Brand Stories vizuál

BrandStories

Malé a střední firmy jsou snadným cílem pro kybernetický útok

Podporuje Vodafone

Kyberútoky? To se nás netýká, co by si na nás vzali, říkají si často majitelé malých a středních podniků. V současné době jsou to ale podle odborníků i statistik právě tyto firmy, na které se útočníci soustředí, protože jsou velmi snadným cílem a peněz mají v poměru ke snaze, kterou je potřeba na kyberútok vynaložit, dostatek. Podle posledních dat dokonce tvoří 54 procent kyberútoků ty na malé a střední firmy, zatímco na velké je to jen 7 procent.

„Útoky už neprovádějí ani lidé. Je to tak lehké, že si nastaví boty, kteří skenují internet, a když najdou slabinu, tak si hackeři jen dohledají o firmě informace, jestli se jim útok vyplatí,“ vysvětluje Business Development Manager ze společnosti Vodafone Jiří Homola, který byl hostem podcastu BrandStories.

Epizody 21 epizod

Jako první dali e-shopům platbu QR kódem. Česká platební brána Comgate inovuje

Pokud platba v e-shopu není jednoduchá, zákazník ji neprovede. Stejně jako mnozí lidé odcházejí z internetových obchodů, které pro doručení zboží používají jen Českou poštu, další zase končí nákup, když nenajdou svoji oblíbenou platební metodu. Už více než 15 tisíc e-shopů proto používá platební bránu české firmy Comgate, která rychle inovuje a dívá se na zákazníky komplexně. Její ředitel Jakub Ouhrabka byl hostem podcastu BrandStories.

Ovládněte komunikační techniky a staňte se prodejním monstrem

Vždy, když něco děláte, tak prodáváte. Svůj produkt, firmu, myšlenku, vizi nebo službu. Většina lidí v tom ale není dostatečně dobrá. Nebo tak dobrá, jak by mohla. Má problémy se sebeprezentací i komunikací obecně. Podle majitele SEBA Academy Petra Vojnara jde ale všechno naučit. „Je to pět zbraní, se kterými, když vůbec víte, že existují, orientujete se v nich a dokážete je využívat a kombinovat, tak získáte brutální konkurenční výhodu nad lidmi ve vašem oboru, kteří sice třeba umí prodávat, ale už nechápou, že existují například ovlivňovací techniky,“ vysvětluje Vojnar s tím, že čím více technik dokážete zapojit, tím lepší budete.

Jak poznat, že obchodní oddělení neklape? A jak ho opravit? Někdy je potřeba pomoc zvenčí

Víte, co je to teorie kripla nebo pasivní obchod? Pokud ano, tak jste na dobré cestě alespoň rozpoznat chvíli, kdy vaše obchodní oddělení potřebuje nakopnout. Hůře se už ale koná a znovu zaměstnance učí novým věcem. Někdy je v těchto případech výhodnější sáhnout po pomoci zvenčí a nechat ve firmě fungovat takzvaný interim, tedy dočasný management, který pomůže společnosti nastavit novou strategii – a nemusí jít jen o tu obchodní. „Když se dostane obchodní oddělení pod tlak, může rozhodit celou firmu,“ říká v podcastu BrandStories Jan Kodytek ze společnosti JPF.

Mít e-shop je těžká disciplína. Češi se zdráhali logistiku outsourcovat, to se ale mění

V Česku byla tendence nic neoutsourcovat, protože já, majitel, to zvládnu líp, ale to se mění, říká Petr Litavec, který vede firmu Authentica Fulfillment. Ta se zvládne postarat o zboží od jeho zabalení až po logistiku. „Náš průměrný zákazník je nyní majitel e-shopu, zhruba třicátník, který si spočítá, že některé věci radši outsourcuje, pokud to ten dodavatel dokáže udělat lépe a kvalitněji,” vysvětluje obrat v myšlení českých podnikatelů Litavec. Poptávka po fulfillmentu proto neustále roste. V novém díle podcastu BrandStories mluvíme o tom, pro koho je fulfillment neboli outsourcing logistiky internetového obchodu vhodný a pro koho naopak ne, o ozdravení české e-commerce scény i automatizaci, která už řeší, jak přeskládat krabice, aby ani robot pro ně nemusel daleko.

Jak vybrat CEO a nenasekat při tom plno chyb, radí Jiří Jemelka z JPF

Vypiplat si firmu a v určité chvíli se vzdát kontroly nad ní je pro mnohé majitele naprosto nepředstavitelné. Přitom tím, že se snaží vše zvládat, i když už vyrostla nad jejich schopnosti, škodí sobě a často i své firmě. Výkonný ředitel, anglicky Chief Executive Officer neboli CEO, přebere většinu dennodenní agendy a majitel se může soustředit na strategická rozhodnutí, networking nebo sám na sebe a svůj osobní život. „Majitelé takového člověka chtějí i nechtějí. Na logické úrovni jim to dává smysl, ale pak přijdou emoce, podvědomí a návyky, které si za roky ve firmě vybudovali, a toho všeho se velice těžko vzdávají,“ vysvětluje Jiří Jemelka, zakladatel společnosti JPF.

Brand Stories vizuál
V zákulisí zajímavých českých firem. Produkty, know-how a klíčoví lidé. Podcast vzniká ve spolupráci CC.cz a vybraných značek. Moderuje Ivana Karhanová.
Ivana Karhanová

Ivana Karhanová • tvůrce podcastu BrandStories