Adidas chystá udržitelnější boty z podhoubí. Z plastového odpadu loni vyrobil 15 milionů párů tenisek

Boty z plastového odpadu oslavily pět let, nyní Adidas chystá modely z mycelia

Foto: Adidas

Udržitelnost je v posledních letech mantrou firem napříč odvětvími a výjimkou nezůstává ani oděvní průmysl. Velké světové společnosti nešetří silnými prohlášeními a přísliby, ale co je možná důležitější, jisté úsilí věnují i do vývoje inovací. Dobrým příkladem je Adidas.

Německý sportovní gigant oznámil, že pracuje na novém materiálu, kterým chce při výrobě obuvi nahradit klasickou kůži. Řeč ale není o klasické kožence, ani žádném jiném umělém materiálu. Značka z bavorského městečka Herzogenaurach chce zvířecí kůži nahradit alternativou z hub a použít tzv. mycelium, tedy vlákno podhoubí.

Adidas na vývoji materiálu a výrobním postupu údajně pracuje s partnery a jedním z nich je firma Bolt Threads. Ta totiž vyvíjí vlastní myceliovou „kůži“, zvanou Mylo, a Adidas je vedle známé návrhářky Stelly McCartney či majitelů Gucci jedním z členů konsorcia, které do společnosti zainvestovalo. Informoval o tom deník The New York Times.

mylo-consortium-kering-adidas-lululemon-stella-mccartney

Materiál vypadá jako kůže, ale vyroben je z houbové vlákniny mycelia

Foto: Bolt Threads

Faktem je, že „kožené“ výrobky z mycelia nejsou úplnou novinkou. Různé startupy už boty či kabelky z mycelia vyrábějí delší dobu – v českých médiích se o této veganské náhražce kůže dalo dočíst začátkem roku 2017, za zmínku ale stojí i náš nedávný rozhovor s českým designérem, který hovoří o potenciálu mycelia i v jiných oblastech. Produkty z tohoto materiálu ovšem ani dnes rozhodně nejsou žádnou „masovkou“ a zájem Adidasu by pro materiál mohl být skutečným průlomem.

Mycelium se v přírodě zcela běžně vyskytuje, a co víc, může být poměrně snadno pěstováno téměř v jakémkoliv zemědělském odpadu. Výhodou rostoucího mycelia je dobrá tvárnost. Houby k sobě při růstu dobře přilnou a návrháři tak mohou materiál postupně tvarovat. Mohou tak být vypěstovány „kůže“ či výrobky s různou tloušťkou, tvarem i texturou.

Celý proces růstu je úsporný, a to právě proto, že houby rostou na tom, co by normálně bylo jen hnijícím odpadem. Mycelium navíc zachytává oxid uhličitý, takže výsledný materiál je environmentálně velmi vstřícný. Dobrou zprávou pro výrobce produktů z mycelia je i rychlost celého procesu. Imitace kravské kůže se dá vypěstovat přibližně za tři týdny, což je oproti času nutnému k odchovu dobytka značný rozdíl.

Firma zatím neupřesnila, kdy bychom se nového typu bot mohli dočkat. To však neznamená, že se v oblasti udržitelné obuvi německé sportovní značky zatím nic neděje. Kroků vstříc ochraně přírody učinila firma víc.

mylo-consortium-kering-adidas-lululemon-stella-mccartney_dezeen_2364_col_10-min

„Kůže“ Mylo vyrobená firmou Bolt Threads, do níž Adidas zainvestoval

Foto: Bolt Threads

V loňském roce Adidas zahájil prodej veganské verze svých populárních kožených tenisek Stan Smith a firma se zároveň zavázala k tomu, že svou nabídku kůže postupně zcela zbaví. A podobně jako s kůží chtějí Němci zatočit také s plastovým odpadem, který je obecně považován za jednoho z největších nepřátel čisté přírody.

Již v roce 2015 uvedl Adidas do prodeje své první tenisky vyrobené z plastového odpadu z moří, na kterých spolupracoval s organizací Parley for the Oceans. Z marketingového gesta se postupně stala součást portfolia firmy a loni Adidas vyrobil již 15 milionů párů z recyklovaného plastového odpadu, který byl posbírán na plážích a v přímořských oblastech.

Letos chce firma bot z plastového odpadu vyrobit ještě o dva miliony více a velkým tématem je pro Adidas i recyklace. Má totiž vyvíjet nový materiál postavený na recyklaci bavlny a již nyní prý u svých bot používá také recyklovaný polyester. V roce 2021 mají tento materiál obsahovat dvě třetiny prodávaných bot.

adidas_1-min

Adidas loni prodal 15 milionů bot z recyklovaného plastového odpadu

Foto: Adidas

Na závěr je nutné poznamenat, že ačkoli jsou snahy německé firmy na poli udržitelnosti chvályhodné, obuvní a oděvní firmy mají na tomto poli za poslední léta značný dluh a pěknou řádku hříchů k odčinění. Jsou to ostatně právě značky jako Adidas, které přinesly trend „jednosezónní“ módní obuvi a subjektivně trochu zbytečné nadvýroby.

Dá se navíc předpokládat, že současné snahy o ekologické boty jsou primárně marketingovým tahem v dravé konkurenci a miliardovém byznysu. Ostatně tenisky se v poslední době poněkud překvapivě staly statusovým symbolem i u těch nejbohatších byznysmanů a právě aspekty jako udržitelné materiály mohou být v nejlukrativnější cílové skupině zásadní marketingovou výhodou.

Pro přírodu se ale i tak jedná o dobrou zprávu a doufejme tedy, že se již brzy dočkáme masovějšího rozšíření udržitelnějších typů obuvi i dalších pokroků ve vývoji nových materiálů.

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.