Kreativním ředitelem sklářské značky už na vysoké. František Jungvirt sází na tradici a minimalismus

V západních zemích je v porovnání s Českem mnohem více zažitá obliba užitého umění. Podle sklářského designéra Jungvirta se to ale mění k lepšímu.

jungivrt-nahled

Foto: František Jungvirt

Sklářský designér František Jungvirt působil na UMPRUM v ateliéru Ronyho Plesla

0Zobrazit komentáře

Loni dokončil František Jungvirt magisterské studium na UMPRUM, kde působil v ateliéru skla pod vedením sochaře Ronyho Plesla. Během svých vysokoškolských let se ale nenechal unášet mladistvou bezstarostností a činorodě vyhledával zajímavé pracovní příležitosti. Díky tomu svůj rukopis otiskl do kolekcí skláren Moser a Ajeto, nadto se už v roce 2020 stal kreativním ředitelem české značky Klimchi. Jeho dosavadní portfolio potvrzuje, že komu se nelení, tomu se zelení – v případě mladého sklářského designéra tedy spíš křišťálově blýská.

Mladý sklářský designér se narodil v jihočeském Vimperku, tedy v té části Česka, která je sklářským řemeslem stejně proslulá jako v Křišťálovém údolí na severu země. I díky tomu měl ke sklu blízko už odmala. Jeho děda se totiž čtyřicet let věnoval jeho broušení ve vimperských sklárnách. Jenže v době, kdy se František Jungvirt narodil, ve Vimperku už žádná sklárna neexistovala.

„Sklárny v mém rodném městě definitivně skončily asi dva roky před tím, než jsem přišel na svět. Zůstaly jen malé dílny. Byla tak škoda, že děda se už řemeslu nemohl věnovat, ale i tak jsem jím byl odmala obklopený. Nedá se ale říct, že bych byl jeho pokračovatelem, protože se ve sklářství v době, kdy jsem vyrůstal, už nepohyboval,“ vypráví Jungvirt, když se setkáváme v jeho showroomu, který je součástí jeho nuselského bytu.

Díky tomu jsme tak v průběhu celého rozhovoru obklopeni vázami rozličných barev a povrchů, skleniček, misek a dalších objektů užitého umění, na které se Jungvirt zaměřuje jak ve své vlastní tvorbě, tak v návrzích pro značku Klimchi či další klienty. A zmiňuje, že i když během jeho let na základní škole nebylo hned jasné, že se bude věnovat sklu, sázka na řemeslo byla o něco zřejmější.

jungivrt-6

Foto: František Jungvirt

Mladý sklářský designér aktivně vyhledával spolupráce už na vysoké škole

„Vychovalo mě to, že v rodině se věnujeme řemeslu. Tatínek je truhlář, brácha se věnuje práci s kovem. Takže ve mně rodina budovala vztah spíše k tomu, abych se naučil něco dělat rukama. Zároveň jsem měl jasno, že chci jít studovat něco kreativního, protože jsem chodil od první třídy na základní uměleckou školu. Hrál jsem i na trubku, i když to byl pro mě vždy spíš koníček,“ říká Jungvirt.

Z Třeboně do ateliéru Ronyho Plesla

Jako střední školu si nakonec Jungvirt zvolil tu v Třeboni, zaměřenou na malbu a broušení skla. Už na ní se snažil vstřebat možná co nejvíc informací a zkušeností, chodil na brusírnu, jezdil na sympozia sklářů a na výstavy, věnoval se také kresbě a zároveň už se rozhlížel, kam bude moci pokračovat. Jeho představy nejlépe splňovala pražská UMPRUM, kam se dostal a začal studovat pod vedením Ronyho Plesla. A i když byl podle jeho slov Plesl přísný mentor, jeho vedení pro něj i další studenty bylo nesmírně cenné.

