Filatelie – koníček z dob minulých, nebo tažný kůň současných alternativních investorů?

Filatelie spojuje lidi z celého světa, kteří v malých kouscích papíru nacházejí nejen uměleckou hodnotu, ale i hluboký historický a kulturní význam.

filatelie-flaska-3

Foto: Filatelie Flaška

Majitel firmy Petr Flaška s předsedou filatelistického klubu Prestige Philately Club Prague při předávání certifikátu členství

V dnešní době, kdy digitální komunikace převládá, je filatelie především sběratelským koníčkem, který je však v posledních letech stále více podporován investičním zájmem. Některé poštovní známky nebo doklady jejich poštovního použití se dochovaly pouze v několika exemplářích, což z nich činí vysoce ceněné artefakty.

Zářným příkladem je rodinná společnost Filatelie Flaška, kterou vede 34letý právník Petr Flaška – vášnivý sběratel, aktivní vystavovatel a významný hráč na poli filatelistického byznysu. Jeho společnost pravidelně pořádá sálové i online aukce filatelistického materiálu. O víkendu 12. a 13. dubna 2025 se uskuteční další online aukce na exkluzivním aukčním portálu společnosti, která bude patřit k těm nejvýznamnějším nejen počtem nabízených losů, ale i kvalitou materiálu.

Vrcholem této prestižní události bude dražba vzácné skautské známky o hodnotě 10 haléřů ve světle modré barvě, vydané při návratu prezidenta Masaryka do vlasti v prosinci roku 1918. „Populární světlý příjezd prezidenta nebyl od rozprodeje největší sbírky Československa v roce 2018 veřejně nabízen, toto je po dlouhé době ojedinělá možnost k jeho akvizici,“ říká Petr Flaška.

filatelie-flaska

Foto: Filatelie Flaška

Příjezd prezidenta Masaryka – vyvolávací cena 800 000 Kč

Skautské známky byly vydány krátce po vyhlášení samostatného Československa, kdy bylo potřeba spolehlivě doručovat zásilky mezi vlastenci. Skautské známky a celá pošta fungovala zhruba jeden měsíc, neboť 25. listopadu 1918 byla tato polooficiální přeprava zrušena. Skautská pošta byla nicméně obnovena na jeden den, a to na 21. prosince, kdy prezident Masaryk přijel zpět do vlasti – pro tento účel bylo přetištěno několik desítek původních sérií skautských známek přetiskem Příjezd presidenta Masaryka.

Standardně byly ve velmi malém nákladu přetištěny základní varianty známek: desetihaléřová modrá a dvacetihaléřová červená. Mezi tmavými odstíny desetihaléřové známky bylo později nalezeno několik světlých variant. Tyto světlé známky se v průběhu posledního století staly mimořádně hledanými nejen mezi našimi sběrateli, ale díky vděčnému skautskému motivu i mezi filatelistickými nadšenci na celém světě. Nabízený kus je poštovně nepoužitý v bezvadné kvalitě s aktuálním znaleckým posudkem renomovaného znalce na československé známky.

První poštovní známka, nazývaná „Penny Black“, spatřila světlo světa ve Velké Británii v roce 1840. Tento nenápadný černý obdélník s portrétem královny Viktorie způsobil revoluci v poštovních službách a položil základy moderní filatelie. Lidé brzy začali sbírat známky z různých koutů světa, což vedlo ke vzniku celosvětové komunity nadšenců.

První československé známky vznikly v roce 1918 s motivem Hradčan. Autorem vděčného námětu byl akademický malíř Alfons Mucha. I mezi těmito prvními známkami československého státu lze nalézt několik opravdu vzácných variant, z nichž jednu přináší právě již zmíněná aukce.

filatelie-praha

Foto: Filatelie Flaška

Čtyřblok nevydané hodnoty 30 h v tmavé barvě z první série našich známek, vyvolávací cena 90 000 Kč

Filatelie dnes již není vnímána pouze jako sběratelská zábava, ale také stále častěji i jako alternativní investice. Dříve jsme znali jen sběratele poštovních známek, nyní se k nim přidávají investoři, kteří se mnohdy stávají zapálenými a zanícenými sběrateli. Mnohdy v sobě po letech znovu oživují filatelistickou vášeň. Potenciální okruh zájemců o kvalitní poštovní známky se neustále rozšiřuje, což dokumentuje enormní nárůst dosažených cen na aukcích v tuzemsku i ve světě.

