Realitní trh zrychluje. Doba, po kterou vydrží inzeráty na prodej bytu nebo domu online, se totiž stále zkracuje. Na druhé straně se zvyšují průměrné ceny a množství nové výstavby není dostatečné. Zásadní změny se na trhu neočekávají, a tak v rozhodování mohou hrát roli i hodiny nebo minuty. Pomocnou ruku nabízí startupy a další nástroje, které umožňují reagovat téměř okamžitě.
„Zajímavé nabídky nemovitostí, které jsou prodávány za výhodnou cenu nebo jsou výjimečně dobře řešené nebo situované z našeho portálu mizí i během několika dní. V meziročním srovnání podzimu v letech 2021 a 2020 pozorujeme zkracování doby inzerce, a to u veškerých druhů nemovitostí napříč republikou. Je tedy znát, že o nemovitosti je rozhodně větší zájem,“ komentuje pro CzechCrunch Hana Kontriš, manažerka týmu inzertních služeb Sreality.
Byty a rekreační nemovitosti se na Srealitách, které jsou tržní jedničkou, v průměru inzerují padesát pět dnů, rodinné domy o deset dní déle. Například u Maxima Reality je průměr u bytů třicet sedm dní a u domů čtyřicet osm dní, dle dat Bezrealitky.cz se v Praze a Brně většina bytů prodá za zhruba tři týdny a rodinné domy ve Středočeském kraji, kde je po nich největší poptávka, do jednoho měsíce.
Technologie ale dokážou každou minutu sledovat tisíce nových nabídek, které se objeví, registrovat změny cen a pomocí algoritmů hodnotit, jestli náhodou nejsou podstřelené či přestřelené. Příkladem jsou bezplatné nástroje od tuzemských startupů, které všechny portály pravidelně prohledávají a dle nastavených preferencí uživatele mailem upozorní na všechny nové nabídky, ať už jde o prodej i pronájem.
Jedním z příkladů je portál Flat Zone spadající do skupiny Trigema, jež je partnerem Průvodce světem nemovitostí. Základem databáze jsou roboti, kteří bez ustání prohledávají nabídku nemovitostí na internetu a sestavují z ní přehled pro každého zájemce o bydlení.
Flat Zone nabízí dva hlavní produkty – pro běžné uživatele slouží zdarma agregátor developerských projektů. Nabízí podrobné vyhledávání, kdy jednotlivé stavby, byty či projekty zvládne třídit nejen podle ceny, dispozice, lokality a dalších kritérií. Kontakt kupujícího a prodávajícího zprostředkovává bezplatně. Druhým produktem je aplikace Studio určená pro developery, banky či investory pro analýzy rezidenčního trhu, nabídek, prodejů, historie a změn cen nebo pronájmů.
Dalším příkladem je startup Apify a jeho Realitní pes, který data na dvaadvaceti realitních portálech „čmuchá“ každých deset minut. Nástroj od jeho spuštění v květnu 2020 využilo přes 4,5 tisíce uživatelů a každý z nich měl v průměru nastavené tři až čtyři hlídací psy. Nejčastěji v Praze, Brně a středních Čechách.
„Nejvíc mají lidé zájem o koupi nemovitosti, celkem jde o osmdesát pět procent všech nastavených hlídání. Nejčastěji pak koukají na koupi bytů, pak až jsou domy a až pak pozemky. Pokud jde o pronájem, tam jasně vede hledání bytů, které mají přibližně šestkrát více hlídacích psů než domy. Zajímavé je i procento lidí, co si hlídají aukce, v roce 2020 se blížilo osmi procentům hlídacích psů,“ popisuje pro CzechCrunch autor Realitního psa Jakub Drobník.
Ve stejné době, když Apify přestavovalo hlídací psy, na trh uvedlo také související Investiční kalkulačku, jež na základě dat počítala návratnost investice do bytů, pokud by jej majitel pronajmul. Tento nástroj však obsahuje stará data, uživatelům tak nenabízí přidanou hodnotu.
Kromě Realitního psa byl v listopadu loňského roku představený další bezplatný nástroj Visidoo, jenž uživatele na nové inzeráty neupozorňuje jen jednou za den, ale do několika minut po publikaci. Celkem jej od představení využilo přes pět tisíc lidí, nyní registruje přibližně 4,5 tisíce aktivních, kteří mají nastavené alespoň jedno hledání. Padesát šest procent z nich hledá pronájmy, čtyřicet čtyři procent pak nemovitosti na prodej.
„Čas je při hledání nemovitostí klíčový faktor. Byt k pronájmu dnes získá prvního zájemce v řádu desítek minut a z trhu obvykle zmizí do několika hodin. Čím je nemovitost atraktivnější a čím lepší má poměr ceny a výkonu, tím je pravděpodobnější, že se prodá už během prvních prohlídek. Abyste se na prohlídku dostali mezi prvními, je proto třeba o nabídce vědět prakticky ihned,“ říká jeden z tvůrců Visidoo Tomáš Krejčí.
Další z možností, jak najít vhodnou nemovitost, je dozvědět se o ní ještě předtím, než je vůbec inzerována na webu. V takovém případě je možné obrátit se na realitní makléře a probrat s nimi představy o nemovitosti, jejich pole působnosti však může být v tomhle ohledu omezující.
I v těchto případech však může pomoct další ze startupů pohybujících se na realitním trhu. Reas se obecně sice soustředí na prodej nemovitostí, kupující však ve speciálním formuláři mohou zanechat poptávku a dostat se k nim dřív, než se objeví v inzerci. „Využívají to také makléři, kteří tam občas dají nabídku přednostně,“ říká Michal Makoš, spoluzakladatel Reasu.
„Na dnešním trhu se kupuje docela blbě. Nemovitostí je málo, poptávka velká,“ hodnotí Makoš a radí, že kupující by si měl nejdřív uvědomit, jaký typ nemovitosti hledá a následně by si měl vyřešit finance. Aby pak člověk dokázal zhodnotit, jestli se daný byt, dům nebo pozemek vyplatí pořídit, měl by navnímat i cenové hladiny.
Přehledu v takových případech bezplatně pomůže například přímo Reas atlasem cen nebo svým vlastním odhadem prodejní ceny nemovitostí. Podobný nástroj nabízí také portál odhad-zdarma.cz, kde je kromě prodeje možné zjistit i odhadovaný nájem.
Přehled o cenách a o něco pokročilejší analýzy nabízí i portály Cenovamapa.org a Cenovamapa.cz (navzdory podobnému názvu za nimi stojí různí provozovatelé), za ně už je však potřebné zaplatit. Podobně je na tom také portál Valuo, jenž cílí hlavně na lidi pohybující se na realitním trhu a data z katastru kombinuje s konkrétními inzeráty a fotkami prodaných nemovitostí.
Do budoucna může navíc kartami zamíchat jeden z gigantů pohybující se na tomto trhu. Sreality koncem loňského roku představily vlastní Cenový kompas, který zdarma nabízí archivní data z inzerátů portálu od roku 2014. Do budoucna je v plánu ho napojit na katastr, aby v něm bylo možné vidět skutečné ceny (nejen nabídkové bez slev), v dalším kroku dojde k představení investiční kalkulačky i odhadu tržních cen, a to i na základě fotek a popisu stavu.