Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Crowdfunding

Crowdfunding

Jak se stát podílníkem ve startupu za pár tisíc

Tradiční banky obvykle nedokáží dostatečně rychle reagovat na požadavky převážně digitálních firem, které shání třeba financování pro expanzi. Z pohledu bank bývají moc mladé, bez historie, rizikové, nevýdělečné… prostě tam svítí všechny varovné kontrolky. A ty tak hledají jiné způsoby, jak potřebný kapitálu získat. Jedna z možností, která získává víc a víc jejich pozornosti, je crowdfunding, tedy skupinové financování až od několika desítek individuálních investorů.

Pro samotné investory pak jde o alternativní způsob, jak zhodnotit volné prostředky. Důležité je slovo volné, protože crowdfunding se určitě hodí jako investiční doplněk, nikoli jako primární investiční nástroj, kam byste měli „poslat“ všechny své peníze. To ani náhodou.

„Riziko lze snížit rozdělením investic do více firem a sledováním rizikového profilu firmy. Protože investice do spoluvlastnictví firem nese rizika v každém případě, měl by investor takto umístit pouze dlhodobé prostředky. Podíl v portfoliu závisí na jeho afinitě k riziku, sofistikovanosti a finanční síle. Typicky uvádíme deset až třicet procent portfolia jako rozumnou míru, přičemž závisí od konkrétního segmentu stádia rozvoje firem nebo nemovitostí,“ radí pro CzechCrunch Dano Gašpar, partner investičního crowdfundingu Crowdberry.

Jak na investice s Buffetem

Za poslední roky ale na trhu vzniklo několik platforem, které tento způsob financování, ať už ve formě úvěrů, nebo výměnou za podíl ve firmě, začaly poskytovat. Do budoucna se navíc dá očekávat větší rozmach investičního crowdfundingu, který bude doplňovat tradiční bankovní produkty. Potenciál zamíchat celým trhem v Evropě má navíc nová legislativa, která nedávno vstoupila do platnosti.

Rozmach crowdfundingu

Obecně se crowdfunding rozděluje na čtyři druhy: dárcovský, ve kterém lidé peníze darují (u nás například Donio, Darujme.cz), odměnový, v němž si lidé předplácí produkt nebo službu (Hithit, Startovač), dluhový, kde lidé půjčují dalším lidem nebo firmám, a podílový, kde investoři získávají podíl ve firmě.

Poslední dva jmenované druhy se zařazují také do kategorie investičního crowdfundingu, protože investoři v nějaké formě očekávají návratnost vložených finančních prostředků. V tuzemsku od roku 2014 byla průkopníkem tohoto typu crowdfundingu platforma Zonky, jež umožňovala lidem půjčovat konkrétním lidem, avšak letos tuto možnost opustila a místo toho střadatelům nabízí jen diverzifikované investice do desítek i stovek půjček.

Samostatnou kategorii jsou v rámci crowdfundingu investice do nemovitostí, na které se zaměřují platformy Upvest, Investown či Roier, o kterých píšeme někde jinde. Největší rozkvět pak v posledních letech v Česku zažívá crowdfunding do konkrétních firem, a to ve formě dluhu nebo výměnou za vlastnický podíl.

Společnosti na těchto platformách obecně poptávají prostředky pro svůj další růst, protože u bank většinou na klasické financování nedosáhnou kvůli svému věku nebo nedostatečnému majetku na zástavu, případně je nabídka na bankovní úvěr příliš nevýhodná. O pomoc se tak obrací na větší skupinu investorů nebo fondů, kteří jednotlivě nemusí mít dostatek prostředků, ale dohromady mohou nabídnout zajímavou částku.

Hráči na trhu

Na tuzemském trhu takový druh financování firmám, a tedy alternativní způsob možného zhodnocování peněz investorům, nabízí několik různých platforem, z nichž každá funguje s mírně odlišným modelem nebo podmínkami. CzechCrunch připravil podrobnější přehled nejznámějších platforem začátkem roku, největší hráči u nás jsou:

  • Původem slovenské Crowdberry se samostatnou českou entitou umožňuje investovat přes koupi podílu ve společnostech, příležitostně i přes poskytnutí konvertibilní půjčky společnostem, která se následně vymění za obchodní podíl za předem stanovených podmínek. Umožňuje nepřímé investování prostřednictvím společnosti vytvořené za jediným účelem (tzv. SPV). Z tohoto důvodu investor neinvestuje do cílové společnosti přímo, ale prostřednictvím tzv. účelové společnosti.
  • Fingood funguje na principu úvěrů, které jsou investorům spláceny ve formě měsíčních splátek, buď anuitních (každá splátka zahrnuje část jistiny a úroku, tento poměr se s každou další splátkou mění) nebo balonově (dílčí splátky tvoří pouze úrok, jistina je vyplacena až na konci úvěru poslední splátkou).
  • Fundlift jako provozovatel webových stránek funguje v roli vystavovatele projektů. Jde tak o marketingový nástroj, kterým společnost Roklen360 komunikuje s firmami a investory a funguje jako držitel cenných papírů, manažer a administrátor emise. Nabízí 3 typy smluv – dluhopisy, investiční certifikáty a podíl ve společnosti, nejde tak o poskytování úvěru.
  • Mezi další menší platformy se pak řadí například NaFirmy.cz z dílny Creative Docku nebo OM Platform spadající pod společnost TopMonks, ze zahraničních hráčů už několik českých startupů sbíralo investice na britském portálu Seedrs.com.