„Rony Plesl dává svým studentům možnost, aby se věnovali své vlastní cestě. Když jsem se rozhlížel po jiných školách, měl jsem pocit, že studenti často pracují spíše v duchu svých vedoucích – že nakročí na jejich cestu. Pro mě ale bylo důležité, abych se mohl věnovat i malbě, kterou jsem studoval čtyři roky. A v Pleslově ateliéru jsem měl tu možnost,“ přibližuje Jungvirt.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na UMPRUM se navíc kromě malby a práce se sklem mohl začít věnovat i designu. Rony Plesl mu některé z jeho návrhů „hodil na hlavu“, což ale ve výsledku vedlo k tomu, že Jungvirt začal lépe pracovat s tvaroslovím a začal si postupně brousit svůj vlastní rukopis. Zároveň si dobře uvědomoval, že majitelé firem nečekají s otevřenou náručí na to, až dodělá školu, aby mu nabídli zajímavé zakázky. Už během let na vysoké byl hodně aktivní v mimoškolních projektech, které ho stále více přibližovaly k tomu, čemu by se chtěl věnovat.

„Původně jsem začínal s menšími projekty a zakázkami, a když byl výsledek povedený, oslovovaly mne další firmy. V jeden moment jsem se tak dostal do fáze, kdy jsem si musel začít vybírat, abych byl schopný všechno zvládnout a u toho studovat,“ vypráví. Od menších projektů se tak dostal až do sklárny Moser, kde v rámci stáže v roce 2018 navrhl kolekci váz Lentil a také s její pomocí vytvořil instalaci Birth of the Future Behind Glass, prezentovanou v Londýně a Miláně.

V průběhu let si mohl do portfolia přidat také spolupráci se společnostmi Google, J&T Banka Prim či DS Automobiles. Pro sklárnu Ajeto, která je součástí společnosti Lasvit, navrhl vázy na pomezí uměleckých objektů inspirované mořskými tvory a pro pražské floristické studio Provoní pak minimalistickou kolekci váz foukaných ručně do dřevěné formy.

Svůj um propojil také s několika hráči na gastronomickém poli, kde se spojení s užitým uměním více než nabízí. Pro spolek Jíme jih, spojující zajímavé kulinářské koncepty na jihu Čech, vytvořil edice lahví pro speciální gin nebo bylinný likér kontušovka, cukráři Romanovi Janečkovi pomohl s prezentací jeho věnečků, kterou doprovodili sklem ze své tvorby.

jungvirt-5

Foto: Klimchi

Jungvirt začal pracovat s technikou krakelování

„V jakékoliv spolupráci je pro mě základ, aby lidé, kteří za danou značkou stojí, uznávali stejné hodnoty jako já. Ať už jim záleží na řemeslném základu, nebo se zabývají tím, co dělají, na vysoké úrovni a chtějí to neustále posouvat. Často také navazují na mnohaletou tradici. Líbí se mi, že si můžeme vzájemně pomoci a ukázat si nový směr. S automobilkou DS jsme tak třeba auto proměnili na malou galerii,“ usmívá se designér.

Vůbec největší milník ale pro Jungvirta nastal v roce 2020, kdy se stal kreativním ředitelem značky Klimchi. Ta se jmenuje podle jejího zakladatele, Lukáše Klimčáka, který se v roce 2019 rozhodl, že ve Sklárně Jílek v Kamenickém Šenově vsadí na spojení regionálních technik starých desítky let s mladistvými nápady. Klimčák, jemuž je nyní 29 let, chtěl české sklo dostat hlavně na britský trh, jelikož právě v Anglii studoval světelný design na prestižní univerzitě UCL.

A jak se stalo, že Klimčák začal spolupracovat právě s Jungvirtem? „V dnešní době je dobré, že fungují sociální sítě. Lukáš na mě a mou tvorbu totiž narazil poprvé na Instagramu. Oslovil mě v době, kdy jsem ještě studoval bakalářský obor. Tehdy už měl základní portfolio objektů, které dostával hlavně do zahraničí, ale navazovaly na historickou tvorbu Sklárny Jílek. Lukáš chtěl ale něco, čím se může Klimchi trochu jinak vyprofilovat,“ přibližuje Jungvirt.

