Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Proměna kanceláří větších společností

Jak se promění kancelářské prostory větších společností v roce 2021 a dál

Je třeba počítat s flexibilním uspořádáním prostoru pro zmenšení či zvětšení, tedy s trendem takzvaných flexi-offices?

Martin Židek: Postupem času si firmy uvědomily, že se zaměstnanci v plném složení do kanceláří nevrátí. Proto přemýšlejí o hospodaření s prostory. Díky pandemii začali zaměstnavatelé pozitivně vnímat koncept flexibilního pracoviště, což dříve pro mnohé bylo nepředstavitelné.

Kanceláře budou určeny především k potkávání a spolupráci. Firmy už tak nebudou potřebovat pro všechny své zaměstnance stálé pracovní místo. Dobře nastavený podíl sdílení dokáže firmám ušetřit značné náklady na nájemném. Není to ale tak, že by prostor, který díky chybějícím stolům ušetří, mohli celý podnajmout.

Část tohoto prostoru je potřeba transformovat pro nové potřeby zaměstnanců. Flexibilní kanceláře musí mít dostatek kvalitně vybavených zasedaček, místa pro telefonování, brainstormingy a zmíněné potkávání. Tyto aktivity budou hlavním důvodem pro návrat do kanceláří po více než roční práci doma.

Jak lze vhodně kombinovat a integrovat sdílená pracovní místa? Bude novým standardem takzvaná clean desk policy?

Apolena Weissová, Martin Židek: Nejvíce se nám osvědčil pracovní ekosystém inspirovaný městem. Každý tým má dedikovaný pracovní prostor s přibližně 12 pracovními stoly (sousedství) a k němu doplňkový prostor dle charakteru práce daného týmu (squad hub). Pro tato sousedství existuje jeden společný setkávací prostor (náměstí) ve formě kuchyňky, café lounge a podobně. Aby byl koncept úspěšný, je nutné myslet na dostatek zasedacích místností různých velikostí, prostor pro spolupráci a uzavřených místností pro soustředěnou práci.

Clean desk policy je nedílnou součástí flexibilního konceptu, potažmo sdílených pracovních míst. S tím souvisí potřeba osobních skříněk, ve kterých si zaměstnanci ráno vyzvednou své pracovní předměty a uloží osobní věci. Po ukončení práce si své věci zase sbalí a uloží zpět do skříňky. Stůl je tak znovu připraven pro použití někým dalším. Stejně tak jsou potřeba šatny.

Jaké podle vás budou největší trendy v kancelářském designu pro následující tři roky?

Martin Židek: Největším trendem je práce odkudkoliv a troufám si říct, že tomu tak bude i nadále. Celosvětová pandemie tento trend exponenciálně urychlila a umocnila. Jak se to podepíše na podobě kanceláří? Budou sloužit především k setkávání, spolupráci, sdílení know-how a podobně.

Běžné kancelářské činnosti budou probíhat z domova nebo třeba z kavárny, coworkingu, pláže či parku. Standardní open space bez jakéhokoliv dělení je mrtvý, nikdo jej nenavrhoval ani před pandemií a i ze starších kanceláří postupně zmizí. Nyní hovoříme spíše o ‚společenském hubu‘.

Designově se jedná o příjemný, rozmanitý prostor s kavárenskými prvky a spoustou zeleně. Klasické kancelářské prvky nahrazují zóny jako zenová zahrada s biofilním designem, místnost pro jógu, knihovna, kafetérie a podobně. Cílem je vzbudit v zaměstnancích potřebu interagovat s ostatními.

Téma podporuje

Na otázky odpovídá

Martin ŽidekMartin Židek

Martin Židek působí již čtvrtým rokem v pražské firmě Capexus, která se specializuje na pracovní prostředí. Za sebou má designový koncept kanceláří pro T-Mobile nebo MSC.

Apolena WeissováApolena Weissová

Apolena Weissová je od roku 2019 Workplace Consultant společnosti Capexus. Podílela se na workplace strategii pro firmy jako T-Mobile, Productboard, Johnson & Johnson nebo KPMG. Je absolventkou oboru Budovy a prostředí na Fakultě stavební Českého vysokého učení technického v Praze.

Vyhledávání