Jak se posouvá interiérový design a co nás čeká v následujících letech?
Andrea Pastrnek: Trendy vždy odrážejí aktuální dobu, a proto stále intenzivnější a aktuálnější bude integrace myšlenek udržitelnosti designu a materiálů, kontakt s přírodou, zefektivnění a usnadnění běžných procesů technologiemi.
Velmi důležitým trendem, na který nemůžeme zapomenout, je znovunalezení krásy a hodnot starých kusů nábytku, původních materiálů, prvků a jejich symbiotické začlenění k moderním až futuristickým prvkům interiéru. Je velmi pravděpodobné, že i firmy, které tyto myšlenky nyní nezastupují, budou tímto směrem společensky dotlačeny.
Věnujete se jak tvorbě kanceláří, tak i komerčním a rezidenčním nemovitostem. Kterou z těchto aktivit hodnotíte jako nejsložitější a proč?
Andrea Pastrnek: Je důležité si uvědomit, že každý projekt se skládá z mnoha malých kousíčků, které nemusí být pro běžného člověka očividné, nicméně jsou mezi sebou navzájem propojeny. Každý klient (ať už se jedná o komplexní společnost, nebo unikátní osobnost) má svůj charakter, který je třeba pochopit a přepsat ho do designu.
Když spojíte tyto dvě myšlenky dohromady, zjistíte, že každý jeden projekt bude odlišný než ten předchozí. S tímto vědomím by měl do projektu vstupovat klient i architekt. Proto nemohu jednoznačně říci, která tvorba je složitější.
Dynamický workspace, modulární nábytek a podobné termíny jsou buzzwordy, kterými se v poslední době prezentuje velké množství firem. Dá se říct, že už je pryč doba, kdy měl každý zaměstnanec své pracovní místo a kancelář představovala stabilní, neměnný mechanismus?
Andrea Pastrnek: Rozhodně jsou to pojmy, které současným kancelářským světem rezonují a pandemická situace jim ještě více přidala na slyšitelnosti, ale rozhodně je nepovažuji za jedinou definitivní volbu. Lidé a jejich potřeby nikdy nepůjdou jedním směrem. Dokud budou možnosti a alternativy, budou procenta lidí, která upřednostní individuálně uzavřené pracovní místo. Až v blízké době se vykrystalizuje, jak bude pracovní prostor vnímán.
Jaké jsou podle vás tři nejčastější chyby, kterých se firmy z pohledu výbavy interiérů dopouštějí?
Andrea Pastrnek: Mezi některé chyby můžeme zařadit například nutnost kombinace nového a starého designu s ohledem na finance. Pasportizace nábytku je někdy nutnou záležitostí, proto se snažíme použít v novém designu nejnutnější prvky, které nový design nenabourávají. Dále to může být podcenění přípravy zadání a představy.
Napadá mě v neposlední řadě i fakt, že je velmi výhodné pro investora, který hledá nové prostory, již v této fázi přizvat architekta. Ten může navrhnout spaceplan v různých budovách a vybrat tak ideální místo nových kanceláří pro investora i jeho zaměstnance.
Mění se od minulého roku potřeby firem kvůli zavedení větší míry práce z domova?
Do určité míry ano a rozhodně ne nějak definitivně. Firmy samotné jsou v procesu úvah, zkoušení a hledání rovnovážného systému pro sebe a své zaměstnance, který by byl ideální nejen pro současnou dobu, ale i budoucnost. Proto i proces vytváření organizace prostoru a hledání ideálních variant je složitější a zdlouhavější. Ne vždy je totiž možné skloubit všechny priority.