Tento trend naznačuje, že filatelie není jen krásným koníčkem, ale také chytrým investičním rozhodnutím pro ty, kdo hledají stabilní a dlouhodobě perspektivní zhodnocení svých finančních prostředků a také alternativní složku investičního portfolia. Na rozdíl od cenných papírů, jejichž hodnota může kolísat v závislosti na geopolitické situaci či ekonomických krizích, si vzácné filatelistické exempláře dlouhodobě udržují svou cenu a často ji ještě zvyšují.

Sběratelství poštovních známek trvá více než 150 let a dražší poštovní známky neustále rostou na ceně díky omezenému počtu vydaných kusů. Nicméně poštovní známky nejsou tak drahé jako mince či obrazy, navíc jejich uchovávání je neporovnatelně snazší.

Trh poštovních známek se v posledních letech silně změnil. Dříve se obchodovalo zejména na sběratelských burzách a sálových aukcích. V současné době drtivá většina velkých aukcí probíhá online v reálném čase, kde uživatelé mohou dražit na telefonech, tabletech či počítači a aukce je komentovaná licitátorem. Rozvoj informačních technologií celou oblast filatelie přesunul do novodobého online módu, avšak zejména s tímto online bezkontaktním prodejem roste riziko koupě padělků. Toto riziko však lze snížit na hodnotu limitně se blížící nule nákupem u renomované aukční firmy, případně materiálu s aktuálním znaleckým osvědčením.

Zatímco akciové trhy a kryptoměny mohou během krátké doby zažít dramatické propady, hodnota vzácných známek zůstává stabilní a jejich vzácnost je v čase stále patrnější. Právě omezená nabídka a rostoucí poptávka činí filatelii atraktivním úložištěm kapitálu, které dokáže odolávat inflaci i globálním finančním turbulencím. V době nejistoty tak sběratelské známky nejen poskytují nostalgickou hodnotu, ale také fungují jako bezpečný přístav pro investory, kteří hledají spolehlivé a dlouhodobě perspektivní zhodnocení svého majetku.

V České republice zažívá trh s poštovními známkami v posledních letech dynamický růst. Zájem o filatelii se výrazně zvýšil během pandemie covidu, kdy mnoho investorů a sběratelů hledalo alternativní způsoby uložení kapitálu i smysluplné hobby. Tento trend však nepolevil ani po návratu k běžnému životu – naopak, kvalitní poštovní známky jsou dnes považovány nejen za kulturní a historický artefakt, ale také za stabilní investiční aktivum. Největší cenové zhodnocení zaznamenaly známky během covidu, kdy některé rostly nominálně i o více než 30 procent ročně.

Dnešní pojetí filatelie propojuje sběratelskou vášeň s investičním potenciálem reálných aktiv. Pro některé je oknem do minulosti, evokujícím nostalgii a historické souvislosti, pro jiné pak strategickým nástrojem k diverzifikaci investičního portfolia. Bez ohledu na osobní motivaci otevírá svět poštovních známek fascinující dimenzi historie, kultury a uměleckého zpracování, která oslovuje sběratele i investory po celém světě.

O společnosti Filatelie Flaška

Filatelie Flaška s.r.o. je rodinná společnost specializující se na obchod s filatelistickým materiálem. Počátky této společnosti lze spojit s jedním z prvních filatelistických obchodů FILAP, který byl otevřen v první polovině 90. let nedaleko Václavského náměstí v Praze. Na stejném místě stojí sídlo společnosti i dnes, nicméně dnes již tato lokalita slouží spíše k výdeji vydraženého materiálu, příjmu zboží do aukcí nebo k přímému výkupu. Pod vedením právníka a vášnivého sběratele Petra Flašky pořádá pravidelné sálové i online aukce poštovních známek a historických dokumentů. Díky dlouholetým zkušenostem a odbornému přístupu se řadí mezi přední hráče na českém i mezinárodním filatelistickém trhu. Sám Petr Flaška je členem prestižního filatelistického klubu Prestige Philately Club Prague.

 

CC Brandstory

Článek vznikl ve spolupráci Filatelie Flaška