena, který o tři roky později mohl se Zume oslavovat obří investici ze strany SoftBank, která do projektu napumpovala 374 milionů dolarů, což dnes představuje přibližně osm miliard korun. Mezitím se však Zume potýkalo se závažným problémem.

zume1

Paleta produktů značky Zume je široká a dokáže se přizpůsobit požadavkům klienta

Foto: Zume

Nebylo totiž spokojeno s kvalitou, v jaké se pizza dostávala k zákazníkům. Chyba přicházela během přepravy, jelikož boxy nebyly schopny zachovat pizzy tak čerstvě upečené, jak to umí udělat jen robotické rameno, a k zákazníkům se tedy dostával produkt, se kterým vedení Zume nebylo spokojeno.

Reakcí na tuto situaci bylo vyvinutí vlastního obalu pojmenovaného Zume Pod, jenž měl mimo schopnosti zachovat čerstvost pizzy také výhodu udržitelnosti. Byl totiž vyroben z plně recyklovatelné cukrové třtiny. S tímto obalem si Zume vysloužilo nejen řadu ocenění, ale také pozornost velkého investora, s jehož příchodem se daly věci do pohybu.

Zume se následně začalo na problematiku obalů soustředit stále více, což vyvrcholilo v roce 2019 založením vlastní značky Zume Source Packaging. Pod ní společnost začala na trhu nabízet kompostovatelné potravinové obaly, jako jsou talíře, misky, jídelní boxy či kelímky.

Tuto snahu umocnila akvizice společnosti Pivot Packaging ve stejném roce, která přinesla do Zume další potřebné know-how. Zume totiž vycítilo potenciál trhu s udržitelnými obaly, jehož hodnota je aktuálně vyčíslena na částku 274 miliard dolarů – a do roku 2027 by se měla vyšplhat až na bezmála 414 miliard dolarů, jak uvedlo CNBC.

Víra v nový směr se nakonec stala tak silnou, že startup v roce 2020 dospěl k rozhodnutí zcela opustit svou dosavadní činnost, řekl pizze ciao a naplno se vrhnul do problematiky kompostovatelných obalů. Roboti sundali své kuchařské zástěry a namísto táců s pizzami začali koordinovaně manipulovat s podnosy plnými kompostovatelných výrobků.

zume2

Robotická ramena, která pekla pizzu, dnes vyrábí kompostovatelné talíře a misky

Foto: Zume

Produkty Zume jsou vyráběny z organických odpadních materiálů jako bambus či pšeničné slupky produkované místní zemědělskou činností. K nádobí společnost přidala také obaly na kosmetické výrobky a další zboží, které je schopna odběratelům dodávat za velmi příznivé ceny.

CEO firmy Alex Garden totiž upozorňuje na to, že se jeho podniku podařilo vyvinout takový proces výroby, který ve velkém stojí právě na automatizaci a robotických ramenech. Cena jejich produktů je proto konkurenceschopná vůči klasickým plastovým obalům, a dokonce dokáže být i nižší.

Ke snižování spotřeby nerecyklovatelných materiálů se navíc v poslední době zavazuje stále větší počet společností. Patří mezi ně například i Unilever či Pepsi, které se chtějí obalů z takových látek zbavit do roku 2025. Jak ovšem ukazuje praxe i z České republiky, dát stopku plastovým obalům není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Jak nám řada prodejců i výrobců potvrdila koncem roku 2019, plastové obaly jsou v určité formě stále tou nejlepší variantou. V celé řadě případů jsou totiž paradoxně ekologičtější než některé jejich alternativy, které se za ekologické jen vydávají. Případně jsou jedinou možností, jak vyhovět přísným hygienickým požadavkům.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.