Do Broumova za uměním. Tamní klášter zve na výstavu inspirovanou mnichem, který se zcela vymykal
V broumovském klášteře se do 15. října můžete ponořit do vizuální poezie mnicha, který byl zároveň součástí undergroundu a queer komunity.
Město Broumov, které se nachází v severovýchodní části Čech, je mezi milovníky památek a historie známé především díky impozantnímu klášteru, jehož součástí je kromě prohlídkových okruhů také Vzdělávací a kulturní centrum Broumov. Právě pod jeho taktovkou ve spolupráci s kurátorkou Monikou Čejkovou vznikla v konventní knihovně a refektáři jedinečná výstava inspirovaná benediktinským řádem, který ve 14. století klášter založil. Představuje tvorbu benediktinského mnicha Doma Sylvestera Houédarda, který byl zároveň významným představitelem neoavantgardního uměleckého směru.
Při procházení broumovským klášterem návštěvník zcela automaticky přepíná do rozjímavého rozpoložení. Současnou podobu mu dala rozsáhlá barokní přestavba, za kterou stála rodina Dientzenhoferů, a tak kromě typických dynamických tvarů zde mohou návštěvníci obdivovat i mistrovství barokních umělců. A do 15. října v rámci výstavy endlessly inside také mistrovství významného představitele konkrétní poezie Doma Sylvestera Houédarda.
Výstava je k vidění v konventní knihovně se sedmnácti tisíci svazky a v refektáři kláštera. Díky citlivému architektonickému řešení od studia Objektor je vsazená do zdejších prohlídkových okruhů a nijak je neruší, naopak je zcela přirozeně doplňuje o další umělecké prvky. Spojení je o to přirozenější, že jde o druhou výstavu v rámci projektu Ora et lege, což je bienále zasvěcené právě broumovskému klášteru, které ukazuje souvislost mezi současným uměním a podstatou učení benediktinů.
Vzhledem k řádu, jehož byl Dom Sylvester Houédard součástí, je spojení patrné. Jenže mnich se běžné představě člena náboženského řádu celkem vymykal. Byl rozkročený mezi londýnskou kontrakulturou šedesátých a sedmdesátých let minulého století a klášterem Prinknash Abbey v hrabství Gloucestershire. Pohyboval se v beatnické a queer komunitě a byl důležitou součástí britské umělecké scény, kde se zařadil mezi průkopníky konkrétní poezie. Zabýval se také východními duchovními praxemi, šamanismem a tantrismem.
Mnozí návštěvníci broumovského kláštera se zde nejspíš s postavou Houédarda setkají poprvé, stejné to možná bude i v případě pojmu konkrétní poezie. V tomto směru je nosné především uspořádání jazykových prvků, ve kterém je jejich podoba a typografie důležitější pro předání významu než samotná slova. Vizuální podoba básně ale zároveň může posloužit jako roznětka jejího vyznění. Dodává jí na síle a dynamice.