Jungvirt tak pro Klimchi navrhl první kolekci Shadows a s Klimčákem se následně domluvili, že naskočí do role kreativního ředitele ještě během studií na UMPRUM. Nyní, po dokončení školy, se může ředitelování věnovat naplno.

Výhodou Sklárny Jílek je podle něj především široká paleta barev – osciluje mezi třiceti a čtyřiceti variantami, což není úplně typické. Díky tomu má designér volné ruce pro svou tvorbu, kterou ale pravidelně konzultuje se skláři v huti. Do celého procesu výroby je zapojených asi patnáct párů rukou, každý objekt tak musí být navržen tak, aby se co nejlepší cestou dostal do sériové produkce. Od začátku do konce tak jde o společnou práci Jungvirta a zkušených řemeslníků.

Navazování na českou sklářskou tradici

Jungvirt se při navrhování nových kolekcí stále obrací do historie a snaží se oprášit techniky, na které se v uplynulých letech zapomnělo – třeba pískování nebo matování, díky kterému lze vytvořit skleněný objekt se sametovým povrchem. Vyhýbá se ale technice, při které se povrch obaluje skleněnou drtí. „Je to sice upcycling, ale když čistý křišťál obalíte drtí, nedá se později recyklovat. Takže já se snažím vytvářet spíše takové kousky, které se dají při recyklaci snáze použít do další vsázky,“ vysvětluje.

Tvorba Jungvirta je hlavně na první pohled ryze minimalistická. Techniky, které využívá, se tak zároveň drží principu vizuální čistoty. Pro Klimchi tak obnovil techniku krakelování, kdy se sklo ještě za tepla ponoří do studené vody a na jeho povrchu se vytvoří jemný efekt popraskané krajky. Letos začne se sklářským technologem pracovat na vývoji unikátního povrchu, o kterém zatím ale nechce prozradit víc podrobností.

V jakékoliv spolupráci je pro mě základ, aby lidé, kteří za danou značkou stojí, uznávali stejné hodnoty jako já.

Největší odbyt mají předměty z portfolia značky Klimchi ve Velké Británii, kde se prodá asi osmdesát pět procent její produkce. Její obliba roste také ve Francii, Švýcarsku a Spojených státech, česká klientela je spíše menší. „V zemích, kde se užité umění prodává nejvíce, je mnohem více zažitá kultura stolování. Lidé mají na tyhle předměty vyhrazený určitý obnos peněz, který rádi utratí. Doma pak mají několik skleněných setů, na které se ale nedívají, ale pravidelně z nich jedí,“ říká Jungvirt.

V Česku se krásnem začínají lidé ve větší míře obklopovat až v posledních letech – a kvalitní sklo bývá často až na posledním místě za uměleckými díly a designovým nábytkem. Podle Jungvirta ale v Česku roste počet lidí, kteří svůj příbytek svěří do rukou interiérového designéra, a ten ho pak vybaví právě třeba zajímavou vázou a jídelním setem. „Takové předměty jsou pak i nástrojem konverzace. Lidé totiž neřeší jen to, co pijí, ale také z čeho to pijí. Investice do obrazu je navíc pro spoustu lidí nedostupná, takže právě taková pěkná sklenička může být něco, čím člověk při zvelebování domácnosti začne.“

Současné užité umění může mít také zajímavý investiční potenciál. Například vázy z kolekce Garden začínal Jungvirt prodávat za 16 tisíc korun, po třech letech se jejich cena vyšplhala na 29 tisíc. A dá se očekávat, že hodnota jeho tvorby dále poroste. Letos proběhnou dvě kolektivní výstavy v Miláně ve spolupráci s Moravskou galerií a také společně s organizací Michelangelo Foundation, v Praze se rýsuje výstava v nově otevřené galerii Curator Contemporary. František a Klimchi budou také vedle zahraničních prezentací vystavovat na lokálních přehlídkách designu Czech Design Week a Designblok.

