Firmu jsme málem prodali, ale dcery řekly ne, vzpomíná zakladatelka českého oříškového království
Jejich oříšky a arašídy najdete skoro v každé večerce či supermarketu, spoléhají na ně i známé e-shopy jako Grizly. Tím, co hanáckou společnost Alika ale skutečně pohání, nejsou půlmiliardové tržby, nýbrž jemné příbuzenské vztahy: ve firmě se už angažuje třetí generace rodiny zakladatelky Jany Kremlové. Ta firmu se svým manželem rozjela krátce po revoluci, nyní už v ní ale nemá ani kancelář a chod sleduje jen z dálky, třeba z milovaných Kanárských ostrovů. Byznys totiž plně převzaly její dvě dcery a do firmy už dochází i vnuk. Ovšem to, která z nich bude podnik s bezmála stovkou zaměstnanců řídit, rozhodla rezolutně právě Jana Kremlová. „Byla jsem to já, kdo to určil,“ řekla v podcastu Money Maker, kde byla hostem spolu se svou starší dcerou a nástupkyní v křesle generální ředitelky Petrou Vránovou.
Příběh jejich rodiny je ale samozřejmě mnohem vrstevnatější včetně role spoluzakladatele Pavla Kremly, který byl průkopníkem podnikání v Československu – začal s ním totiž ještě před rokem 1989. „Obětoval svou firmu pro Aliku,“ dodala v Money Makeru Jana Kremlová a popsala i to, jak s mužem později přemýšleli, že by společnost prodali. „Řekly jsme jim se sestrou, že prodej nepřichází v úvahu,“ zavzpomínala v podcastu i dcera Petra Vránová.
Témat, která v nejnovější epizodě Money Makeru zazněla, bylo ale mnohem víc. Došlo nejen na předávání byznysu a křehké nuance spolupráce s rodinnými příslušníky, ale i na velké obchodní řetězce, na reputaci podnikatelů v potravinářství, na plány na expanzi, na proměnu trhu či toho, jak lidé konzumují oříšky a další snacky.
Poslechněte si celý rozhovor s Janou Kremlovou a Petrou Vránovou v podcastu Money Maker.