Nejlepší cesta k byznysovému respektu? Makejte a prodejte firmu za stovky milionů, radí Ondřej Fryc

Zakladatel Mall.cz a investičního fondu Reflex Capital sepsal své postřehy o tom, jak příliš sebeprezentace a propagace startupistům může uškodit.

Luboš KrečLuboš Kreč

ondrej-fryc-boxed-24-minInsider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc, zakladatel fondu Reflex Capital

0Zobrazit komentáře

Když táhlo Ondřeji Frycovi na čtyřicet, prodal většinový podíl v e-shopu Mall.cz jihoafrické skupině Naspers a inkasoval miliardy korun. Psal se rok 2012 a on už nějakou dobu platil za jednu z nejviditelnějších postav nastupující podnikatelské generace. „Dělalo mi dobře, když se o naší firmě a také o mně osobně psalo. Hladilo to moje ego, které rostlo a bytnělo,“ vyznal se nyní v osobně laděném komentáři na blogu svého investičního fondu Reflex Capital. V textu varoval další startupisty, ale také média, která scénu sledují, aby se víc než na svou propagaci zaměřili na práci.

Reflex Capital patří k nejúspěšnějším fondům na české a slovenské venture kapitálové scéně. Ostatně loni si Ondřej Fryc a spol. odnesli i ocenění za investiční trefu z akce Startup Awards, kterou pořádá CzechCrunch. Bylo to za jejich úspěšnou sázku na společnost Smartlook, kterou koupil americký softwarový obr Cisco. Sám Fryc je pak vyhledávaným respondentem, který v médiích hodnotí například situaci v ekonomice.

Jako někdo, kdo už jeden velký e-commerce podnik vybudoval a prodal (dokonce dvakrát, protože v roce 2015 získal Mall.cz, v němž Fryc pořád ještě působil a nadále držel minoritní podíl, internetový podnikatel Jakub Havrlant), si může větší exposé ve veřejném prostoru dovolit. Ostatně není jediný, poslední dobou o sobě dává víc a víc vědět řada dalších zástupců nové ekonomiky: namátkou Jan Barta z Pale Fire Capital, Martin Vohánka z Eurowag, zakladatel Y Softu Pavel Muchna či Jakub Nešetřil, který rozjel projekt Česko.Digital.

Jak ale Ondřej Fryc píše ve svém sloupku, je dobré se mít na pozoru před těmi, kteří mentorují, koučují a mudrují, aniž by se svými startupy ještě něco zásadního dokázali: „Najednou začne mít potřebu dokazovat okolí svou velikost skrze články v médiích. A někdo jde ještě dál, začne dělat mentora pro startupy, začne chodit po konferencích rozdávat moudra, aniž by sám ještě něco fakt dokázal. Na Twitteru glosuje vše možné a je závislý na dopaminovém boostu vždy, když někdo klikne na like.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dodává, že v Reflex Capital si právě na podnikatele, kteří hodně sází na vlastní sebeprezentaci, dávají pozor a vnímají jejich přemrštěnou mediální aktivitu jako varovné znamení. „Má ten founder ještě nějakou sebereflexi? Dělá to pro firmu, nebo pro svůj kult osobnosti? Je schopen dělat rozhodnutí bez ‚co tomu řeknou…‘ filtru? Zbývá mu ještě vůbec nějaký čas na business?“ ptá se ve svém sloupku.

To všechno je ale podle Fryce teprve začátek, a když podnikatel či podnikatelka hodně myslí na svou image, ještě to nemusí znamenat, že s firmou není něco v pořádku. Víc to vypovídá spíš o startupistovi samotném a o jeho oddanosti firmě. Na své investorské dráze se ale zakladatel Mallu setkává i s tím, že v rámci lákání externího kapitálu a pozornosti začnou někteří i lhát. A to už bývá problém.

