Od jaderné fyziky po šavlozubou veverku. Tvůrci animované Doby ledové se loučí dojemným klipem

Studio Blue Sky Studios vzešlo ze simulací jaderného záření, ale dětské oči rozzářilo veselou Dobou ledovou. Teď však definitivně končí.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ice-age-scrat-blue-sky-studios-1

Reprofoto: Finale/YouTube

Šavlozubá veverka Scrat z Doby ledové

0Zobrazit komentáře

Na přelomu tisíciletí se v Hollywoodu formoval nový druh vzrušující audiovizuální zábavy: celovečerní filmy vytvořené kompletně počítačovou animací. Ačkoliv Doba ledová se k tomuto trendu připojila s mírným zpožděním v roce 2002, společnost Blue Sky Studios, která film vytvořila, už tehdy držela významné místo v dějinách animace. Měla za sebou mnoho reklam, práci na revolučním Tronu, ale ve svých počátcích také příspěvky k teoretické fyzice. Teď ovšem studio definitivně skončilo.

Konec Blue Sky Studios nastal už loni, nyní se ale originálním způsobem společnost rozloučila přímo s diváky prostřednictvím jedné ze svých nejoblíbenějších postav. Je jí samozřejmě šavlozubá veverka Scrat z Doby ledové, která se ve všech filmech snažila – obvykle s katastrofálními neúspěchy – sbírat žaludy. Poslední produkcí Blue Sky Studios je krátký seriál o Scratovi, který právě vyšel na streamovací službě Disney+.

Na YouTube se ale ve stejnou dobu objevil krátký klip s veverkou, kde si s žaludem konečně v klidu sedne a pustí se do něj. „V posledních dnech studia malý tým umělců spojil síly a vytvořil jeden poslední záběr. Je to naše sbohem, naše osobní poslední rozloučení,“ říká tweet, v němž se odkaz na klip se Scratem objevil. Kapitola uzavřena.

K tvorbě Doby ledové se studio dostalo v zásadě náhodou. Nápad na film o tom, jak se nekonvenční skupina zvířecích přátel snaží zachránit lidské mládě, přišel už v roce 1997. Producentka Lori Forte ho tehdy představila filmovému studiu 20th Century Fox jako klasickou ruční animaci, protože revoluční Toy Story od Pixaru tehdy ještě nikdo nedokázal napodobit.

V té samé době ale 20th Century Fox zrovna koupilo Blue Sky jako perspektivní společnost, která v minulosti už mnohokrát předvedla svoje schopnosti při tvorbě kvalitních digitálních vizuálů používaných v reklamách i jako speciální efekty v hraných filmech. Bylo jasné, že nejlepší cestou je Dobu ledovou vygenerovat v počítači.

Ještě zajímavější jsou ale úplně začátky lidí z Blue Sky, kteří měli k audiovizuální zábavě pro děti docela daleko. Zakladatelé studia Chris Wedge, Eugene Troubetzkoy a další se setkali v 70. letech ve firmě MAGi, celým názvem Mathematical Applications Group, Inc. Šlo o technologickou společnost vyvíjející software SynthaVision, jehož účelem bylo simulovat fyzikální zákony v počítači a měřit tak paprsky jaderného záření – Troubetzkoy měl doktorát z teoretické fyziky. Hlavním klientem MAGi byla americká vláda.

tron-blue-sky-studios-1982

Reprofoto: Romeo Five Hotel/YouTube

Záběr z filmu Tron z roku 1982

Jako absolvent filmové školy ale Wedge pomohl SynthaVision použít také pro tvorbu jiné pohyblivé grafiky, která našla úspěch v reklamách. Koncem 70. let se pak portfolio MAGi dostalo až do Hollywoodu a Walt Disney Productions firmě nabídlo podílet se na Tronu, jednom z vůbec prvních filmů s rozsáhlými digitálními efekty. Dnes jeho vizuály působí mnohdy úsměvně, drží však důležité místo v dějinách kinematografie.

