Nedívejte se dolů. Na Králickém Sněžníku se otevře nejdelší visutá lávka na světě

Můstek dlouhý 700 metrů se otevře už v květnu. Spolu s ním bude k dispozici také naučná stezka s prvky rozšířené reality.

sky-bridge-zoom-1642174210-min

Foto: Sky Bridge 721

Lávka Sky Bridge 721 rozpínající se mezi dvěma horskými hřebeny

0Zobrazit komentáře

Není tomu tak dlouho, co svět obletěly záběry nově otevřeného nejdelšího visutého mostu pro pěší na světě. Tato atrakce se nachází v geoparku Arouca přibližně 80 kilometrů od portugalského Porta. Pokud si však chcete procházku po nejdelší lávce světa také užít, letenky nekupujte. Přibližně za měsíc a půl se totiž na Dolní Moravě zprovozní lávka, která tu portugalskou trumfne o více než 200 metrů. Na nejdelší visutý most v Turecku ale rozhodně nemá.

Lávka pojmenovaná Sky Bridge 721 se bude rozpínat nad horským údolím Mlýnského potoka v oblasti Dolní Moravy v Pardubickém kraji. Jak již z názvu stavby vyplývá, visutý most by měl dosahovat délky 721 metrů, čímž překoná aktuálně nejdelší lávku o celých 205 metrů. Nutno však podotknout, že pod portugalskou lávkou se rozprostírá propast úctyhodných 175 metrů, zatímco návštěvníci české lávky budou procházet nad hlubinou „pouhých“ 95 metrů.

Pěší most bude propojovat dva horské hřebeny v turisticky atraktivní lokalitě na Králickém Sněžníku. Místní návštěvníci si tak budou moci na místě dopřát kromě příjemné horské turistiky či lyžování v zimních měsících hned několik adrenalinových zážitků. Vedle samotné lávky lze totiž navštívit mamutí horskou dráhu či Stezku v oblacích, tedy točitou lávku sloužící jako rozhledna.

sky-bridge-3_retina-1200×1200-shrink_only-q85-min

Foto: Sky Bridge 721

Lávka Sky Bridge 721 v Dolní Moravě

Stezka v oblacích se nachází jen kousek od vstupu na připravovanou lávku. Na tu se bude nastupovat kousek za horskou chatou Slaměnka u horní stanice sedačkové lanovky Sněžník. Procházku po 1,2 metru široké lávce si díky lanovce budou moci vychutnat i méně zdatní turisté. Kvůli šířce na ni však nebude možné vjet s kočárkem, na kole či na invalidním vozíku.

Samotnou lávku bude ve vzduchu přidržovat celkem šedesát větrných lan spolu s šesti hlavními, jež mají každé tažnou sílu 360 tun. Celkově je stavba zavěšena v nadmořské výšce 1 135 metrů, takže o kvalitní horský vzduch nebude nouze. A nouze nebude ani o zážitky. Lávka se totiž stane součástí nenáročné, dva kilometry dlouhé procházky, která provede turisty po místních vrcholcích a zároveň je seznámí s poutavým příběhem na pozadí historie naší země.

K tomu naučná stezka pojmenovaná Most Času využije nejen prvky hry s variantou pro děti i dospělé, ale také rozšířenou realitu a scény, které si budou moci návštěvníci prohlédnout na displejích svých mobilních telefonů. Stezku bude navíc zdobit několik informačních panelů, takže se k informacím dostanou i ti, kterým se zrovna nechce vyndávat telefon z batohu.

Celková doba výstavby lávky činila dva roky a její otevření je naplánováno na polovinu letošního května. Vstupenky lze kupovat již nyní prostřednictvím online předprodeje.

Spojnice mezi Evropou a Asií

Pokud byste však přece jen zatoužili po adrenalinovém zážitku v zahraničí, můžete tak učinit během dovolené v Turecku, kde se nedávno otevřel nejdelší visutý most na světě s rozpětím mezi krajními věžemi 3,6 kilometru a celkovou délkou 4,6 kilometru.

Most pojmenovaný 1915 Çanakkale na počest vítězství Turků nad francouzskými a britskými vojsky spojuje poloostrovy Gallipoli a Malou Asii. Celá stavba vyšla Turecko na 61 miliard korun a místním zkracuje zhruba hodinovou cestu trajektem na šestiminutovou pouť automobilem napříč úžinou Dardanely.

Most spojující Evropu s Asií, jehož využití je zpoplatněno částkou přibližně 300 korun, není ani zdaleka posledním megalomanským projektem tureckého prezidenta Erdogana. Ten má například v úmyslu protnout Istanbul velkým vodním kanálem. Miliardový projekt je však extrémní zátěží pro problematickou ekonomiku země, a tak naráží na celou řadu odpůrců.

3000px-1915_canakkale_bridge_20220327-min

Foto: Wikimedia

Most 1915 Çanakkale spojující Evropu s Asií

Diskuze (0)

Novinka

Anonym