„Začne to nevinně, fakta se ohnou, neřekne se plná pravda, hraje se se slovíčky. Klasická hra PR konzultantů. Jenže pak se pod rouškou ‚dobré PR je pro mou firmu důležité‘ začne přímo lhát. O obratu za minulý rok. O počtu zákazníků. O velikosti investice, o valuaci. To stejně nikdo nezkontroluje, že? Jenže ouha,“ píše Ondřej Fryc s tím, že když za ním takoví byznysmeni přijdou, většinou už je připravený: „Třeba ještě před schůzkou, kde by to mohl founder nějak vysvětlit, si udělá (investor) sám pro sebe závěr, že tam už bylo propáleno tolik peněz při tak vysoké valuaci, že nemá smysl se o to vůbec zajímat. Pak takový bombastický článek na CzechCrunchi před dvěma lety přijde dost draho.“

ofryc2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc v pražské kanceláři investičního fondu Reflex Capital

Poslední větou Fryc, který jako investor podpořil projekty typu Rekola, Productboard, Keboola nebo Shopsys, upozorňuje, že důležitou roli v celém startupovém ekosystému mají i média. A někdy sehrají roli – nechtíc či nevědomky – nedostatečně kritických tlampačů, a to včetně CzechCrunche.

Jaký hlavní vzkaz tedy známý investor pro začínající podnikatele má? Jaká je podle něj nejlepší cesta? Nepřekvapivě poctivá práce završená úspěšným, třeba stamilionovým prodejem firmy: „Skutečný respekt před ostatními nezískáte skrze media coverage. Získáte ho skrze svou pověst. A ta se tvoří zejména činy a tvoří se dlouhodobě. Tvoří se ne tak, jak se sebeprezentujete, ale zejména tím, jak o vás mluví ti, kteří vás osobně znají. A nakonec, pokud se budete věnovat své firmě a uděláte 9-digits exit, budou o vás psát všude, aniž byste se o to museli starat.“

CzechCrunch oslovil Ondřeje Fryce s dotazem, jestli jej k sepsání blogového příspěvku s názvem Show-off, který byl první po roce a půl, inspiroval nějaký konkrétní příběh, konkrétní startupista či snad bombastická zmínka. „Samozřejmě inspirací bylo více, ale konkrétně bych nikoho jmenovat nechtěl,“ odpověděl.

Vybudoval Reknihy do velikosti desítek milionů, teď firmu předává. Bylo třeba pokořit ego, říká Kula

Tadeáš Kula Reknihy s obratem v desítkách milionů vybudoval z nuly. Do další kapitoly předal židli ředitele Martinovi Němečkovi se zkušenostmi z Alzy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ceo-a-founder_reknihy_2ray_baseley-minStory

Foto: Reknihy

Nový ředitel Reknih Martin Němeček a zakladatel Tadeáš Kula

0Zobrazit komentáře

Stává se to častěji, než se o tom mluví. Když podnikatelé založí firmu a daří se jí, časem to může vést k nečekaným problémům – „sami vědí všechno nejlépe“ a jejich ego naroste natolik, že si nemusí uvědomit, že v dalším putování mohou být pro podnik brzdou. Zakladatel projektu Reknihy na to šel ale jinak a nyní po pěti letech předal vedení zkušenějšímu manažerovi. A přibližuje rady i pro další zakladatele.

V roce 2019 tehdy dvaadvacetiletý Tadeáš Kula zakládal udržitelné knihkupectví Reknihy s cílem nechat knihy v oběhu co nejdéle. Zaměřil se jen na tituly v dobrém stavu a plánem bylo dělit se s původními majiteli o provizi půl na půl. První knihy, které do platformy vložil, přitom patřily jeho otci – celou knihovnu začínající podnikatel nahrál na e-shop a ze dne na den jej spustil, aby svůj nápad mohl rychle otestovat v praxi. Rozběh byl úspěšný, po prvním roce měl na kontě téměř tisíc objednávek i zákazníků, téměř dva tisíce prodaných knih a obrat ve stovkách tisíc korun.

„Těch pět let pro mě byla jedna velká jízda. Z prvního na pátý rok jsme vyrostli stonásobně,“ bilancuje nyní Kula pro CzechCrunch. Během této doby si ve firmě prošel všemi pozicemi od balení objednávek přes nastavování procesů, marketing, vývoj e-shopu až po vedení většího týmu lidí. „Přirozeně jsem se posouval vždy tam, kde bylo potřeba pomoct,“ hodnotí. A nyní se posouvá opět.

