Pitch decky
- Speciál CC25
- >
- Pitch decky
Jak úspěšné startupy přesvědčily investory, aby jim dali peníze?
Neoddělitelnou součástí života zakladatelů startupů je takzvané „pitchování“, tedy prezentování svého nápadu a byznysu nejen investorům. K tomu běžně využívají i prezentace, jež se v angličtině označují jako pitch decks a toto pojmenování se využívá také v Česku. V zahraničí je běžné, že úspěšné startupy časem své pitch decky zveřejňují, aby inspirovaly další mladé zakladatele či poskytli zajímavosti fanouškům. V rámci rozsáhlého mapování startupů a trhu jsme české velikány poprosili o totéž.
Pitch decky by měly obsahovat základní informace o startupu a byznysu – co firma dělá, jaký problém produktem či službou řeší, jaké příležitosti vidí na trhu, přehled konkurence, produktové detaily, reference na zákazníky/klienty/uživatele, představení týmu, finanční ukazatele, byznys plán, projekci do budoucna, další cíle a ovšem to, jak velkou investici startup od investorů požaduje a na co ji plánuje využít.
Pokud se pitch deck připraví správně, investor získá všechny potřebné informace a může se rozhodnout, jestli startup podpoří. Velkou váhu na tom ovšem má samotný styl prezentace a schopnosti zakladatelů či lidí, kteří s investory jednají – jsou však i tací, kteří prezentaci ani nepotřebují. „Doteď jsme všechny naše peníze získali bez decků,“ řekl pro CzechCrunch Jakub Jurových, zakladatel startupu Deepnote, jež celkem vysbíral přes půl miliardy korun.
CzechCrunch oslovil několik startupů se žádostí, jestli by se o své vůbec první pitch decky nepodělily. Protože tyto prezentace obsahují důvěrné informace, firmy jsou ochotny je sdílet s mnohaletým zpožděním, kdy již například konkurentům neposkytnou relevantní vhled do zákulisí. Věříme, že tím můžeme inspirovat další generaci zakladatelů.
Chcete se o svůj pitch deck podělit i vy? Napište nám na peter@cc.cz.
BedaBox
Předtím, než se Jan Bednář naplno pustil do budování logistického startupu ShipMonk, jež klientům nabízí služby v takzvaném fulfillmentu (outsourcing logistiky a skladů), nejdřív na trhu působil pod názvem BedaBox a zaměřoval se spíš na package forwarding (přeposílání balíků). V roce 2015, kdy uzavíral první investici, šlo pro startup o velmi ranou fázi.
- Rok: 2015
- Fáze: Seed
- Částka: Stovky tisíc dolarů
ShipMonk
Pitchdeck Jana Bednáře a jeho startupu, tentokrát již pod názvem ShipMonk, když v rámci série A od investorů sháněl miliony dolarů. Od fondů SJF Ventures, Grotech Ventures, Supply Chain Ventures a několika dalších menších investorů tehdy získal 10 milionů dolarů. Do dnešního dne startup udělal další dva kola, dohromady již nasbíral 375 milionů dolarů, asi 8,4 miliardy korun.
- Rok: 2018
- Fáze: Série A
- Částka: 10 milionů dolarů
Manta
Datový startup zakladatele Tomáše Krátkého poprvé investory začal oslovovat v roce 2016, do dnešného dne již nabral celkem více než 800 milionů korun. Zde se nachází úplně první „deck“, který Krátký posílal. „Je hodně úsměvný, ale snad pomůže,“ řekl k jeho zaslání Krátký.
Pro kolo rané série se Krátký soustředil na poměrně omezenou skupinu fondů a oslovoval je striktně přes kontakty, nakonec důvěru získal od českých Credo Ventures a německého Senovo. „Senovo jsme našli pomocí prostředníka Amsterdam Venture Partners, kteří se živí tím, že kontaktují lidi ze svého networku, dělají dohazovače a berou za to procenta,“ přidává Krátký.
V případě Credo Ventures i Senovo byl pro Mantu prvním krokem pro získání investice meeting, před nímž jim posílal tento deck. Po schůzce pak Krátký posílal followup e-mail, v němž jim poděkoval a připojil odkaz na článek, který speciálně napsal kvůli vysvětlení celého konceptu datových toků. „Tohoto schématu se držím dodnes, jen místo blog postu mám white-paper, který jde hodně do hloubky. A funguje mi to,“ usmívá se Krátký.
- Rok: 2016
- Fáze: Pre-seed
- Částka: -
Twisto
Fintechový startup pro odložené platby Twisto spoluzakladatele Michala Šmída vznikl v roce 2013 a až do roku 2021, kdy se prodal australskému Zipu, v přímých investicích získal celkem přes 860 milionů korun. V roce 2019 uzavřel kolo série B, v němž podle tehdejšího přepočtu nabral přes 300 milionů korun, hlavním tahounem byl nizozemsko-britsko-singapurský fond Finch Capital, následovaný nizozemským Velocity Capital a připojili se také ING, UNIQA či Enern.
- Rok: 2019
- Fáze: Série B
- Částka: 11,5 milionu eur
Apifier (Apify)
Startup Apify umožňuje scrapovat weby, vznikl v roce 2015 ještě pod názvem Apifier a o rok později oslovoval také investory. Spoluzakladatelé Jakub Balada a Jan Čurn tehdy sháněli stovky tisíc dolarů, od českých fondů Reflex Capital a Incomming Ventures nakonec získali šest milionů korun. „Určitě bych nikomu nedoporučil podle tohoto pitch decku něco dělat,“ směje se Čurn.
- Rok: 2016
- Fáze: Seed
- Částka: 6 milionů korun