Bolt na další expanzi nejen po Česku získává přes 15 miliard korun. Zaměří se na rozvoz potravin do 15 minut

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bolt-taxi

Foto: Bolt

Taxík přepravní společnosti Bolt

0Zobrazit komentáře

Nejprve začal v Česku jezdit s alternativními taxíky, tehdy ještě pod značkou Taxify. Postupně se k nim přidaly elektrické koloběžky, elektrokola, nedávno také rozvoz obědů a brzy vám kurýr doveze i potraviny. Estonský startup Bolt bere nejen Českou republiku útokem a v další expanzi ho podpoří velká investice ve výši 600 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 15,3 miliardy korun.

Oznámení o tom, že se Bolt pustí do boje o bleskové doručování potravin, přišlo relativně nedávno. V Praze bude soupeřit například s Woltem nebo Dáme jídlo a na podobné souboje se chystá i v dalších zemích, kde působí. Proto potřebuje peníze, aby dokázal svou službu, slibující doručení základních potravin do 15 minut, pořádně nakopnout, což mu nyní zajišťuje čerstvá investice.

Dosud největší investiční kolo (označované jako Series E) zvýšilo hodnotu estonského startupu, za nímž stojí sedmadvacetiletý Markus Villig, na 4 miliardy eur (přes 100 miliard korun). Jde o více než dvojnásobek oproti předchozí valuaci, přičemž naposledy Bolt nabíral od investorů peníze dvakrát na přelomu roku. V prosinci získal 150 milionů eur, v březnu přidal dalších 20 milionů a nyní si připisuje rovnou zmíněných 600 milionů eur.

„Posláním společnosti Bolt je učinit městskou dopravu dostupnou a udržitelnou. Budujeme budoucnost, v níž lidé nebudou nuceni kupovat auta, která způsobují dopravní zácpy a znečištění, ale budou využívat dopravu na vyžádání, když ji budou potřebovat,“ uvedl spoluzakladatel a CEO Boltu Markus Villig. Jeho firma se dnes nicméně rozpíná mnohem dál za hranice alternativní přepravy osob.

markus-villig

Foto: Bolt

Markus Villig, spoluzakladatel estonského startupu Bolt

K alternativním taxíkům se postupně přidaly jednak zmíněné elektrické koloběžky či kola a pod hlavičkou Bolt Drive se rozšiřuje také carsharing, který by měl dříve či později dorazit rovněž do České republiky, jak prozradil v rozhovoru pro E15 šéf tuzemského Boltu Jakub Dvořák. V následujících měsících se však chystá Bolt spustit také rychlé doručování potravin, na které hodně sází.

Službu Bolt Market estonský startup spustí v deseti evropských zemích včetně České republiky, Švédska, Portugalska, Chorvatska či Rumunska a nová investice má pomoci právě v jejím rozvoji. Bolt tak plánuje v jednotlivých městech vybudovat spoustu malých skladů, z nichž bude jeho stávající kurýrní síť rozvážet potraviny, aby se dostaly k zákazníkům do 15 minut. Jde o trend, do něhož proudí obrovské investice napříč celým světem, a Bolt si tuto příležitost nechce nechat ujít.

V České republice spustila firma v loňském roce pod značkou Bolt Food také doručování obědů či večeří z restaurací, kterou původně vůbec neplánovala, ale v důsledku pandemie, kdy opadl zájem o taxíky, ji rozjela de facto ze dne na den a podle šéfa tuzemské pobočky s ní slaví úspěch. „Nechtěli jsme jen záplatu a ukázalo se, že to bylo dobré rozhodnutí, dnes je Bolt Food ve více městech a je obrovsky populární,“ uvedl pro E15 Jakub Dvořák.

S rozvozem potravin začne Bolt v Praze, ale jídlo už dnes vedle hlavního města rozváží také v Brně, Plzni, Ostravě či Olomouci. Agresivní expanzní politiku navíc razí napříč svými službami, a tak se v posledních měsících rozšířil do Prahy se svými elektrokoloběžkami, v mnoha dalších městech napříč republikou začal jezdit se svými taxíky a většinu z výše zmíněných služeb spustil začátkem roku také v Brně či Ostravě.

Celkem má mít Bolt ve 45 zemích v Evropě a Africe přes 75 milionů uživatelů. Přesná čísla za Českou republiku nezveřejňuje, lze ale očekávat jeho další rozšiřování služeb u nás i v zahraničí. V aktuálním investičním kole ho v tom podpořili investoři jako Sequoia, Tekne, Ghisallo, G Squared, D1 Capital a Naya.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym