BrandStories

Boty, voňavky i lis na ložiska. Objem zásilek stále roste, limity nejsou, říká CEO Shipmall

Partnerem podcastu je Shipmall

Tržní tlak na cenu a rychlost doručení balíků je rok od roku silnější. Jedním z řešení pro e-shopy je tzv. fulfillment, služba, která zajistí expedici zboží od A do Z. „I na Vánoce jsme dokázali rozšířit provoz tak, že by nám i Santa Claus záviděl,“ říká v novém díle BrandStories Martin Maro, CEO logistické firmy Shipmall, která měsíčně pro své e-commerce klienty odbaví statisíce zásilek. Martin Maro v rozhovoru vysvětluje, že fulfillment může e-shopům ušetřit čas, náklady a zajistit vyšší efektivitu. „Podobně jako u jiných outsourcingových řešení, jako je hosting nebo cloud, může fulfillment e-shopům pomoci soustředit se na jejich klíčové aktivity, zatímco my se postaráme o logistiku,“ říká.

Epizody 62 epizod

Češi nejsou konzervativní, jen podle Petra Čížka z Investiky často neví, co finanční trh nabízí

Češi mají na účtech 1,2 bilionu korun, které nijak nezhodnocují. Podle Petra Čížka, spoluzakladatele a předsedy představenstva investiční společnosti Investika, to není projev konzervatismu, ale spíš nízké finanční gramotnosti a historického zvyku šetřit, ne investovat. „Za socialismu se budovalo bohatství jen na výdajové straně – kdo víc ušetřil, ten měl víc. A tenhle mindset se pořád dědí,“ říká.

Investika dnes spravuje majetek za 30 miliard korun a sází hlavně na srozumitelnost. „Chceme, aby naše produkty pochopil každý během tří až pěti minut,“ říká Čížek. I proto jejich největší fond investuje do nemovitostí, které jsou Čechům srozumitelné. Peníze klientům vydělává aktuálně 60 budov napříč Evropou – od kanceláří po logistické areály, obchodní centra a další typy nemovitostí s širokým spektrem významných nájemců z nejrůznějších odvětví.

Kromě realit nabízí Investika ještě peněžní fond navázaný na základní úrokovou sazbu ČNB a fond akciových trhů postavený na známém indexu S&P 500. „Naším cílem nikdy nebylo mít 20 produktů. Spíš věříme v klid, stabilitu a pochopitelnost,“ vysvětluje Čížek, proč se vyhýbají třeba korporátním dluhopisům nebo spotřebitelským půjčkám.

Čížek přiznává, že jejich cesta nebyla bez chyb. „Po začátku války na Ukrajině skončila v Česku Sberbank, se kterou jsme měli projekt. Bylo to hodně nepříjemné, ale vyřešili jsme to ke spokojenosti všech,“ říká. Přesto věří, že hlavní klíč k úspěchu je srozumitelnost. „Nepomáháme lidem sázet na štěstí. Pomáháme jim chránit majetek.“

V podcastu se také dozvíte:

  • Proč má každý Čech průměrně 120 tisíc korun ležících ladem.
  • Jak si správně nastavit finanční rezervu a kdy začít investovat.
  • Proč je diverzifikace klíč k tomu, aby investoři mohli klidně spát.

Boxy umísťujeme v pyžamové vzdálenosti od zákazníka, říkají v Allegro. Neruší vzhled města ani krajiny

„Balíková přeprava není jen o tom, že kurýr vyzvedne zásilku a doručí ji rovnou k vám domů. Je to velmi komplexní proces, do kterého jsou zapojeny stovky lidí, desítky procesů a spousta technologií,“ říká Barbora Rosová z firmy One by Allegro, která má v Česku ambici stát se významným hráčem nejen v doručování balíků, ale i v tom, jak taková služba může vypadat — vizuálně, funkčně i lidsky.

