Módní e-shop Zalando prodal během tří měsíců zboží za téměř 80 miliard korun. Znatelně se mu ale propadl zisk

Filip HouskaFilip Houska

zalando

Foto: Zalando

Zalando patří mezi největší evropské e-shopy s módou

0Zobrazit komentáře

Německý módní e-shop Zalando zveřejnil hospodářské výsledky za třetí kvartál letošního roku, během kterého utržil přes 2,3 miliardy eur (přes 58 miliard korun). To je sice ve srovnání s předchozím obdobím o zhruba 500 milionů eur méně, meziročně se ale jedná o nárůst větší než 430 milionů eur. Zvýšil se i hrubý objem prodaného zboží, provozní zisk ale rapidně klesl.

Zalando v posledním zhruba roce a půl těžilo hlavně z toho, že svět ochromila pandemie koronaviru. Už je to skoro klišé, nicméně lidé v dobách, kdy byly zavřeny kamenné obchody, neměli moc jiných cest k nakupování než online. A protože Zalando patří k největším evropským hráčům v oblasti módy, což potvrzuje i jeho nepřeberné množství nabízených značek, nakupování na tomto e-shopu se zákazníkům osvědčilo.

Své úspěšné počínání demonstruje především na ukazateli GMV, tedy na hrubém objemu prodaného zboží. Ten se meziročně zvýšil o více než 600 milionů eur a během třetího kvartálu letošního roku dosáhl hranice lehce nad tři miliardy eur (76,6 miliardy korun). Hodnota prodaného zboží se svým způsobem odrazila i na tržbách, které meziročně také rostly. Po stránce provozního zisku ale přišlo velké vystřízlivění.

Provozní zisk bez započtení daní a úroků (EBIT) se během třetího letošního čtvrtletí zastavil na úrovni 9,8 milionu eur (250 milionů korun), zatímco ve stejném období loňského roku byl 118 milionů eur, tedy zhruba tři miliardy korun. Zalando zmínilo, že toto číslo vesměs koresponduje spíše s rokem 2019, kdy svět ještě nebyl v pandemickém stavu. Loňský rok byl po stránce provozního zisku až výjimečně úspěšný.

zalando-boxes-min

Foto: Zalando

Krabice Zalando

Jak uvádí agentura Reuters, rapidní meziroční pokles EBIT firma přisuzuje mimo jiné tomu, že vynakládala více peněz na marketingové aktivity a také rozšíření působnosti do šesti nových zemí ve východní Evropě, kam spadá i Slovensko. Nehledě na to, že lidé s postupným otevíráním kamenných obchodů chodí více nakupovat fyzicky. A právě zákazníci hrají pro Zalando nesmírně důležitou roli.

Za uplynulý kvartál se báze aktivních uživatelů navýšila na 46,3 milionu lidí, což je o zhruba 11 milionů zákazníků více než ve stejném období loňského roku. Meziročně rostl i objem poslaných objednávek – ze 44 milionů na 55,8 milionu. „V průběhu roku jsme dosáhli výrazného pokroku ve všech oblastech naší strategie,“ říká k výsledkům spoluředitel firmy Robert Gentz.

„Vždy jsme se soustředili na naši dlouhodobou vizi být výchozím bodem pro módu a do roku 2025 vybudovat skutečně udržitelný platformový podnik s obratem více než 30 miliard eur. Pro rok 2022 připravujeme několik strategických iniciativ, které nadchnou zákazníky i partnery a posunou náš program udržitelnosti dále kupředu,“ doplňuje Gentz.

Právě udržitelnost má být pro Zalando jednou z klíčových problematik, kterým se chce výhledově věnovat. I to byl důvod, proč mělo ve třetím kvartálu pokračovat se specializací na prodej z druhé ruky (i na českém trhu v rámci služby Pre-owned) včetně rozvoje online tržiště Connected Retail, v rámci něhož na své platformě propojuje obchodníky z offlinu.

V rámci plnění svého cíle udržitelnosti, kterým je uplatnění principu cirkularity a prodloužení životnosti nejméně 50 milionů módních výrobků do roku 2023, mělo Zalando například během jednoho roku desetinásobně rozšířit svou nabídku použitých výrobků z dvaceti tisíc na současných více než 200 tisíc kusů. Mimo jiné také investovalo do finského startupu, který vyrábí oblečení z obnošených kusů.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym