Brand Stories vizuál

BrandStories

Jak vybrat CEO a nenasekat při tom plno chyb, radí Jiří Jemelka z JPF

Podporuje JPF

Vypiplat si firmu a v určité chvíli se vzdát kontroly nad ní je pro mnohé majitele naprosto nepředstavitelné. Přitom tím, že se snaží vše zvládat, i když už vyrostla nad jejich schopnosti, škodí sobě a často i své firmě. Výkonný ředitel, anglicky Chief Executive Officer neboli CEO, přebere většinu dennodenní agendy a majitel se může soustředit na strategická rozhodnutí, networking nebo sám na sebe a svůj osobní život. „Majitelé takového člověka chtějí i nechtějí. Na logické úrovni jim to dává smysl, ale pak přijdou emoce, podvědomí a návyky, které si za roky ve firmě vybudovali, a toho všeho se velice těžko vzdávají,“ vysvětluje Jiří Jemelka, zakladatel společnosti JPF.

Epizody 17 epizod

Mít e-shop je těžká disciplína. Češi se zdráhali logistiku outsourcovat, to se ale mění

V Česku byla tendence nic neoutsourcovat, protože já, majitel, to zvládnu líp, ale to se mění, říká Petr Litavec, který vede firmu Authentica Fulfillment. Ta se zvládne postarat o zboží od jeho zabalení až po logistiku. „Náš průměrný zákazník je nyní majitel e-shopu, zhruba třicátník, který si spočítá, že některé věci radši outsourcuje, pokud to ten dodavatel dokáže udělat lépe a kvalitněji,” vysvětluje obrat v myšlení českých podnikatelů Litavec. Poptávka po fulfillmentu proto neustále roste. V novém díle podcastu BrandStories mluvíme o tom, pro koho je fulfillment neboli outsourcing logistiky internetového obchodu vhodný a pro koho naopak ne, o ozdravení české e-commerce scény i automatizaci, která už řeší, jak přeskládat krabice, aby ani robot pro ně nemusel daleko.

Logistika je neviditelným motorem ekonomiky, říká Jánoši z P3 Logistic Parks

Když jste si před deseti lety něco objednali na internetu, čekali jste na to klidně i týden. Dnes to chce mít zákazník doma ne v řádech dní, ale hodin. Jak dlouho čekáme, nakonec závisí na jediném – logistice. Kde má firma dané zboží uskladněno, jak inteligentní sklad to je, jak rychle dokáže zboží vydat nebo jak daleko od zákazníka sklad stojí. „Asi vše, co máte dnes na sobě, prošlo nějakými sklady. Logistika je motorem ekonomiky, který nikdo nevidí, ale kdyby se pokazil, celé se to rozsype,“ vysvětluje Peter Jánoši, výkonný ředitel P3 Logistic Parks pro Českou a Slovenskou republiku.

V utajení pracují na zatím neoznámených top hrách. České studio Grip nezpomaluje

V herním světě přituhuje, peněz ubývá a evropská studia propouští. Grip Studios se ale daří, majitelé zůstávají optimističtí a naopak do týmu neustále někoho hledají. Z jejich dílny pochází přes 50 herních mainstreamových titulů a na devíti dalších, zatím neoznámených, hrách aktuálně pracují. Specialitou Grip Studios je tzv. co-development, kdy na vývoji spolupracují s velkými herními společnostmi. Otevřeně o pozitivech i problémech herního průmyslu jsme se bavili se spoluzakladateli studia Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem.

AI je všude. V telefonu i v lednici s kamerou, říká ředitel mobilní divize Samsungu

Z umělé inteligence je buzzword. Faktem ale zůstává, že nám usnadňuje život jako máloco. Ví to i společnost Samsung, která se ji snaží dostat do co nejvíce zařízení. Lednice už rozpoznají potraviny i datum spotřeby a v nejnovějších modelech telefonů S24 narazíte na umělou inteligenci v mnoha funkcích. Největší výzvou je teď podle ředitele mobilní divize Samsungu Tomáše Balíka naučit lidi AI používat a nebát se jí, trend je totiž jasný: bude tady s námi čím dál více.

Jak pomoct firmě, která má potíže? Začít musí majitel vždy sám u sebe, říká Jiří Jemelka z JPF

Je běžné, že v životě firem dojde na situace, kdy se úplně nedaří podle představ. Někdy to překlenou a zase pokračují v růstu, jindy jsou problémy složitější a je třeba je řešit. Dlouholeté zkušenosti s tím má Jiří Jemelka, majitel společnosti JPF, která se specializuje na takzvaný interim management a pomáhá firmám s jejich záchranou, pokud jsou v nesnázích. Když takový případ řeší, bezpečně ví, kde je třeba začít. „Vždy začínáme s osobou majitele, to je alfa a omega celé firmy. Když se nám podaří vyladit jeho fungování, nutně se to projeví v atmosféře ve firmě a následně i na výsledcích,” vysvětluje Jiří Jemelka v novém díle podcastu BrandStories.

Epizodu moderuje Ondřej Holzman.

Brand Stories vizuál
V zákulisí zajímavých českých firem. Produkty, know-how a klíčoví lidé. Podcast vzniká ve spolupráci CC.cz a vybraných značek. Moderuje Ivana Karhanová.
Ivana Karhanová

Ivana Karhanová • tvůrce podcastu BrandStories