Porovnání starého IT a cloudové infrastruktury

Porovnání starého IT a cloudové infrastruktury

Porovnání starého IT a moderní cloudové infrastruktury. Plus příklady možných výhod

Ještě donedávna běžné menší firmě stačil jeden počítač s účetnictvím a úložiště v rohu kanceláře. Doba poskočila dopředu s nástupem digitalizace a obchod se přesunul do sféry e-commerce. „Počet cloudových služeb využívaných firmami začal narůstat stejně strmě jako objem dat. Potřeba IT systémů se nabaluje jako pověstná sněhová koule. Je to však motor úspěchu firem a ty, které digitální přechod nezachytí včas, v novém prostředí nepřežijí,“ varuje Petr Loužecký, ředitel cloudových služeb v Algotechu, se kterým se podíváme na porovnání staré IT infrastruktury a moderního cloudu.

Co v posledních letech zažívá IT?

IT potřeby běžných firem se za poslední dobu výrazně proměnily. Nedávno stačil menší firmě počítat nebo server s účetnictvím, úložiště a ze služeb taková firma využívala maximálně tak hosting webových stránek a základní e-mailové řešení. Impuls pro změnu přišel s digitalizací a nástupem e-commerce. Ve většině firem vznikla náhlá potřeba zajistit rychlou výměnu dat a spolehlivou komunikaci. Počet služeb v takové firmě narůstal, stejně jako jejich objem a komplexita, protože když už máme data o zákaznících a prodejích, potřebujeme data ze skladu, z výroby. Skladové hospodářství už nejde řešit stylem tužka, papír a inventura jednou za rok.

Potřeba IT systémů se pak nabaluje jako pověstná sněhová koule. Je to však motor úspěchu firem a ty, které nezachytí digitální přechod, v novém prostředí pravděpodobně nepřežijí. Často se pro tento stav používá pojem digitální transformace, ve výrobě potom Průmysl 4.0.

A jak do digitální transformace vstupuje cloud a cloudové služby?

Údržba kompletního spektra IT systémů by byla pro firmy velmi nákladná, proto se velká část těchto služeb konzumuje formou cloudu, tedy služby za fixní měsíční poplatek. V cloudu dnes najdete vše od úložiště až po složité výrobní a logistické systémy.

Zkuste mi představit, jaké cloudové služby nabízí přínosy a kde leží případná rizika.

Vše má své výhody i nevýhody. U cloudu je jednoznačnou výhodou flexibilita, čitelné náklady a bezpečnost na úrovni, kterou si málokterá společnost může dovolit vybudovat svépomocí. Stejně tak sdílené know-how techniků je obrovskou výhodou, takže firma nemusí platit velké IT oddělení s mnoha specialisty.

Je se však nutné pečlivě vybírat poskytovatele a hodnotit kvalitu i dostupnost jeho služeb. Opomenout nelze ani legislativní povinnosti obou stran, kde je především pro větší firmy výhodnější využít poskytovatelů v rámci EU, pro které platí stejné zákony a povinnosti. Další pastí je tzv. vendor lock, kdy poskytovatel firmě nabízí uzavřené systémy, takže v případě odchodu od takového poskytovatele začíná firma de facto od nuly. Tomuto riziku se dá účinně vyhnout volbou partnera, který používá rozšířené open-source technologie, protože nikdy nevíte, jak se vaše potřeba nebo spokojenost s kvalitou nabízených služeb za pár let změní.

dsc09176

Datové centrum společnosti Algotech v Česku

Kdy ve firmách dochází k rozhodnutí, že je vhodný čas digitalizovat a vsadit na cloud?

Rozhodnutí pro cloud obvykle ve firmě padne ve chvíli, kdy je třeba koupit nové IT prostředky, změnit IT podporu či začít využívat profesionální aplikace. V tu chvíli firmy dochází ke zjištění, že cloudová alternativa nabízí vyšší bezpečnost, flexibilitu a je ve finále levnější.

Pojďme se podívat na pár případových studií, kde bychom si tyto tři výhody ukázali v praxi.

Prvním příkladem, na kterém si můžeme ukázat důležitost bezpečnosti, je náš projekt pro RE/MAX G8 Reality. V české pobočce vznikl nápad vytvořit informační systém, který by mohla používat celá firma, pro kterou pracuje zhruba 120 tisíc makléřů po celém světě. Na doporučení externí konzultantky se rozhodli zvolit cloudové řešení, jelikož jeho provoz vycházel levněji. A protože pro RE/MAX byla bezpečnost a spolehlivost prioritou, vybrali si Algo Cloud. Obzvlášť se jim líbila myšlenka, že veškerá data budou uložena v Libčicích nad Vltavou v souladu s GDPR.

Jako druhý projekt pro ilustraci flexibility cloudových služeb bych uvedl naše řešení pro Český rozhlas, pro který jsme zajistili hladký běh audioportálu v cloudu. S rostoucím množstvím pořadů a posluchačů na portálu mujrozhlas.cz začala společnost narážet na nedostatečný výkon vlastní infrastruktury a čím dál častější byly výpadky celé služby. S přechodem do našeho virtuálního prostředí odpadly Rozhlasu nutné investice do vlastní infrastruktury a výpočetní výkon serverů pružně přizpůsobujeme neustále rostoucí základně posluchačů.

Třetí projekt zaměřený není zaměřený na bezpečnost ani flexibilní škálování, ale čistě na snížení nákladů. To je naše spolupráce s Parrot. Tomuto klientovi jsme dedikovali server se stabilním výkonem GPU, který firma potřebuje pro převod mluveného záznamu na text. Přechodem do cloudu firma šetří až 80 % předchozích nákladů a přitom má k dispozici nonstop podporu. Navíc díky rozšířené záruce výrobce má klient jistotu, že v případě poruchy dojde k výměně kus za kus stejný pracovní den.

Téma podporují

Algotech

Na obsahu spolupracovali

Petr LoužeckýPetr Loužecký

Ředitelem pro cloudové služby je v Algotechu Petr Loužecký, jehož hlavním úkolem je udržet produkty firmy v této oblasti na technologické špičce. Naplno se zaměřuje i na spokojenosti zákazníků.