Prodej startupu
Jak připravit společnost i sebe na exit. Mějte pořádek a smiřte se s důkladnou kontrolou
Vypiplali jste úspěšný podnik a přišel čas poslat ho do světa? Exit z podnikání může být radostnou, ale téměř vždy i stresující záležitostí. Ať už máte mladý startup, nebo generace fungující rodinný podnik, je těžké nevnímat ho jako své drahocenné, krví a potem vydřené dílo, či dokonce vlastního potomka. Zkuste se nad tento postoj povznést a počítejte s tím, že až se na vaše děťátko budou chodit dívat zájemci, budou na něm hledat primárně kazy a slabá místa. Nejde přitom o útok na vás, jen racionální byznysový pohled.
Nejpozději ve chvíli, kdy vůbec začnete přemýšlet o prodeji společnosti, přemýšlejte také o pořádku ve všech jejích záležitostech. Divili byste se například, kolik zakladatelů po letech s překvapením zjišťuje, jaké že vlastně jsou administrativní požadavky na řádné vedení společnosti. Většina nesrovnalostí se dá napravit a je rozhodně lepší řešit je dříve, než vám je vytkne kupující. Ideální čas najmout si právníka a udělat si větší či menší vlastní právní prověrku, takzvanou due diligence.
Samozřejmě záleží, jestli nabízíte odprodej širšímu počtu zájemců, nebo máte jediného. Také záleží, jak dobře už společnost znají. V každém případě však počítejte s tím, že si ji pořádně proklepnou.
Standardem je prověření compliance záležitostí, majetku a závazků společnosti, podle oboru pak vyhodnocení v dalších relevantních oblastech. U technologických společností je obzvlášť zásadní duševní vlastnictví k vyvíjeným produktům. Menší výtky snižují cenu, větší mohou pokazit i celý obchod, tak buďte připraveni!
1Mluviti stříbro, mlčeti NDA aneb Myslete na mlčenlivost10 rad, jak přežít startupPokud jste si snad dosud mysleli, že vše zvládnete sami, přichází poslední příležitost najmout si právníka. Vlastního. Při jakémkoliv prodeji je nevyhnutelný střet zájmu. A nikdo, ani na přátelském utkání, nemůže hrát za oba týmy naráz. Mějte proto někoho, kdo kope jen za vás.
Odprodej společnosti není jen jednoduchá převodní smlouva, ale celá řada dokumentů. Především komplexní investorská smlouva, často i nastavení vztahů společníků do budoucna. Skutečně se vyplatí nechat to na profesionálech.
Ve většině případů nemá kupující zájem o pouhé rychlé nabytí celé společnosti. Klíčovým faktorem bývají lidé. Proto vstupy do společností a výstupy z nich bývají typicky pozvolné a je zásadní, jak se starý a nový management sžije. Zde naopak – v ideálním případě – nemusí ke střetu zájmu dojít vůbec. Podaří-li se podnik postupně úspěšně předat, odchází prodávající s více penězi a kupujícímu nechává úspěšně zaběhnutý stroj. Klasická win-win situace.
I jazykově evokuje exit ze společnosti jakousi „smrt“. Ta ale může znamenat i znovuzrození. Co tedy po konečném odchodu? Nezůstávejte „v hrobě“ (čtěte: vyvarujte se jednání bývalých majitelů denně pozorujících vrátnice „svých“ továren), vydechněte a najděte si nový cíl. Ať už jsou to nohy v písku při zaslouženém odpočinku, nebo další podnikatelská výzva.
Linda Kolaříková
Sedlakova Legal
Linda Kolaříková se v advokátní kanceláři SEDLAKOVA LEGAL zaměřuje především na korporátní právo v celé jeho šíři, compliance a regulatoriku. S podnikáním radí čerstvým startupům i zaběhlým společnostem. Jejím oblíbeným tématem je umělá inteligence a data, jejich praktické využití a právní aspekty.