jungivrt-2

Foto: František Jungvirt

Někdy je Jungvirtova tvorba na pomezí užitého umění a ryze uměleckého objektu

Rodině židovského průmyslníka z Brna se vrátilo umění, o které za války přišla. Včetně obrazu od Mánesa

Podnikatel Johann Bloch nacistické řádění nepřežil. Jeho pravnučky však dnes od státu převzaly obrazy od Mánesa, ale i Rembrandtova obdivovatele.

Eliška NováEliška Nová

manes-otvir

Foto: ministerstvo kultury

Mánesův obraz Krajina s košatým stromem se vrátila majitelům

0Zobrazit komentáře

Krajina s košatým stromem od Antonína Mánesa visela v salonku rodiny Blochových. Když přišla nacistická okupace, Johann se svou ženou Ernou zažádali o povolení, aby mohli vycestovat. Byli Židé a tušili, že kdyby zůstali, nemuselo by to dopadnout dobře. Aby měli aspoň nějakou šanci vyjet za hranice, museli provést, stejně jako další, soupis majetku. Nejcennější díla ze svých případných uměleckých sbírek byli pak zpravidla nuceni darovat státu. A tak se stalo, že Blochova rodina o cenný Mánesův obraz, stejně jako o další umělecká díla, přišla. Jeho potomci je získali až dnes, o 84 let později.

Johann Bloch byl brněnský podnikatel a průmyslník, který vášnivě sbíral umění. Jeho sbírka obrazů, soch, nábytku, textilu a starožitností je možná poněkud nesourodá, kromě výtvarné hodnoty má ale také tu citovou. Čtyři obrazy a také soubor liturgických oděvů nyní přebraly v Nostickém paláci, kde sídlí ministerstvo kultury, Blochovy pravnučky Cheryl Bernsteinová a Anne Claire von Huenová.

„Po desítkách let, kdy mnozí českoslovenští občané pouze na základě svého původu čelili represím a útlaku, se uzavřel příběh, na jehož počátku stál brněnský rodák Johann Bloch a jeho sbírka uměleckých předmětů,“ uvedl při předávání ministr kultury Martin Baxa. Podle něj se tak mohlo stát díky mravenčí práci mnoha profesionálů.

blochovi

Foto: archiv Elizabeth H. Scholtzové

Zleva Felix Bloch, jeho manželka Luisa, vpravo pak Johann Bloch s první manželkou Lisbeth

Mezi čtyřmi uměleckými díly byla i zmíněná Krajina s košatým stromem, olej na dřevě, který Mánes namaloval poté, co ukončil studia v krajinářském ateliéru Karla Postla na pražské Akademii. Spolu s ní se rodině vrátilo také dílo neznámého malíře, který patrně působil v první polovině devatenáctého století ve Vídni a inspiroval se Rembrandtem, a dva obrazy italského malíře z druhé poloviny osmnáctého století. Na obou je krajina s mořským zálivem.

Návratu pomohla snaha českých institucí a také zvláštního amerického úřadu Holocaust Claims Processing Office, který pomáhá příbuzným obětí holocaustu řešit jejich nároky na majetek. Pomáhalo i americké velvyslanectví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po okupaci Československa byla Blochova firma arizovaná. V srpnu 1939 převzala správu podnikatelova majetku Živnostenská banka a v září 1939 už byla Blochova brněnská vila pod kontrolou správce, který podléhal kontrole samotného říšského protektora. Johann a jeho druhá žena Erna se krátce předtím přestěhovali do Prahy.