One by Allegro je logistickým sub-brandem marketplace Allegro, který ovšem nepřepravuje pouze objednávky z Allegro. Zásilky tak vozí malým, středním i velkým e-shopům prodávajícím své zboží i mimo tuto e-commerce platformu. „Tohle je věc, kterou je třeba stále opakovat a zdůrazňovat. Ve One by Allegro skutečně nezprostředkováváme přepravní služby pouze v rámci platformy Allegro, ale i mimo ni. Přepravu zásilek tak zajišťuje stejným, nebo velmi podobným způsobem, jako ostatní známí dopravci na českém trhu,“ říká Rosová.

Zásadní součástí jejich strategie jsou výdejní boxy One Box. Nejde však o anonymní plechové krabice, které vidíme na každém rohu. Výdejní boxy od One by Allegro mají ikonický zelený design, dřevěné lamely a často jsou osázeny i živými rostlinami. „Chceme, aby box do prostředí zapadl, aby ho nerušil, čemuž kromě samotného designu přispívají i jeho další funkce – například sensor kvality vzduchu, nebo osvětlení boxu reagující na pohyb,“ popisuje Rosová. Přidává i pobavený postřeh, proč Češi boxy tolik milují: „Box vás nenutí k žádné sociální interakci – nemusíte zdravit, nemusíte se usmívat, mluvit.“

Zajímavé je také to, že One by Allegro dokáže svážet a doručovat zásilky od jednoho obchodníka, leč z různých zdrojů najednou. „Pokud provozujete vlastní e-shop a zároveň prodáváte zboží na Allegru, jeden One Courier vám sveze zásilky z obou kanálů a stejně tak je schopen je i doručit,“ vysvětluje Rosová. Flexibilita a individuální přístup jsou podle ní to, co v dnešní době e-shopy obzvlášť oceňují.

A jaká je budoucnost doručování? Trendem mohou být soukromé výdejní boxy přímo před domem, tedy vlastně návrat k poštovním schránkám – jen větším. „Je to takové elegantní retro. Něčeho jsme se zbavili, a teď se k tomu máme opět tendence znovu vracet,“ usmívá se Rosová.

V podcastu se také dozvíte:

  • Proč se doručení do boxů stává oblíbenější než doručení na adresu.
  • Jak probíhá proces stavby výdejního boxu – od výběru místa po vyjednávání s obcemi.
  • Co si Češi myslí o regulaci boxů a proč s ní většina nesouhlasí.

Penta otevřela svůj fond veřejnosti. Vložili jsme do něj celý mix portfolia, říká CEO Tomáš Kálal

Penta, známá svým silným byznysem, se před šesti měsíci otevřela externím investorům a umožnila jim podílet se na jejích projektech. Tomáš Kálal, CEO Penta Fund, v podcastu BrandStories vysvětluje, jaký impuls vedl k této změně a proč je pro něj transparentnost klíčová. „Nevybírali jsme, co do fondu dáme. Dali jsme tam celý mix našeho portfolia – od lékáren po hliníkové recyklace,“ říká Kálal, jenž si pochvaluje počet investorů, který už dnes přesahuje 3 500.

V podcastu se dozvíte, jak celý proces vzniku fondu probíhal. Kálal popisuje, jak se rozhodl využít existující licencovanou investiční společnost, čímž urychlil vznik fondu, a jak se skupině Penta podařilo získat přes 9 miliard korun z externích prostředků. „Důvěra investorů je pro nás klíčová a ukazuje, že jsme to nastavili správně,“ dodává Kálal.

Kromě investování do stabilních společností jako Dr. Max nebo Fortuna plánuje Penta expanze do dalších zemí a rozvoj všech svých značek. „Chceme se rozšiřovat, ale zaměřujeme se pouze na oblasti, které dobře známe a rozumíme jim,“ říká Kálal.

Pro kvalifikované investory s minimálním vkladem 1 milion korun přináší fond šanci na větší výnos, byť s vyšším rizikem. „Základem úspěchu je, že Penta sama ty firmy nejen vlastní, ale také reálně provozuje,“ říká Kálal.

V podcastu se také dozvíte:

  • Jak Penta vybrala pro fond portfolio.
  • Jak probíhá měsíční oceňování a proč je to důležité.
  • Jaké výhody a rizika přináší fond kvalifikovaných investorů.

