Účastníci programu Erasmus mají až o 12 procent vyšší plat. Pozitivněji vnímají také členství v EU

V posledních 24 letech se na zahraniční výjezd s podporou EU vydalo téměř 400 tisíc Čechů. Nový výzkum ukazuje, jaká pozitiva taková zkušenost přináší.

eu-erasmus

Foto: Soukromý archiv Tomáše Novotného a Terezy Burďákové

Tomáš Novotný a Tereza Burďáková, účastníci programu Erasmus+

0Zobrazit komentáře

Lepší pozice na trhu práce, vyšší platové ohodnocení, větší kompetence pro spolupráci v mezinárodním prostředí a pozitivní přístup ke členství Česka v EU. To je výčet části dopadů, které mají na život zahraniční výjezdy v rámci Erasmu+ a dalších mezinárodních vzdělávacích programů. Například studenti a studentky, kteří se zahraničního výjezdu účastní už během střední školy, si v průměru vydělají až o 12 procent více. Vyplývá to z výzkumu, který vznikl ve spolupráci Domu zahraniční spolupráce (DZS) s agenturou STEM/MARK.

Erasmus+ je jedním z programů EU, který umožňuje mezinárodní výjezdy nejen pro studenty vysokých škol, ale také pro učně, učitele, dobrovolníky nebo vedoucí mládeže a amatérských sportovních organizací. Vznikl v roce 1987 a v Česku začal fungovat v roce 1998. Programů souvisejících s mezinárodním vzděláváním je ale celá řada, jako například AKTION Česká Republika – Rakousko, Barrandův stipendijní program a další.

DZS zmíněné programy mezinárodního vzdělávání spravuje a zároveň sleduje jejich dopady na život českých občanů, kteří se do nich v průběhu let zapojili. Za období 1998 až 2022 šlo o celkem 378 941 lidí, za rok 2022 jich vyjelo 29 264. V rámci rozsáhlého výzkumu, který proběhl pod taktovkou agentury STEM/MARK, se v DZS zaměřili na to, jaké jsou reálné a dlouhodobé dopady účasti na zahraničním výjezdu. Ptali se přitom lidí ve věku 18 až 35 let alespoň se středním vzděláním.

navrh-bez-nazvu-2

Foto: DZS

Rozdíl ve výši platového ohodnocení

„V rámci výzkumu jsme se soustředili na tři zásadní výstupy: klíčové kompetence zapojených, odměňování a jejich hodnoty. Výzkum byl v řadě otázek velmi unikátní, jelikož jsme se v něm zaměřili nejen na lidi, kteří se programů zúčastnili, ale vytvořili jsme také kontrolní skupinu z lidí, kteří do zahraničí nevyjeli. Data jsou nevážená, takže tak, jak jsme je sebrali, je lze číst – díky tomu jsme mohli zkoumat celou řadu hypotéz a zjišťovat, jaký dopad výjezdy reálně mají,“ vysvětluje Michal Uhl, ředitel DZS.

Třetinu vzorku tvořili lidé, kteří na Erasmus vyjeli už během střední školy. A z výzkumu vyplývá, že dopad středoškolského výjezdu bývá zásadnější, než je tomu u vysokoškoláků. V případě středních škol totiž vyjíždějí i žákyně a žáci z odborného vzdělávání, včetně učňovských oborů, kteří často nepochází z privilegovaného prostředí. Vliv zahraničních zkušeností je tak v jejich případě mnohem výraznější.

Vyšší plat i schopnost navazovat kontakty

Patrná je tato skutečnost především na výši platů. Průměrný příjem lidí, kteří vyjeli během středoškolského studia, je dokonce až o 12 procent vyšší, než je tomu u lidí, kteří se nezapojili. Pro představu to činí rozdíl 28 tisíc korun měsíčně namísto 25 tisíc korun měsíčně. Průměrný příjem těch, kteří vyjeli během studií na vysoké škole, je pak o 6,45 procenta vyšší než u nezapojených (31 tisíc korun vs. 33 tisíc korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hlavní zjištění se týká také uplatnění na trhu práce. V poslední době se hodně diskutuje, že je problém, že lidé něco vystudují a pak nedělají obor, pro který jsou kvalifikovaní. Právě lidé, kteří vyjedou na zahraniční pobyt, mají o osm procent vyšší šanci, že zůstanou v oboru studia. Zapojení také častěji používají v práci cizí jazyk: 58 procent z nich uvedlo, že tomu tak je, z nezapojených šlo jen o 43 procent. A v případě lidí, kteří do zahraničí nevyjeli, dokonce 39 procent uvádí, že cizí jazyk v práci nepoužívají a ani ho používat nechtějí,“ doplňuje Uhl.

Absolventi vysokoškolských i středoškolských zahraničních výjezdů mají navíc podle výzkumu vyšší kompetence v oblasti spolupráce v mezinárodním prostředí (o 29 procent), v ovládání cizích jazyků (o 23 procent) a stejně tak i v oblasti navazování kontaktů, a to zejména v mezinárodním prostředí (o 9 procent). Výzkum také ukázal, že absolventi výjezdů mají větší potenciál uplatnění i na zahraničním trhu práce – jsou výrazně víc přesvědčeni, že by našli práci v cizině než nezapojení, a to o 22 procent. Zároveň si také v pracovní oblasti více věří.

„Ve třetím ročníku na střední škole jsem vyjel na pracovní stáž do Irska. Po návratu do Česka, když jsem byl ještě v maturitním ročníku, jsem začal hledat brigádu. A když jsem k životopisu přidal potvrzení, že jsem byl na zahraniční stáži, dostalo mě to do jedné makléřské společnosti, kde přitom hledali někoho s vysokoškolským vzděláním,“ popisuje svou zkušenost Tomáš Novotný, který v průběhu svých studijních let absolvoval již tři zahraniční výjezdy, poslední již v rámci zaměstnanecké mobility do Řecka.

navrh-bez-nazvu-3

Foto: DZS

Rozdíly mezi hodnotovými postoji v souvislosti s členstvím Česka v EU

Michal Uhl dodává, že lidé, kteří absolvují zahraniční výjezd, navíc mnohem lépe vnímají, jak se jednotlivé země mohou vzájemně obohacovat. K takovému zjištění pak dochází na základě osobní zkušenosti a prožitku – je totiž obtížné důvěřovat něčemu abstraktnímu, čemu člověk nerozumí, ale v momentě, kdy se potká s lidmi z různých států EU, začne lépe vnímat, kdo jsou Evropané a jak reálně vypadá evropská zkušenost.

„Účastníků výzkumu jsme se ptali také na to, jaké mají evropské hodnoty. Ukázalo se, že absolventi zahraničních výjezdů věří více v pozitivní přínosy členství Česka v EU: 64 procent zapojených se domnívá, že po našem vstupu do EU došlo ke zlepšení životní úrovně, z nezapojených jde o 52 procent. Zapojení mnohem lépe vnímají také migraci: 45 procent se k ní staví pozitivně, kdežto u nezapojených jde jen o 28 procent,“ říká Roman Klepetko, náměstek ředitele DZS.

Důraz na inkluzi

„Výzkum nám také ukázal, že Erasmus+ není elitní program pro úzkou skupinu vysokoškoláků či pro lidi s dobrým zázemím a silnou podporou rodiny, což byla jedna z jeho historických kritik. Velký důraz se stále více klade na inkluzi a program je navržen tak, aby na něj mohli vyjet opravdu všichni, aniž by došlo k jakémukoliv finančnímu zatížení rodin,“ vysvětluje Uhl.

U středoškolského Erasmu je grant postavený tak, že pokryje veškeré náklady, rodina studenta či studentky tak nezaplatí jediné euro. „Při výjezdu do Irska jsem měl zaplacené letenky, pojištění, ubytování, spal jsem v rodině, kde jsem měl snídaně a večeře a k tomu jsem měl asi sedmdesát eur na oběd,“ uvádí Tomáš Novotný.

Lidé, kteří vyjedou na zahraniční pobyt, mají o osm procent vyšší šanci, že zůstanou v oboru studia.

Během vysokoškolského studia grant pokrývá vícenáklady, ale jsou destinace, které z něj lze zaplatit skoro celé, jako je například Slovinsko nebo Polsko. V rámci programu existuje také možnost získat stipendium ve výši dvě stě eur měsíčně, na které mají účastníci nárok, pokud pocházejí ze znevýhodněného socio-ekonomického prostředí či například řeší speciální stravu. V případě, že se potýkají s rozsáhlejším zdravotním znevýhodněním, se z grantu proplácí reálné náklady na speciální transport do školy, bezbariérové ubytování a podobně.

Granty jsou financovány z rozpočtu od EU, který pro tento rok činí pro Česko 80,5 milionu eur, a DZS očekává, že bude nadále růst – příští rok by mělo dojít k navýšení o přibližně tři procenta. Navýšení rozpočtu by mělo přinést do programu vyšší počet účastníků. Ti se aktuálně nejčastěji vydávají do Francie, Německa, Španělska a po vystoupení Velké Británie EU vzrostl zájem o Irsko, populární jsou rovněž severské státy jako Finsko či Švédsko.

Teprve druhá škola od 90. let v celé Praze. Ve Vysočanech otevírá Elektra, hřiště má na střeše

Praha 9 má novou základní školu. Její příprava zabrala dvanáct let. Už teď plánuje městská část přistavět další.

Eliška NováEliška Nová

zs-elektra-7

Foto: ZŠ a MŠ Elektra

Základní a mateřská škola Elektra

0Zobrazit komentáře

Ještě se tu pohybují dělníci, v září ale bude vše zářit novotou. V pražských Vysočanech byla zkolaudována nová základní škola. Mohlo by se říct, no a co? Něco takového ovšem v hlavním městě není vůbec obvyklé. Od devadesátých let je to totiž teprve druhá nově postavená škola v metropoli.

