Coworkingy jsou vedle stálých kanceláří flexibilnější. Jaká je jejich budoucnost?
Kdy nastal boom coworkingů?
Já jsem tu hlavní změnu zažil v USA v roce 2010, dva roky poté, co nastoupila krize a firmy začaly ve velkém propouštět. Zároveň se začaly bát velké množství lidí zaměstnávat, což vyústilo v to, že spousta lidí začala pracovat sama na sebe, tedy na volné noze. Své služby nabízeli více firmám a jako zaměstnanci pracovali jen tehdy, když to potřebovali. V ten moment začal být ve Spojených státech velký zájem o menší kanceláře a sdílené prostory, které zajišťovaly zázemí pro veškerou pracovní činnost.
Jak důležitou roli hraje coworking v pracovním nastavení?
V té době před deseti lety začali lidé minimálně ve Spojených státech hledat nová zázemí, kde pracovat. Nabízel se samozřejmě home office, který je dnes populární v Česku, ale tam většinou narazili na nedostatek socializace. To považuji za nesmírně důležitý aspekt spokojeného pracovního života. Přicházela k nám spousta lidí, kteří měli podobný příběh – ráno vstali, uvařili si kafe, a když se po chvíli podívali na hodinky, bylo poledne. Lidé se potřebují potkávat, mít potřebu se hezky obléct, vyjet do své kanceláře či pracovního prostoru, kde mohou pracovat v klidu, ale zároveň být obklopeni jinými zajímavými lidmi.
Dnešní sdílené kanceláře nemusí znamenat, že sdílíte jeden prostor se všemi ostatními a nenajdete klid pro svou práci. My jsme ve WorkLounge vytvořili vlastně takový hybrid mezi coworkingem a privátními kancelářemi, kde se každý může najít. Sdílíme recepci, lounge, meeting roomy, konferenční prostory, ale každý náš člen může mít i svou vlastní kancelář. Od té nejmenší, takzvané jedničky, tedy pro jednoho, až po desetimístné. A zároveň může využívat zmíněné sdílené vybavení okolo.
Dnešní výzkumy jasně ukazují, že člověk je mnohem kreativnější a produktivnější, pokud je obklopen dalšími pracujícími lidmi a pokud si může odpočinout mezi jednotlivými úkoly v přítomnosti lidí z odlišných oborů, což přináší větší kreativitu, rozhled, naplnění i nové možnosti.
Ve výsledku vítězí radost z reprezentativního prostoru, díky němuž práce nabere nových obrátek. Za zmínku však stojí i další aspekt českého home office, který si mnoho zaměstnavatelů ještě neuvědomilo. Není tím jen výše zmíněný sociální faktor, ale hlavně domácí prostorový problém. Mnoho zaměstnanců na home officech nemá doma nejen dostatečně spolehlivý internet, ale hlavně ani samostatnou místnost, kde může v klidu pracovat či kreativně tvořit. Často sdílí jednu či dvě místnosti s rodinou a mnohdy malými dětmi.
V takovém prostředí nejde kvalitně pracovat, a proto jsme nyní ve WorkLounge viděli početnou skupinu těchto lidí, kteří hledali klid na práci, spolehlivý internet a komunikační technologie. Pokud se nyní rozsáhle hovoří o tom, že se home office stane budoucností, je nutné počítat s nárůstem zájmu o coworkingové prostory ze strany této nemalé skupiny zaměstnanců či do budoucna možná freelancerů, ze kterých se stanou – tak jako zde v USA – outsourcovaní pracovníci.
Jak dnes vypadají moderní coworkingy?
Lidé se snaží utíkat od všeho všedního a líbí se jim věci, které se nějak liší. Aktuálně vyhledávají přírodu a materiály, které jsou s přírodou spojené. Například dřevo, voda, zeleň nebo kůže. Zkrátka to, co lidem dělá dobře a mohou v tom nejen pracovat, ale i relaxovat. Před rokem byly v trendu industriální prostory, tedy cihly, železo a beton. Teď se to stále více posunuje k přírodě.
Řeší klienti architekturu a design kanceláří, nebo mají priority jinde?
V Česku jsem zklamán tím, že oproti Spojeným státům hlavní roli hraje cena. Dále je to rychlý a spolehlivý internet a klid pro práci. V posledních dvou letech také vzrostl zájem o videokomunikační zázemí. Co se designu týká, ten sice není tím nejdůležitějším a klíčovým rozhodovacím parametrem, ale čím dál častěji ho lidé začínají vyhledávat a oceňovat.