Chceme střední Evropu plnou nových Baťů, říká Pavel Řehák z Directu

Pavel Řehák z pojišťovny Direct má řadu velkých plánů. V podcastu BrandStories mluví o své ambici vybudovat „deset nových Baťů“ a tím zásadně posílit ekonomickou i demokratickou stabilitu Česka. „Základ máme velmi podobný tomu, co kdysi stavěl Baťa. Poctivé fungování firmy zaměřené na služby,“ říká Řehák.

Přestože v kariéře prošel konzultantským světem i vedením největší pojišťovny v zemi, skutečnou svobodu našel prý až s Directem. „Direct je esence svobody. Žiju každou vteřinu v práci v souladu s tím, jak chci trávit čas na tomhle světě,“ popisuje. A právě svoboda je podle něj tím, co by lidem mělo přinést i investování – nejen zhodnocení, ale možnost stát pevně na vlastních nohách. Z původně malé pojišťovny vybudoval firmu s obratem blížícím se 10 miliardám korun. Přesto tvrdí, že Direct teprve začíná. „Z 10 až 15 procent jsme možná vyčerpali potenciál, který ve svých čtyřech pilířích máme. Za každými dveřmi, které otevřeme, jsou další,“ dodává Řehák.

A že ne vždy všechno klapne? „Chyby děláme, ale neříkáme jim tak. Je to jen learning. A jdeme dál,“ říká bez patosu. I nezdary, třeba nepochopená firemní kultura, pro něj byly důležitým vývojem – a další důkaz, že růst se bez poctivé práce a odhodlání neobejde.

V podcastu se také dozvíte:

  • Jaké chyby stály Pavla Řeháka desítky milionů.
  • Proč považuje investování za klíč k osobní svobodě.
  • Jak vybírá investory, kteří chtějí být součástí Directu.

Umělá inteligence je trojský kůň. Zaměstnanci ji používají i mnohem dřív než firmy, říká Tomáš Foltýn z Trasku

Zákazníci často přijdou s jasnou představou: „Chceme nasadit AI.“ Ale podle Tomáše Foltýna, Head of Technology Unit ve společnosti Trask, to bývá jen začátek delší cesty. „Lidi říkají, co chtějí. Ne to, co opravdu potřebují,“ popisuje realitu digitální transformace, která se bez kvalitních dat a realistických očekávání neobejde.

V nové epizodě podcastu BrandStories Tech mluví Foltýn o AI agentech, modernizaci IT systémů i o tom, jak firmy přehlížejí, že jejich zaměstnanci už generativní umělou inteligenci dávno používají – jen ne oficiálně. „AI je trojský kůň. Pronikl do firem zevnitř, skrz zaměstnance. Firemní směrnice nestíhají držet krok,“ říká s tím, že bezpečnost a governance budou brzo stejně velkým tématem jako samotná umělá inteligence.

Foltýn ale není jen technolog, je i praktik. V Trasku řeší se zákazníky konkrétní projekty – od modernizace backendových systémů až po hackathony s AI agenty, kteří dokážou vyřešit konkrétní byznysový problém za jediný den. „Bez dat není AI. A většina firem to zjistí až poté, co do toho investují,“ dodává.

V podcastu se také dozvíte:

  • proč AI agenti nejsou jen další hype, ale nástroj pro reálnou úsporu času a nákladů,
  • jaké chyby dělají firmy při přesunu do cloudu,
  • jak propojit doménovou znalost z automotive s potřebami energetiky.
czechcrunch-brandstories
Nahlížíme do zákulisí značek a odkrýváme příběhy lidí, kteří je vytvářejí. Povídáme si o know-how, produktech, důležitých milnících firem i brandů a zajímají nás klíčoví lidé, týmy a jejich synergie. Podcast vzniká ve spolupráci CzechCrunche a vybraných značek. Moderují Míša Raková a Sara Polak.
Míša Raková & Sara Polak

Míša Raková & Sara Polak • tvůrce podcastu BrandStories