Základní, ale také mateřskou školu Elektra vybudovala městská část Praha 9. Místo na to neměla moc velké, jiný pozemek, na kterém by ale v tu dobu mohla stavět školu, nebyl k dispozici. A tak na malém plácku vznikla obrovská budova, které však nedostatek prostoru nehrozí. Architekti si s tím hravě poradili. Nová škola tak má odpočinkový prostor i venkovní hřiště přímo na střeše.

Objekt tvoří v zásadě dvě hlavní hmoty, jedna o čtyřech patrech, druhá o třech.  Ty jsou na sebe kolmé. Tím se podařilo na onen malý pozemek vměstnat vše potřebné. Uvnitř jsou tak moderní třídy, velká vnitřní tělocvična včetně gymnastického sálu se zrcadly a posilovnou, je tu také jídelna s nejmodernější kuchyní, venku zbyl prostor pro pískoviště nebo třeba malinový háj a zázemí pro mateřskou školku. Ta má tři třídy tak, že z nich lze vyjít rovnou ven. Každé patro uvnitř budovy má rozličnou barvu, a tak děti podle podlahy snadno poznají, ve kterém se nacházejí patře.

zs-elektra-3

Foto: ZŠ a MŠ Elektra

Kvůli malému pozemku má škola venkovní hřiště na střeše

Škola je postavená ve svažitém terénu, vstupní podlaží je tak v podstatě zapuštěné do terénu. V něm se nachází prosklené atrium, šatny, vstup do tělocvičen, zázemí a také gastroprovoz. Je odsud vstup rovněž do krytého parkoviště. Prostor nad suterénem vytváří zelenou střechu. Jen tu musí vše ještě trochu povyrůst.

Elektra má dohromady 33 tříd, tři budou určeny pro nejmenší děti, jedna třída bude sloužit také pro přípravku. Základka má patnáct kmenových tříd pro první stupeň a osm pro druhý stupeň. Šest učeben bude odborných, počítá se s informatikou, výtvarnou výchovou, hudební výchovou, jedna je multimediální a přednášková a dvě učebny budou pro výuku jazyků. Dohromady se sem vejde osm set žáků základky a 78 dětí do školky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V září se na základní škole otevřou hned čtyři ročníky – od první do čtvrté třídy. Horní patra určená pro druhý stupeň plánuje škola pronajmout, aspoň do doby, než děti dorostou a nezačnou je samy využívat. Až do září příštího roku bude provoz v Elektře neplnohodnotný. V provozu totiž bude moci být až po zápisu do školského rejstříku, a to bude až od září 2024. „Hledali jsme způsob, jak vyhovět zájmu rodičů a část prostor nové školy zprovoznit už letos. Vytvořili jsme proto z Elektry detašované pracoviště ZŠ Novoborská,“ vysvětlila předsedkyně školské komise Rady MČ Praha 9 Renata Portlíková.

Prvňáčků díky tomu budou moci už letos nastoupit tři třídy, ve druhém, třetím i čtvrtém ročníku bude zatím po jedné třídě. Děti se tu budou moci normálně stravovat, stejně tak i využít odpoledního pobytu ve školní družině.

Kampus, jaký nemá obdoby

Elektra ale není zajímavá jen tím, že má hřiště na střeše a že jde teprve o druhou školu za posledních víc než třicet let. Má totiž i poměrně ukázkový příběh toho, jak dlouho trvá stavění v Česku. Škola se totiž začala připravovat už v roce 2011. Samotná stavba trvala pouhé dva roky, zbylých deset let zabrala administrativa. „Museli jsme se vypořádat s řadou potíží včetně odvolávání a připomínek sousedů,“ uvedl starosta Prahy 8 Tomáš Portlík.

zs-elektra-1

Foto: ZŠ a MŠ Elektra

Součástí je i mateřská školka

Úctyhodný je i její rozpočet. Stála asi 570 milionů korun, v dnešní době se podle Portlíka stejně velké školy staví i za dvojnásobek. V přepočtu tak škola vychází asi na 700 tisíc na jednoho žáka. V průběhu stavby pak městská část reagovala i na výzvy doby. Projekt původně počítal například s kuchyní, ve které se bude vařit na plynu, válka na Ukrajině a energetická krize plány změnila na elektřinu.

Praha 9 už nyní počítá s tím, že ani Elektra v budoucnu nebude stačit. Vysočany jsou její nejvíce se rozvíjející čtvrtí, jednoduše proto, že tu je hodně brownfieldů. Už teď se v okolí plánuje několik developerských projektů. Městská část proto loni koupila od České pošty také pozemek, který s Elektrou sousedí. Na něm by měla stát další základka a také střední škola. Jaká, bude záležet na pražské poptávce. Ve Vysočanech se každopádně už nyní plánuje kampus, který jinde v Praze nemá obdoby – děti sem začnou chodit do mateřské školky, vyjdou po maturitě.

Hlavní město má v plánech postavit větší množství nových základních škol. Doposud ale byla dokončena jediná, a tou je základka na Zličíně, který do té doby vlastní plnotřídní základku neměl.

zs-elektra-6

Foto: ZŠ a MŠ Elektra

Jídelna