I ve směnném režimu lze zaměstnancům poskytnout flexibilitu. U nás pracují jen čtyři dny v týdnu, říká HR manažerka Amazonu

Zuzana Zajacová z Amazonu vysvětluje, jak i ve velkém provozu s tisíci zaměstnanci společnost přistupuje k work-life balance.

AmazonAmazon

zuzana-zajacova_amazon

Foto: Amazon

HR manažerka Amazonu Zuzana Zajacová

Společnost Amazon se v Česku nedávno rozrostla o další logistické centrum. Původní budovu ve středočeské Dobrovízi doplnila o moderní, robotické centrum v Olomouckém kraji. Většina zaměstnanců na těchto pracovištích pracuje ve směnném režimu. HR manažerka společnosti Zuzana Zajacová v rozhovoru vysvětluje, jak v takto velkém provozu přistupují k zajištění rovnováhy mezi osobním a pracovním životem svých zaměstnanců.

Práce na směny je v obecném povědomí spjata s pevně daným režimem, který neposkytuje příliš velkou flexibilitu. Amazon je největší logistickou firmou na světě a může v tomto směru udávat trendy. Jak přistupujete k flexibilitě a work-life balance zaměstnanců ve svých provozech?
Dle výsledků průzkumu, který jsme si v loňském roce nechali vypracovat ve spolupráci s agenturou STEM/MARK, je patrné, že práce na směny je stále vnímána jako neflexibilní. Obvyklý je v tomto ohledu pětidenní pracovní týden, který se dotýká přibližně šedesáti procent pracovníků ve směnném režimu. Ze strany firem jsou jim pak nabízeny hlavně možnosti s jednou variantou, případně dvěma nebo třemi variantami směn.

V Amazonu máme jiný přístup. Směnný režim je sice pevně ohraničený konkrétní pracovní dobou, to však nutně neznamená, že by zaměstnanci museli pociťovat nedostatek flexibility. Pracovníci v našich distribučních centrech dojíždí do práce pouze čtyři dny v týdnu. Zbylé tři dny si užívají volno, které mohou věnovat svým blízkým, koníčkům nebo vyřizování osobních záležitostí.

Při plném úvazku máme na výběr tři modely pracovního týdne podle jeho části – na začátku, prostředku nebo na konci. Samozřejmostí jsou i částečné úvazky, kdy zaměstnanci pracují pouze tři dny v týdnu nebo o víkendu. Uvědomujeme si, že flexibilita a dostatek volného času patří mezi to nejdůležitější, co můžeme kromě konkurenceschopné mzdy a benefitů zaměstnancům nabídnout.

Zmiňujete částečné úvazky – jak velký je o ně u vás zájem?
Průzkum nám ukázal, že drtivá většina zaměstnanců v tomto segmentu pracuje na plný úvazek. V Amazonu o částečné úvazky zájem je. Vnímáme rostoucí trend přechodu zaměstnanců z plných úvazků na zkrácené. Jedním z možných důvodů může být i skutečnost, že zaměstnancům s částečným úvazkem poskytujeme úplně stejné pracovní podmínky a balíček výhod, jaký mají k dispozici zaměstnanci s plným úvazkem.

roboticke-centrum-kojetin-min

Foto: Amazon

Logistické centrum Amazonu v Kojetíně

O jaké benefity tedy tito zaměstnanci dnes stojí nejvíce?
U těchto profesí jsou tradičně na prvním místě finanční benefity. Důležité jsou dále benefity spojené s volným časem, jako je například dovolená navíc. Následují je příspěvky na stravování, dopravu do zaměstnání a v neposlední řadě také na vzdělávání. Své opodstatnění má dle výsledků průzkumu také slovní ocenění a uznání za práci. Naši zaměstnanci mají vedle mzdy nárok na 10% docházkový bonus. Velmi oblíbeným benefitem je také svozová doprava do zaměstnání a zpět zdarma na několika autobusových trasách.

V Dobrovízi máme přímo u distribučního centra dokonce i vlastní vlakovou stanici. Tento benefit u nás využívá přibližně 9 z 10 zaměstnanců. Dále poskytujeme dotované stravování v našich kantýnách za 29 korun, nejrůznější druhy příspěvků na pojištění nebo důchodové spoření, slevy na nákup, program postupného návratu po rodičovské dovolené, prodlouženou otcovskou dovolenou, dárkové poukazy, program zaměstnanecké asistence nebo třeba náš inovativní program Career Choice, který hradí 95 procent školného na vzdělávací kurzy.

