Chatboti, kteří pomáhají CZC.cz i České spořitelně. Pražský startup Wingbot.ai loni vyrostl na více než 7 milionů korun

David Menger, zakladatel českého startupu Wingbot.ai

Foto: Wingbot.ai/CzechCrunch

Položíte dotaz, ale namísto člověka se s vámi spojí umělá inteligence, která by váš požadavek měla vyřešit rychleji a mnohdy i přesněji než lidský pracovník. Takzvaní chatboti dnes nachází uplatnění v různých oborech, což potvrzuje i český startup Wingbot.ai, který takové technologie staví na míru a díky velkým klientům jako CZC.cz nebo Česká spořitelna za loňský rok výrazně vyrostl.

„Před pěti lety jsme hledali řešení, na kterém bychom mohli stavět kvalitní chatboty na zakázku. Takové, které by fungovalo na serverech zákazníka, umělo česky a dobře se napojovalo na systémy našeho klienta. Žádné jsme nenašli, a proto jsme do toho pustili sami,“ říká pro CzechCrunch Vojtěch Soudný, který ve Wingbot.ai působí jako Conversation Designer.

Tým pod vedením zakladatele Davida Mengera se začal soustředit na vývoj takzvaných konverzačních umělých inteligencí, které mohou nacházet uplatnění například v e-shopech, bankovních institucích nebo třeba automobilovém průmyslu. Zjednodušeně řečeno tak jde o chatboty, kteří dokážou reagovat na dotazy zákazníků a ihned jim nabízet relevantní reakce.

Pochopitelně se nejedná o žádnou přelomovou novinku, jelikož podobných systémů existuje na trhu několik. Wingbot.ai ale dle svých tvůrců těží zejména z toho, že byl na trhu první a pro klienty již vytvořené chatboty dále „dotrénovává“, aby odpovídali aktuálním požadavkům. I to je jeden z důvodů, proč se firmě vydařil loňský rok.

czc-wingbot

Zákaznický chatbot v CZC.cz

Foto: CzechCrunch

V roce, během kterého celý svět ochromila pandemie koronaviru, což částečně donutilo firmy více automatizovat, Wingbot.ai vyrostl v meziročním srovnání o 63 procent na 7,5 milionu korun a znovu se udržel v černých číslech. Konkrétnější však být nechtěl. V zisku je dle svého zakladatele od doby, co před pěti lety začal.

„Wingbot.ai se drží v černých číslech od samého začátku. Navíc za sebou nemáme žádný vnější kapitál – vyrostli jsme na zakázkách a vše, co vyděláme, investujeme do vývoje,“ objasňuje Soudný a zmiňuje některé z velkých klientů, pro které startup vyvíjí speciální chatboty.

Mezi ně patří i CZC.cz, jeden z největších e-shopů s elektronikou, který loni utržil 5,5 miliardy korun. Pro něj vytvořil Wingbot.ai bota, který odpovídá nejen na nejčastější dotazy zákazníků, ale také se dokáže napojit přes API na interní systémy a umožnit tak zákazníkům bez pomoci lidských operátorů zjistit stav objednávky nebo reklamace. Nehledě na to, že jim umožní s nimi manipulovat, respektive je rušit nebo jakkoliv jinak upravovat.

Mezi další klienty pražského startupu patří například Škoda Auto, UniCredit Bank, AXA, Královský pivovar Krušovice nebo český startup Vocalls, který vyvíjí hlasového bota s cílem ušetřit práci lidským operátorům. Nelze zapomenout ani na Českou spořitelnu, pro kterou startup naprogramoval celý ekosystém chatbotů.

„Zaměstnanec vidí na interních stránkách jednoho virtuálního asistenta, který ale v pozadí skrývá hned několik menších botů – těm říkáme skilly. Hlavnímu asistentovi jsme pak dali jméno Orchestrátor, protože si diriguje zbytek chatbotů a uživatel tak může plynule přecházet z jednoho skillu do druhého, aniž by si toho všiml,“ dodává Soudný.

Právě na tuto oblast, respektive vývoj celého „balíčku“ chatbotů, se chce Wingbot.ai, čítající přesně osm zaměstnanců, více zaměřit do budoucna. Mimo jiné chce nabízet řešení i pro menší firmy, pro které by nové konverzační technologie cenově uzpůsobil, aby si je mohly dovolit. Na to by se startupu již hodila externí investice, kterou nyní hledá.

I díky tomu má Wingbot.ai v plánu letos atakovat tržby okolo 10 milionů korun, tedy o zhruba 2,5 milionu korun více než loni. Cílem je také zvýšit procentuální hranici takzvaného porozumění zákazníků, kdy chatbot ví, co člověk na druhé straně žádá – ta se nyní pohybuje na úrovni 90 procent, rozpoznání psaného textu je pak na hranici 75 procent.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.