Ovládání kanceláře přes mobil, správná akustika či automatické osvětlení
Jaké digitalizační nástroje se dnes v rámci kanceláří využívají a k čemu pomáhají?
Erika Bohatá: Jsou to především řešení pro kvalitní videohovory a poté bezkontaktní technologie, senzory a chytré aplikace, které v sobě toto integrují. Už dnes si přes aplikaci, kterou poskytuje například i český startup Spaceflow, můžete zarezervovat zasedačku, zjistit, jaká je tam kvalita vzduchu, rezervovat sdílený pracovní stůl, pozvat návštěvu, otevřít si dveře nebo turniket a podobně.
Jakým směrem se trh komerčních realit bude v následujících letech v tomto směru vyvíjet?
Erika Bohatá: Digitalizace a hybridní způsob práce budou na vzestupu a zároveň kancelář bude stále vyhledávaná. Tyto trendy nejsou v protikladu, naopak. I díky tomu, že zaměstnanci získávají možnost vybrat si, z jakého místa budou pracovat – ať už se jedná o formální místo u stolu, uzavřenou místnost s výškově nastavitelnými stoly, která se hodí pro klidnou práci, nebo pohodlnou sedačku v kafetérii. Právě flexibilita a přizpůsobivost jsou jedněmi z nejdůležitějších aspektů moderního funkčního pracoviště a tento trend se bude spolu s udržitelností posilovat.
Zaměstnanci budou mít i nadále možnost pracovat odkudkoliv – což je časově efektivní a zároveň umožňuje snížení uhlíkové stopy. Z toho budou profitovat coworkingová centra, která budou vznikat i na předměstích a v menších městech, na křižovatce velkých dopravních uzlů, kde jejich funkce může být lehce propojena s dopravou na místo, či na venkově a v hotelech, kam bude mít zaměstnanec či zaměstnankyně možnost vzít celou svoji rodinu i s dětmi.
Design je jedna věc, druhá funkčnost. Myslíte si, že budou kanceláře po pandemickém roce přizpůsobené i na větší ochranu zdraví – a jak moc?
Martin Židek: Ano, to vnímáme už dnes, poptávka po bezkontaktních technologiích šla nahoru, stejně tak častěji slyšíme dotazy směrem ke vzduchotechnice. Zaměstnanci chtějí pracovat v prostředí podporujícím wellbeing. Spousta firem také daleko více přemýšlí o energetické efektivitě a více se ptají na certifikace, jako je například WELL zajišťující zdravé pracovní prostředí.
Jak nahlíží na digitalizaci WorkLounge?
Lubomír Šilhavý: Digitalizace kanceláří je obrovská budoucnost. Není to jen o tom, že máte kancelář bez papíru nebo bez potřeby notebooku. Je to celá řada dalších procesů, které usnadňují práci, šetří čas a také snižují potřebu na užívaný, tudíž placený prostor. Těmito procesy jsme se již začali zabývat před několika lety a pro jejich usnadnění jsme začali vytvářet firemní aplikaci, kterou dnes všichni naši členové využívají.
Jak konkrétně WorkLounge digitalizuje?
Lubomír Šilhavý: Primárně přes zmíněnou aplikaci. Díky ní si mohou klienti odkudkoliv zobrazit svůj profil, podívat se na uzavřenou smlouvu či všechny automaticky generované faktury a platby. Mohou přes ni ukončit členství, na dálku tisknout či skenovat dokumenty, rezervovat meeting roomy i kanceláře na kterékoliv z našich poboček. Nechybí ani ohlašování návštěv a vyhledávání kontaktů třeba na budoucí potenciální partnery, kteří v některém z našich center pracují. Uživatelé také mohou vytvářet pracovní či zájmové i sportovní skupiny.
Například pokud jste freelancer, děláte webové stránky a potřebujete grafika, stačí se podívat do aplikace, dle potřebného zařazení najít profil potenciálního partnera a navázat spojení, potažmo napsat poptávku s informacemi. Naši aplikaci používáme zároveň i pro představování našich členů, jejich činností či produktů, ale hlavně pro budování komunity. Jejím prostřednictvím organizujeme mnoho vzdělávacích, společenských, kulturních i sportovních akcí, které nás vzájemně propojují.