Co ve vašem případě znamená prodloužená otcovská dovolená?
V souvislosti s péčí o narozené dítě mají nyní otcové zákonem daný nárok na dvoutýdenní volno. V Amazonu si uvědomujeme, že si v tomto krásném, ale také náročném období zaslouží tyto rodiny strávit co nejvíce času spolu. Všem zaměstnancům, kteří jsou u nás alespoň jeden rok, poskytujeme dodatečných šest týdnů placené dovolené. Dohromady tedy mohou s partnerkou nebo partnerem a miminkem strávit osm týdnů, které si zároveň mohou rozdělit a vybírat si je postupně dle vlastní potřeby.

Jak přistupujete k motivaci zaměstnanců?
Respondenti nám potvrdili, že mezi důležité faktory pro spokojenost v práci řadí také vztahy na pracovišti a pružnou pracovní dobu. Amazon v Česku zaměstnává více než čtyři tisíc stálých zaměstnanců v distribučních centrech v Dobrovízi u Prahy a Kojetíně, a v pražských korporátních kancelářích. Pracujeme s celkem 61 národnostmi, studenty, rodiči, přivydělávajícími si důchodci, a dokonce i týmem neslyšících. Snažíme se vytvářet prostředí, ve kterém dbáme na rovnost a inkluzi, což jsou hodnoty, které máme v jádru naší firemní kultury.

Co se týče finanční motivace, tak pravidelně revidujeme mzdy, abychom se ujistili, že jsou stále konkurenceschopné. V posledních třech letech jsme je navyšovali každý rok. Letos jsme nástupní mzdu pro zaměstnance logistických center zvýšili na 200 korun hrubého na hodinu, na pozicích specialistů a vedoucích týmů pak na 250 korun hrubého na hodinu.

Zuzana Zajacová

Během studia na Univerzitě Komenského v Bratislavě strávila semestr na francouzské Univerzitě Paul Verlaine v Metz. Během studia také absolvovala praxi v personální agentuře Grafton. V roce 2013 nastoupila do Amazonu na pozici HR assistant. Postupně nabrala praxi na postech Senior HR Assistant a CEE Senior HR Administrator, kdy se věnovala spolupráci s akademickým prostředím, a také konsolidaci projektů v celém CEE regionu. Dnes působí jako HR manažerka pro distribuční centrum v Dobrovízi a vede tým 25 lidí.

Jak se ve vaší firemní kultuře odráží otázka duševního zdraví zaměstnanců?
Důležitost psychického zdraví rozhodně nepodceňujeme. Chceme být pro naše zaměstnance v těžkých chvílích oporou. Pro zaměstnance máme celoročně zřízenou bezplatnou poradenskou službu, která zahrnuje právní, finanční, psychologickou a krizovou konzultaci. Je důležité zmínit, že ta je k dispozici nejen našim pracovníkům, ale také jejich členům rodiny. Školíme i naše manažery a vedoucí, aby byli připraveni se zaměstnanci o tématech, které je tíží, hovořit.

Sbíráte v tomto ohledu od svých zaměstnanců nějakou zpětnou vazbu?
Ta je pro náš personální tým jistě důležitá a bereme ji v potaz. Každý ze zaměstnanců může kdykoliv vyjádřit své nápady na změnu nebo zlepšení. Zpětnou vazbu od zaměstnanců Amazon sbírá různými způsoby. V první řadě za vedením mohou zaměstnanci přijít na přímo, jejich dveře jsou vždy otevřené. Dále mohou využít platformu „Hlas zaměstnanců“, kterou najdou v naší speciální aplikaci a kam mohou napsat jakékoliv připomínky.

V rámci další aplikace „Connections“ dostává každý zaměstnanec naprosto anonymně každý den otázku, která se může týkat jeho spokojenosti, co je potřeba vylepšit, zda se cítí být součásti a tak dále. V neposlední řadě v Amazonu existuje Zaměstnanecké fórum, za které s vedením firmy jednají zaměstnanci volení zástupci.

CC Brandstory

Článek vznikl ve spolupráci Amazon