Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Flexibilní pronájmy kanceláří

Trend flexi office a flexibilních pronájmů versus výhoda dlouhodobých kontraktů

„Flexi office dává klientům dobrý pocit a klid při podpisu smlouvy tím, že minimalizuje jejich rizika související se zodpovědností při dlouhodobém pronájmu, má zpravidla nižší kauci než u dlouhodobých kontraktů, možnost se flexibilně velikostně rozšiřovat či zmenšovat a má nulové náklady spojené s pořizováním nábytku či kancelářského vybavení,“ říká šéf a zakladatel sítě coworkingů WorkLounge Lubomír Šilhavý.

Co stojí za růstem obliby flexibilních pronájmů?

Vzhledem k tomu, že se mnoho dnešních firem nepředvídatelně s obchodním růstem rozšiřuje a roste různým tempem, hledají právě tu flexibilitu. Pokud jsou vázány na dlouhodobý kontrakt, často jim to komplikuje a ztěžuje jejich činnost. Pak se musí při jakémkoliv růstu či stagnaci (tudíž potřebě se rozšířit či zmenšit) zabývat komplikovanými, právnicky dokonalými nájemními smlouvami, ze kterých většinou není úniku či z nichž vyplývají vysoké pokuty.

Nechtějí se zaobírat zbytečným papírováním a dalšími formalitami a riziky spojenými s dlouhodobými pronájmy. Velkou výhodou je také přesun starostí a odpovědnosti za vlastní kancelářský provoz na profesionální firmy, čímž získávají i větší prostor se soustředit na vlastní činnost, která je pro ně tím podstatným. Když jsem tvořil základní koncept WorkLounge, možnost zrušit smlouvu do jednoho měsíce byla jedním z mých prioritních benefitů. Pro většinu našich členů je to vysvobozující a přináší to klid na duši.

Co má do budoucna větší potenciál? Krátkodobý, nebo naopak dlouhodobý pronájem?

Určitě vnímám větší potenciál ve flexibilitě. To je to, co dnes klienti vyžadují. Nicméně i dlouhodobé pronájmy mají na trhu své místo. Určitě bude i v budoucnu mnoho firem, které budou samozřejmě i nadále takové pronájmy uzavírat. I tam se ale budou postupně měnit jejich požadavky, a to zejména na poskytované služby ze strany pronajímatelů.

Firmy se mohou také následně obracet na nově vznikající společnosti poskytující plný kancelářský servis. Tak už se tomu děje v USA. V Česku k tomu manažeři společností ještě nedospěli, ale už se začínají objevovat první vlaštovky. Teď už jen záleží na tom, jakým způsobem a jak rychle k tomu bude docházet firemní management – tam to je stále zažité trochu jinak, tradičněji. Ale až k tomu dojde, bude to pro ně určitě efektivnější i finančně výhodnější.

Proč flexi office nevyužívají i velké korporáty? Je to nějaká tradice?

Jak jsem zmínil v předchozí odpovědi, momentálně je to hlavně v cítění, kdy vrcholoví manažeři, kteří o tom rozhodují, vycházejí právě z nějakých tradic. Mají to jinak nastavené. Ale podle mě se to brzy začne překlápět. Ve Spojených státech se to už děje pár let a i velké společnosti si kanceláře nechávají outsourcovat od profesionálních providerů – vznikajících řetězců, kteří jim je dělají na klíč. Je to pro ně zkrátka efektivnější i cenově výhodnější.

Jsem osobně přesvědčen, že nyní se začíná trh kancelářských řetězců vytvářet. Podobně jako tomu bylo před několika desítkami let s hotelovými řetězci. Nechci říct, že nebudou v budoucnu existovat kancelářské budovy se svým vlastním provozem, stejně tak jako dnes existují hotely, které nejsou součástí řetězců. Ale když sleduji, co se kolem ve světě děje, tak vše nasvědčuje tomuto trendu, který bude definitivně pro nájemce výhodnější.

Téma podporuje

Na otázky odpovídá

Lubomír ŠilhavýLubomír Šilhavý

Lubomír Šilhavý má více než 20 let zkušeností v kancelářském byznysu. I proto se je rozhodl před dekádou zúročit při rozjíždění vlastních coworkingů WorkLounge. Dnes má pobočky v pražském Karlíně, Smíchově i na Václaváku a vedle nich tvoří koncept komunitního bydlení.

Pohled do coworkingu

WorkLounge Karlín

WorkLounge Karlín

Vyhledávání