Židli ředitele Kula přenechává svému nástupci Martinovi Němečkovi se zkušenostmi coby lídra evropské expanze Alzy nebo obchodního manažera v projektu pro digitalizaci zdravotnictví Medevio. Do týmu Reknih se přidal v loňském srpnu, oficiálním ředitelem se stal začátkem letošního března. „Služba mi dává velký smysl. Líbí se mi, že řeší reálný problém, který mám já i statisíce dalších čtenářů,“ vysvětluje přijetí nové výzvy Němeček.

ceo_reknihy_1ray_baseley-min

Foto: Reknihy

Martin Němeček, nový ředitel projektu Reknihy

Němeček přebírá vedení Reknih – které historicky investičně podpořil Jinej fond Jiřího Hlavenky a Jana Slámy – v době, kdy za uplynulých pět let odbavily 180 tisíc objednávek a mezi prodávající rozdělily provizi v hodnotě 27 milionů korun. Cíle jsou přitom nastaveny jasně. „Chceme prodat přes půl milionu knih a oslovit nové reknihaře v regionech, kteří stále skrývají velký finanční potenciál,“ komentuje Němeček.

Samotný Kula nadále zůstává v týmu, který aktuálně čítá asi šedesát lidí a bude se věnovat převážně rozvoji z pozice šéfa produktu. „Mít dobře poskládané vedení je za mě jeden z nejklíčovějších předpokladů úspěchu firmy. Musí to být tým profíků, kteří sdílí stejnou vizi. Já jsem vždycky měl hodně nápadů, kam by Reknihy měly směřovat, ale vnímám, že od určité velikosti firmy je třeba vizi spojit i se zkušenostmi, aby se člověk zbytečně nespálil,“ vysvětluje Kula.

V rychle rostoucích startupech a firmách přitom nejde o úplně běžnou praxi, že by jejich zakladatel předal přímé vedení dalším. To ale někdy souvisí i s neschopností podívat se na byznys z větší dálky a zhodnotit, zda k takovému kroku nenastal čas. Jak na to přišel samotný Kula?

Čeká vás nejistota a pokoření vlastního ega. Když se s výzvami popasujete, zjistíte, že jste odemknuli další potenciál firmy i sami sebe.

„Vzhledem k tomu, že naše plány jsou silně růstové, jsme věděli, že potřebujeme doplnit vedení o zkušenosti, které nám pro tuto fázi růstu chybí,“ přibližuje a vyjmenovává přitom oblasti jako expanze, finanční udržitelnost firmy či vedení velkého množství lidí. „Kromě finančního kapitálu jsme tak začali řešit i personální obsazení C-level týmu, včetně ředitele,“ vysvětluje zakladatel s tím, že tento krok souvisel i s uvědoměním, že firma již není startupem.

„Po pěti letech na trhu a 35 milionech ročních tržeb za minulý rok už jsme vlastně střední podnik a čelíme úplně jiným výzvám než na začátku podnikání. Moje síla je právě v rozjíždění projektů, testování nových nápadů a v tom, udělat z myšlenky realitu. Martina naopak vnímám jako člověka, který má velké zkušenosti z Alzy s řízením již rozjetých e-commerce projektů a jejich rozvojem. A to je to, co Reknihy teď potřebují,“ komentuje Kula.

Proces hledání nového ředitele ve firmě rozběhli loni v červnu a celkem trval devět měsíců – po třech měsících hledání došlo na půl roku spolupráce z pozice externího byznysového konzultanta, oficiální převzetí funkce pak nastalo letos v březnu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Začali jsme tím, že jsme si definovali co nejpřesněji, koho hledáme a sladili jsme se na tom také s celým týmem. První jsme se dívali interně do firmy, zda nemáme vhodného kandidáta v týmu. Tohle ale nebyl náš případ, takže jsme oslovili agenturu, která nám pomohla. Jednoho den pak zavolali, a tak jsme se s Martinem sešli. A klaplo to,“ přibližuje Kula.

icuk-x

Přečtěte si takéStartup Worksheet ulehčí učitelům práci umělou inteligencíChytrá písemka i úkoly na míru. Startup Worksheet pomůže učitelům umělou inteligencí ulehčit práci

Zkušenosti s tímto procesem je podle něj těžké zobecnit, kdyby se ale měl rozhodovat znovu, jako zakladatel by si pokládal otázku, zda sám má všechny předpoklady pro vedení firmy o velikosti, kterou plánuje. „A zda své silné stránky nemohu ve firmě uplatnit lépe,“ říká Kula a přidává radu pro další zakladatele: „Nebojte se toho.“

„Čeká vás trocha nejistoty a pokoření vlastního ega, které říká: ‚Všechno zvládnu sám‘. Když se s těmito výzvami ale popasujete, zjistíte jako já, že jste právě odemknuli další potenciál firmy i sami sebe,“ dodává.