Sport vs. esport
Publikum klasických sportů stárne. Omlazení přináší spojení tradičních klubů s esportem
AC Sparta Praha, Slavia, Sigma Olomouc, Viktoria Plzeň, HC Dynamo Pardubice, Bohemians Praha, Bílí Tygři Liberec. To je několik domácích fotbalových a hokejových prvoligových klubů, které se rozhodly ze světa offline sportu vkročit také do toho virtuálního. Sféra, v níž sportovci nemusí kvůli výkonu nasazovat kopačky ani brusle, je totiž s každým rokem atraktivnější i v segmentu klasického sportu, u kterého by člověk čekal, že zůstane věrný pouze propoceným dresům a bolavým svalům.
I když existují dva nesmiřitelné tábory, kdy jeden tvrdí, že esport se za sport považovat nedá, a druhý by ho uvítal jako kategorii na olympijských hrách, jedno je jasné – esport je v posledních letech na strmém vzestupu. A právě jeho popularita a rostoucí základna fanoušků vedly k tomu, že v posledních několika letech začal svět virtuálního sportu prosakovat také do offlinových klubů těch nejvyšších soutěží, Českou republiku nevyjímaje.
Ukázalo se totiž, že esportem se dá k profesionálnímu fotbalu nebo hokeji přitáhnout publikum jiného demografického rázu. Podle statistiky společnosti Nielsen Sports bylo v roce 2019 42 procentům fanoušků esportu méně než 29 let, kdežto fotbalových fanoušků bylo v této věkové kategorii pouhých 25 procent.
Esportové publikum je navíc podle stejné statistiky průměrně vzdělanější, má vyšší příjem a rovněž také vyšší procento zaměstnanosti. Údaje jsou ještě zajímavější s ohledem na to, jaká věková kategorie esport pravidelně sleduje. A jelikož publikum je základ pro zdravý ekosystém příjmů, jsou tyto údaje pro top kluby naprosto zásadní.
Na domácí půdě byla průkopníkem v oblasti proměny fanouškovské základny AC Sparta, která jako první český profesionální sportovní klub vstoupila do esportové sféry už v roce 2018, kdy založila herní sekci pro konzolovou hru FIFA. Následovaly kluby FC Viktoria Plzeň nebo Bohemians.
V Česku přitom většina klasických klubů nezaložila vlastní esportové organizace na zelené louce, ale využila k tomu již existující týmy. „Například pro Bohemians zajišťuje FIFA sekci klub Dark Tigers, FC Viktoria Plzeň je propojená s týmem Inaequalis,“ vysvětluje Lukáš Pleskot, výkonný ředitel esportové agentury PLAYzone, která se z původního herního portálu v průběhu let rozrostla i na pořadatele několika vlastních herních akcí včetně Mistrovství světa ČR v počítačových, mobilních i konzolových hrách.
Podle něj je pro týmy výhodnější spojit se s již existující značkou než zakládat svoji vlastní sekci od nuly. „Téměř za každým sportovním týmem, který je v esportu vidět, stojí nějaká esportová organizace. Ty nejznámější esportové týmy totiž existují i dvacet let, takže si vybudovaly obří fanouškovskou základnu,“ doplňuje.
Právě počítačové hry FIFA v případě fotbalu a NHL v případě hokeje představují nejpříhodnější oslí můstky pro propojení tradičního sportu s esportem. Pro kluby z nejvyšších soutěží je prodloužení pole působnosti do těchto titulů logickým krokem, jelikož jsou bližší jejich fanouškovské základně, kterou mohou organicky rozšířit o mladší publikum. A Pleskot dodává, že jde o přirozený vývoj všech sportovních klubů.
Hokejisté ve fantazijním světě
A i když sportovní hry FIFA a NHL pro zajeté sportovní kluby slouží jako nejpřímočařejší vstup do světa virtuálních klání, v segmentu esportu jde stále o minoritní tituly. Mezi nejpopulárnější hry se dlouhodobě řadí zejména League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), Dota 2 a Fortnite.
Podle analýz nejpopulárnější streamovací služby Twitch, na které se streamuje právě hraní her, diváci v roce 2021 strávili 1,7 miliardy hodin sledováním League of Legends, na CS:GO se dívali 767 milionů hodin. Hru FIFA 2021 na Twitchi lidé sledovali 248 milionů hodin a hokejové virtuální NHL 2022 pak 4,4 milionů hodin.
Většina domácích klubů se přesto drží spíše při zemi a nevydavá se do herních vod, které by se příliš vychylovaly od jejich původního sportovního záběru. Existují ale výjimky, které zároveň ukazují, že rozšíření obzorů může nést ovoce v podobě gamingových úspěchů – například esportovní sekce hokejového klubu Dynamo Pardubice Dynamco Eclot a tým Sinners, majetkově propojený s hokejovými Bílými Tygry Liberec.
Nejpopulárnější hry
„Zmíněné týmy u nás patří mezi absolutní klubovou špičku. Hrají ty nejvyšší soutěže, jako je Mistrovství ČR v počítačových hrách ve hře CS:GO nebo Hitpoint Masters v League of Legends,“ vysvětluje Pleskot.
