Nejpopulárnější hry
Ve svém šetření o tom, jak Češi a Češky vnímají esporty, se výzkumníci z agentury STEM/MARK ptali i na to, jaké hry sledují.
V kategorii lidí, které esporty zajímají a kteří zároveň sami hrají, bylo pořadí následující. Globální žebříček nejpopulárnějších esportových her by byl s pár odlišnostmi relativně podobný, jen by bylo jiné pořadí – celosvětovým esportovým premiantem je totiž s přehledem Dota 2, v závěsu pak jsou Counter-Strike a Fortnite.
Counter-Strike (CS)
Týmová střílečka, ve které se hraje z pohledu první osoby. Její podstatou je vždy souboj protiteroristické jednotky s teroristy. Hra se stala do značné míry synonymem stříleček a zároveň soutěžních her. Na prize money se rozdalo přes 150 milionů dolarů.
- Vydavatel: Valve
- Vznik: 1999
- Trailer
League of Legends (LoL)
Videohra pro více účastníků, kde proti sobě stojí vždy dva pětičlenné týmy a každý z nich se snaží ubránit svou část herního pole umístěného v mystickém světě. Nedávno vznikla oceňovaná animovaná seriálová adaptace na Netflixu. Na prize money se rozdalo na 100 milionů dolarů.
- Vydavatel: Riot Games
- Vznik: 2008
- Trailer
Call of Duty
Série stříleček z první osoby. První díly se odehrávaly za druhé světové války, postupně ale tvůrci hru přenesli do období studené války či do současnosti. Za dobu její existence se po světě prodalo více než 400 milionů kopií. Esportové turnaje probíhají pro různé verze této hry. Celkem se v nich na prize money rozdalo přes 50 milionů dolarů.
- Vydavatel: Activision Blizzard
- Vznik: 2003
- Trailer
Valorant
Relativně nový přírůstek v herním esportovém světě. Stojí za ním stejné studio jako za League of Legends. Jde o střílečku, která se inspirovala klasikou Counter-Strike. Příběh se odehrává v blízké budoucnosti a stojí na souboji dvou pětičlenných týmů proti sobě. Na prize money se rozdalo přes 11 milionů dolarů.
- Vydavatel: Riot Games
- Vznik: 2020
- Trailer
FIFA
Fotbalový simulátor je nejúspěšnější a pravděpodobně nejznámější sportovní videohrou všech dob. Electronic Arts ho vydávají každý rok v nové verzi. Ve světě se prodalo přes 330 milionů kopií této hry a je populární i jako esport. Na prize money se rozdaly nižší desítky milionů dolarů.
- Vydavatel: Electronic Arts
- Vznik: 1993
- Trailer
Fortnite
Podobně jako Player Unknown’s Battleground i Fortnite je prototyp battle royale hry, ve které všichni bojují proti všem a vyhrává ten, kdo poslední přežije. Fortnite se po své premiéře před pěti lety stala fenoménem a studio Epic Games se díky ní stalo firmou s valuací v řádu desítek miliard dolarů, hra je oblíbená hlavně mezi mladšími dětmi. Na prize money se rozdalo přes 130 milionů dolarů.
- Vydavatel: Epic Games
- Vznik: 2017
- Trailer
Player Unknown's Battleground (PUBG)
Další bojová hra kategorie battle royale známá pod zkratkou PUBG patří k průkopníkům tohoto módu, jenž si půjčil název z japonského filmu z roku 2000. Kořeny hry jsou v Asii. Na prize money se rozdalo přes 90 milionů dolarů.
- Vydavatel: Krafton
- Vznik: 2017
- Trailer
World of Warcraft
První hra ze série Warcraft přišla na svět v roce 1994, její multihráčská verze World of Warcraft měla premiéru po deseti letech. Příběhy se odehrávají ve fantaskním světě Azeroth plném obrů, monster a lidí, kteří spolu bojují. Celá franšíza, kam patří i tituly jako Heartstone, utržila hodně přes deset miliard dolarů a v prostředí esportu a turnajů se v ní už protočilo kolem 40 milionů dolarů.
- Vydavatel: Activision Blizzard
- Vznik: 2004
- Trailer
Dota 2
Navazuje na původní hru Defense of the Ancients z roku 2003 a je tematicky blízká League of Legends. Také v ní se utkávají dva pětičlenné týmy, jejichž snahou je zničit protivníkovu ústřední budovu. Dota 2 je globálně považovaná za nejúspěšnější a nejhranější esportový projekt, v některých zemích je uznaná jako sport. Na prize money se rozdalo bezmála 300 milionů dolarů.
- Vydavatel: Valve
- Vznik: 2013
- Trailer
Rocket League
Jde o netradiční fotbalový simulátor, kde se hraje s auty - poháněnými raketovými motory - a s obřími míči. Hřištěm je pak třeba futuristická aréna. Nejprve hra slavila úspěchy u domácích uživatelů, prodalo se jí přes 10 milionů kopií, ale postupně si našla i cestu do esportového byznysu. V Česku je velmi oblíbená. Globálně se na prize money rozdalo 20 milionů dolarů.
- Vydavatel: Psyonix
- Vznik: 2015
- Trailer