V březnu 1940 se Johann Bloch vzdal velké části svého majetku. Už v té době pravděpodobně uvažoval o tom, že ze země odejde. Aby to ale mohl vůbec udělat, musel převést svůj nemovitý majetek právě na správce a účty, cenné papíry a další cennosti uložit u některé z určených bank. Teprve pak, když měly okupační orgány dokonalý přehled o jejich majetku, bylo možné obdržet povolení k vycestování.

blochovy-obrazy

Foto: archiv Elizabeth H. Scholtzové

Salonek rodiny Blochů a jejich obrazy

Johann se svou druhou ženou Ernou si chtěl ale s sebou odvézt svou uměleckou sbírku. To zpravidla znamenalo, že musel její část obětovat. To se také skutečně stalo. „Pokud hodlala rodina nebo jednotlivec vyvézt nějaký umělecký majetek, bylo povolení k jeho vývozu často doprovázeno darem ve prospěch státu. Obvykle se jednalo o darování nejvýznamnějších děl z konkrétní sbírky,“ vysvětluje Jana Jirásková z Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí druhé světové války. Nejde o výdobytek nacistů. Praxe fungovala už za první republiky, teprve za republiky druhé a pak za protektorátu Čechy a Morava se ale takzvané dary pěstovaly ve velkém.

Tragédie před útěkem

Přesto, že se teď ona nejcennější díla vrátila do rodiny zpět, nejde mluvit o příběhu s dobrým koncem. Alespoň ne pro Blocha. Ten se svou ženou a také bratrem Felixem a jeho manželkou Luisou požádali na jaře 1940 o povolení emigrovat do Švýcarska. Ani jeden manželský pár ho ale nezískal. Zatímco Felix zemřel ve vyhlazovacím táboře v polském Chelmnu, Luisa zahynula v Lodži.

Na začátku roku 1940 doporučila Národní galerie udělení vývozního povolení pro Johanna Blocha. Podmínkou bylo darovat zmíněné čtyři obrazy do sbírek galerie, což se stalo. Svou sbírku, respektive to, o co úřady neměly zájem, ale nakonec vyvézt nestihl. V prosinci roku 1940 zemřel na anginu pectoris. Jeho manželka Erna byla deportována do Terezína a později do Rigy, kde zahynula.

manes-dovnitr

Foto: Ministerstvo kultury

Mánesův obraz Krajina s košatým stromem

Ačkoli došlo k darování čtyř požadovaných obrazů, Johann Bloch svou sbírku už vyvézt nestihl. V prosinci 1940 zemřel na anginu pectoris. Jeho manželka Erna byla v roce 1942 deportována do Terezína a později do Rigy, kde v srpnu stejného roku zahynula.

Kromě obrazů rodina přišla o další cenné předměty umělecké hodnoty. Konkrétně jde o sadu liturgických rouch. Její příběh se váže k osudu jedné z Blochových dcer, která před svým útěkem do Anglie s manželem umístila sbírku do Uměleckoprůmyslového musea. Vyvézt ji by bylo téměř nemožné, už kvůli tomu, že sbírky se cenily víc než jednotlivá díla. Oděvy jsou z osmnáctého století z barokních látek, které byly tkané v Lyonu, jenž se tehdy pyšnil svou hedvábnickou produkcí.

Spravedlnost po osmi dekádách

Nakonec se Blochova rodina s majetkem, který zdobil salonek rodinného sídla, opět setkala. Oficiálně ho převzala od ministerstva kultury. „Je pro nás nesmírně výjimečné stát zde, téměř 84 let poté, co naši prarodiče a rodiče uprchli před hrůzami holocaustu. Zanechali za sebou svou milovanou zemi, zbylé členy rodiny, kteří zahynuli, své domovy, profese, majetek a vše, co znali a milovali,“ uvedla von Huenová.

Další z pravnuček podotkla, že restituce není o vracení věcí, ale je to hmatatelné uznání toho, že se členům rodiny stala křivda. „Je to také připomínka, že bychom všichni měli i nadále pracovat na tom, aby se tyto tragické události už nikdy neopakovaly,“ dodala Bernsteinová.