Tron měl v roce 1982 velký úspěch u kritiky i diváků a John Lasseter, který později spoluzaložil Pixar, efekty vytvořené pomocí SynthaVision označil za první počítačem generované obrazy (CGI), jaké kdy ve filmu viděl. O pět let později Wedge, Troubetzkoy a několik dalších založili Blue Sky Studios zaměřené už výhradně na audiovizuální zábavu. Neměli žádné investory a spoléhali se jen na vlastní schopnost získat dostatek zakázek.

Také zde jim výrazně pomohly začátky spojené se simulacemi v jaderné fyzice. Většina tehdejšího softwaru vyžadovala, aby animátoři světelné efekty do obrazů doplňovali manuálně, nástroje Blue Sky ale dokázaly simulovat fyzikální vlastnosti paprsků světla a tyto efekty aplikovat automaticky. Šlo v zásadě o ranou verzi metody dnes známé jako ray tracing.

Holicí strojky, Vetřelec a šavlozubá veverka

Koncem 80. a v 90. letech byly produkty Blue Sky žádané hlavně v reklamním průmyslu. Studio se postaralo například o první počítačově animované čokoládky M&M’s, spolupracovalo také se značkami jako Chrysler, Gillette, MTV nebo Braun. Za reklamu na holicí strojek studio získalo nominaci na reklamního Oscara CLIO. Ale nevyhrálo – porotci, zkušení počítačoví grafici, totiž mysleli, že kompletně digitálně renderovaná scéna byla živá a že Blue Sky přidalo jen pár animovaných titulků.

Celkem studio vytvořilo přes 200 reklam a v roce 1997 svým uměním Hollywood zaujalo natolik, že ho koupilo 20th Century Fox. Pod jeho vedením Blue Sky jako první úkol dodalo plavající xenomorfy do filmu Vetřelec: Vzkříšení. Následovaly další filmy, Chris Wedge a jeho kolegové ale měli větší ambice. Ve volném čase už delší dobu pracovali na kompletně počítačově animovaném krátkém snímku Bunny. V roce 1998 ho dokončili a získali Oscara. Tím se jim také naplno otevřela brána k celovečernímu animovanému filmu.

Doba ledová na plátna přišla až po druhém dílu Toy Story, Příšerkách nebo Shrekovi a podle některých novinářů zpracovávala příliš podobná témata, ale méně chytrým způsobem. Většina diváků se však shodla na vysoké vizuální kvalitě a snímek zaznamenal velký kasovní úspěch. Dokonce byl nominovaný na Oscara, avšak porazilo ho mistrovské dílo Hajaa Mijazakiho Cesta do fantazie.

Z Doby ledové se stala velká franšíza, která pokračuje dodnes. Vzniklo pět dalších celovečerních filmů, z nichž čtyři vytvořilo studio Blue Sky. Ačkoliv hodnocení jednotlivých pokračování se postupně propadalo, finančně byly stále úspěšné. Nezastavila je ani akvizice 20th Century Fox ze strany Disney v roce 2019, to se ovšem rozhodlo Blue Sky z produkce šestého snímku vynechat.

ice-age-blue-sky-studios

Reprofoto: Movieclips Classic Trailers/YouTube

Mamut Manny a lenochod Syd v Době ledové

Když pak příští rok přišla pandemie, Disney se muselo vypořádávat s masivním propadem příjmů a vedení firmy usoudilo, že nedokáže nadále provozovat tři samostatná animační studia – Pixar, Walt Disney Animation a Blue Sky Studios. Poslední z nich tak bylo v dubnu loňského roku rozpuštěno.

Nicméně zůstávají po něm stále aktivní franšízy. Seriál Scrat Tales o šavlozubé veverce značce konečně zase vysloužil chválu a po delší době se pracuje na třetím filmu ze série o papouškovi Rio. Odkaz Blue Sky Studios ale prostupuje Hollywoodem. A to jak historickým významem u rozvoje digitálních efektů, tak schopnými lidmi, kteří se s originálním přístupem dokážou prosadit. Snad i dnes v době olbřímích blockbusterů a mnohamiliardových konsolidací zábavních firem jsou podobné příběhy možné.

Načítám formulář...

Diskuze (0)

Novinka

Anonym