Mezi největší investice v oblasti investičního crowdfundingu u nás patří tuzemský e-shop Footshop, jenž od investorů získal přes sto milionů korun, stejnou částku pak loni nabral také slovenský e-commerce hráč GymBeam.

Oba corwdfundingy proběhly na platformě Crowdberry, která je na českém a slovenském trhu v objemu proinvestovaných prostředků lídrem, za šest let přes ní investoři firmám poskytli 780 milionů korun. Konkurenční Fundlift hlásí překročení hranice 400 milionů, Fingood včetně letošního roku očekával 300 milionů korun.

Na co si dát pozor

Investiční crowdfunding v posledních letech využily stovky různých firem, ne všechny ovšem přinesly svým investorům radostní zprávy a ocitly se v problémech. Příkladem je elektroskútr Čezeta, který vyhlásil insolvenci, výrobce sportovních drinků Isoline, nebo restaurační firma Regal Group.

Tyto příklady dokazují, že investiční crowdfunding není bez rizika, proto by se měl investor řídit základní poučkou – diverzifikovat a do této oblasti alternativních investic směřovat spíš jen menší podíl svého portfolia, a to v takovém množství, které v případě neúspěšných investic neohrozí finanční stabilitu nebo zdraví investora. Doporučované jsou navíc pokud možno investice do různých projektů, čímž se riziko možných ztrát snižuje.

Při výběru konkrétní společnosti by měl investor zvažovat všechny základní finanční ukazatele o funkčním byznysu či ověřeném byznysu modelu, který generuje dostatečné množství peněz i pro budoucí závazky. Vhodné je projít si oficiální závěrky a výkazy firmy ve veřejném rejstříku Justice.cz (pozor na situace, kdy jej společnost nezveřejňuje) a analýzu doplnit o informace z dalších nezávislých zdrojů.

Investiční crowdfunding změní evropská legislativa

V příštích letech čekají trh investičního crowdfundingu výraznější změny související s novou evropskou legislativou. Tzv. nařízení o crowdfundingu začalo platit 10. listopadu 2021, nejzásadnější změna pro provozovatele crowdfundingů je nutnost získání licence regulátora, kterým je v tuzemsku Česká národní banka.

Společnosti svolení ČNB potřebují získat do roka od začátku platnosti nařízení, tedy 10. listopadu 2022. Bývalá Sněmovna však před volbami nestihla přijmout úpravu zákona a konkrétní požadavky na přidělení licence tak zatím nebyla publikována.

Mezi další povinnosti bude obecně patřit povinnost poskytovat více informací centrální bance i investorům včetně povinného zveřejnění míry selhání. Nová regulace na druhé straně crowdfundingům přináší jednu zásadní výhodu – získaná licence bude platit pro celou EU, což výrazně usnadní poskytování služeb mezinárodně.

Především jde o významný krok k zakotvení jasných a harmonizovaných pravidel určujících jak takové investice mají probíhat, jaké musí být principy jejich fungování, transparence informací a bezpečnostní mechanismy pro řízení a komunikaci rizík. Navíc jde o evropskou regulaci v rámci Únie kapitálových trhov, čo znamená stejná pravidla v celé Evropské unii. Subjekty budou pod dohledem národních institucí, budou muset získat licenci a pravidelne reportovat. To přinese štandardizaci a vyšší míru jistoty investorům, i firmám.

„Jde o zásadní krok ke zvýšení konkurenceschopnosti evropských firem. Jde totiž o jasný impulz Evropské unie, který umožní soukromému kapitálu vstoupit do firem a pomoci jim růst rychleji v globálním měřítku. V budoucnu díky tomu uvidíme schémata, kdy se ve firmách spojí evropské finance se soukromým kapitálem,“ hodnotí plánované změny Dano Gašpar, partner Crowdberry.

„Cílem je mobilizovat kapitál na rozvoj firem, které tak budou moci růst rychleji a jejich investorům za standardizovaných podmínek přinést zhodnocení a motivovat je k dalším investicím. V Severní Americe nebo západo-evropských ekonomikách je investování, stejně jako investování přímo do firem, součástí finanční gramotnosti a my vidíme právě v nové regulaci hromadného financování velkou příležitost v našich zemích tento společenský dluh dohnat,“ dodává Gašpar.

Investiční speciál podporují

Hlavní
partner
Speciál
podporují

Vyhledávání