Obrazy uchovávala ve své sbírce Národní galerie, liturgické oděvy pak Uměleckoprůmyslové museum v Praze. V roce 2020 se o ně přihlásil zvláštní americký úřad Holocaust Claims Processing Office. O pomoc poprosil české Centrum pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí druhé světové války, které pomáhá s identifikací jednotlivých uměleckých či uměleckoprůmyslových předmětů v majetku státních institucí a snaží se dokumentovat jejich osudy.

ital-neznamy

Foto: ministerstvo kultury

Krajina s mořským zálivem z osmnáctého století od neznámého autora

Centrum na základě žádosti začalo prozkoumávat archivní dokumenty. Po nějakém čase se skutečně podařilo zjistit, že Johann Bloch žádal v roce 1939 o povolení k vývozu své sbírky a následně daroval Národní galerii čtyři plátna, aby mohl vycestovat. Centru se tedy podařilo vše ztotožnit a Blochovy dědičky následně zažádaly o jejich restituci. Národní galerie i Uměleckoprůmyslové muzeum ji loni uznaly jako oprávněnou.

„Tento a mnoho dalších případů, které se postupně daří rozplétat, reprezentují osud mnoha rodin Československa třicátých let, protože zabavování majetku postihlo prakticky celé židovské obyvatelstvo, nejen několik desítek jednotlivců,“ říká k tomu Baxa.

Kde je dnes zbytek Blochovy sbírky, kterou chtěl její majitel vyvézt za hranice, není jasné. Možností je, že byl převeden na Říši jako takzvaná odúmrť, tedy pozůstalost bez dědiců. Navrácení aspoň části předmětů se podařilo především proto, že Ústavní soud už dvakrát zrušil takzvanou restituční tečku, zákon, který měl zamezit dalším nárokům na vrácení majetku.

Vrácení majetku nebývá jednoduché

Příběh vrácení majetku Johana Blocha ukazuje nejen na to, že se příběhy z nechvalného období našich dějin daří rozplétat, především pak ale na to, že jde o velmi složitý proces, který ne vždy skončí pozitivně. Obrazy se podařilo vrátit díky zákonu, který se vztahuje na vracení majetku obětem holokaustu od státních institucí. Kdyby šlo o privátní sbírku, obrazy by si její majitel mohl klidně nechat.

Jak složité vracení majetku je, ukazují velmi často především nemovitosti, v jejichž případě dojde k návratu jen velmi zřídka. Studie, která by se zabývala úspěšnými restitucemi v letech 1945 až 1989, prakticky neexistuje. K dispozici je pouhý odhad.

ital-2

Foto: ministerstvo kultury

Krajina s mořským zálivem z osmnáctého století od neznámého autora

Jedním disponuje například Tomáš Jelínek, který měl v době, kdy pracoval v kanceláři Václava Havla, zjistit, jak úspěšné jsou židovské restituce. Jelínek na to musel jít skrze seznam nemovitostí Vystěhovaleckého fondu a arizovaných pojistek na nemovitosti, které jsou klíčem proto, že veškerý arizovaný majetek musel být pojištěný u jedné pojišťovny.

Seznam Vystěhovaleckého fondu obsahuje jen v Praze 1009 objektů za 590 milionů korun. Většinu nemovitostí je dnes možné identifikovat. Jelínek se zaměřil na ty, které vlastnila samotná Praha, bytová družstva či společenství vlastníků jednotek a na domy, které byly privatizovány. Nebral v potaz naopak ty, které byly prodány právnickým osobám, což znamená, že jeho odhad je podhodnocený. Výsledkem je, že Praha se po roce 1989 stala majitelkou přibližně poloviny arizovaných nemovitostí, z čehož vyplývá, že minimálně polovina se nikdy nevrátila původním majitelům. Vláda přitom před lety vydala doporučení, aby se zabavený majetek vracel formou daru. O běžnou praxi ale nejde.