Dynamo Eclot vzniklo z původního týmu Eclot, který vlastnil Martin Novotný, současný CEO esportového týmu. Pardubické Dynamo se snažilo jako první extraligový klub v Česku prosadit na poli esportu kromě NHL také ve hře League of Legends. Ta má přitom s hokejem pramálo společného – jde o strategickou týmovou hru zasazenou do fantazijního světa plného příšer a šampionů se speciálními schopnostmi.
„Uvědomovali si, že prostředí esportu je progresivní a velmi dobrý marketingový nástroj pro oslovení mladých lidí. A že má potenciál stále růst, že se v blízké budoucnosti stane důležitou součástí sportovního světa,“ říká ke spojení s Dynamem Novotný.
V Dynamo Eclot se tak od začátku rozhodli cílit právě na takzvané áčkové esportové tituly, jelikož jsou mezi fanoušky esportu nejsledovanější. „Jsou v nich největší turnaje, díky čemuž se v nich točí také nejvíce peněz. Pokud bychom zůstali pouze u NHL nebo fotbalové hry FIFA, nejednalo by se reálně o vstup do světa esportu, ale jen o přidruženou aktivitu v propagaci hokejového klubu.“
Zakladatel týmu Sinners Petr Syrovátko dodává ještě trochu jiný úhel pohledu: „Na CS:GO jsme se zaměřili hlavně proto, že v tomto esportu máme největší šanci dostat se na světovou špičku. Jako tým totiž potřebujete jedině obrovské talenty a čas. A před vznikem Sinners jsme zaznamenali, že v Česku i na Slovensku existuje opravdu hodně talentů, kteří mají šanci dostat se až na vrchol.“
Dynamo Eclot a Sinners u nás patří mezi absolutní klubovou špičku. Hrají ty nejvyšší soutěže, jako je Mistrovství ČR nebo Hitpoint Masters
Dynamo Eclot aktuálně hraje svou druhou sezónu a už nyní je co do výsledků mezi třemi nejúspěšnějšími organizacemi v Česku. Stejně tak i liberečtí Sinners, kteří svou expertízu pilují zejména v herních titulech CS:GO a League of Legends, ukazují, že se tento tah vyplácí. V roce 2021 se jako první český tým dostali do esportové soutěže ESL Pro League, nejprestižnějšího turnaje ve hře CS:GO, a po celý rok 2021 se drželi v žebříčku HLTV mezi 30 nejlepšími týmy, což znamená, že byli jedním z 30 nejlepších týmů na světě (žebříček HLTV udává pořadí nejlepších světových CS:GO týmů na základě jejich výkonů – pozn. red.).
Novotný navíc dodává, že se hokejový tým Dynamo skutečně podařilo přiblížit mladšímu publiku: „Sledujeme to jak na sociálních sítích, tak během akcí přímo v hale během hokejových zápasů, kterých bude přibývat. V nové hokejové sezóně už máme naplánované čtyři večery v Enteria areně, které budou propojené s esportem.“
Investice v první etapě působení týmu Eclot činily řádově vyšší jednotky milionů korun. Na vyhodnocování výnosnosti nebo jejich návratnosti je však podle Novotného ještě brzy, jeho týmu se ale daří kráčet ekonomicky udržitelnou cestou. Do týmu Eclot navíc loni investoval blíže nespecifikovanou částku v řádech milionů korun miliardář Petr Dědek, který už dřív ekonomicky zachránil celý hokejový klub Dynamo, když se v červnu 2020 stal jeho majoritním vlastníkem. Právě jeho investice Eclot výrazně zprofesionalizovala, nalákala nové hráče a zároveň ukázala relevanci, kterou ve sportovním prostředí esportové kluby mají.
Sinners v loňském roce usilovali o investici pro svůj další rozvoj – mluvilo se o 40 milionech korun. Nakonec se ale podařilo potřebné prostředky dát dohromady interně v současném rozložení investorů. Většina klubů se navíc ve svých vyjádřeních shoduje v tom, že spíše než o výnosnost jim jde především o marketing, šíření povědomí o jejich značce, sdílení know-how ohledně vedení týmu a nalákání nových partnerů. Tým Slavia esports takto navázal partnerství se společností CZC, týmy Sinners a Dynamo Eclot podpořila sázková kancelář Fortuna, která se v esportovém odvětví angažuje již několik let.
„Mimo spolupráce s esportovým týmem Dynamo Eclot, kde jsme partnery od letošního roku, jsme se během roku 2021 stali také partnery týmu eSuba, což je jedna z nejtradičnějších esportových organizací, která působí na tuzemské scéně. Každopádně naším nejdelším esportovým partnerství je spolupráce s influencerem Davidem Lacinou alias Kaparzem,“ doplňuje za Fortunu Ondřej Šnaidauf, její Brand & Sponsoring Manager.
Stávající esportové týmy, které mají své zázemí v prvoligových klubech, tak ukazují, jaký potenciál tento segment v České republice má. Zejména tedy ty, jimž se podařilo vystoupit z ryze fotbalového nebo hokejového zaměření a vstoupily do světa válčení a strategií. Propojení tradičních klubů s esportem by navíc mohlo přispět ke změně vnímání pro mnohé stále kontroverzní online disciplíny jako takové. A nakonec třeba i k jejímu zařazení na olympijské hry.