Z lásky k rostlinám se stali lídrem na trhu. Gardners proměňují české interiéry v zelenější místo
Martina a Aleš vybudovali z vášně pro zahradničení největší e-shop s pokojovými rostlinami v Česku s obratem 35 milionů korun ročně.
Když se Martina Malinová a Aleš Koudelka v roce 2009 rozhodli založit firmu Gardners zaměřenou na zahradnické služby, netušili, jak daleko je jejich vášeň pro rostliny zavede. Dnes je Gardners respektovaným lídrem v oblasti online prodeje pokojových rostlin a pod značkou Gardners Design se specializují na návrhy, realizace a údržbu zahrad i interiérů. Jejich produkty si každoročně pořizuje přes 45 000 zákazníků a výsledky jejich práce jsou vidět na více než 80 místech po celé Praze – včetně zahrad pod Pražským hradem nebo Letiště Václava Havla.
Od zahradničení k zeleným stěnám
Zpočátku se věnovali projekci a realizacím zahrad, ale brzy narazili na sezónní omezení. Aleš vystudoval zahradní a krajinnou architekturu na ČZU, takže se chtěl tomuto oboru věnovat dlouhodobě. „Zahradničení je sezónní záležitost. V zimě práce ubývalo a firmy často propouštěly zaměstnance s tím, že je na jaře snad znovu najmou,“ vysvětluje Aleš Koudelka. „My jsme však chtěli být stabilním a férovým zaměstnavatelem. Proto jsme hledali cestu, jak udržet zaměstnance aktivní i přes zimu.“
Inspiraci našli během cest po Asii a Evropě, kde je zaujaly vertikální zahrady a využití rostlin v interiérech. Začali budovat vlastní know-how, navázali spolupráci s italskými dodavateli živých obrazů a magnetických květináčů. V roce 2013 spustili svůj první e-shop s pokojovými rostlinami. „Martina měla na vysoké škole téma diplomové práce tvorbu e-shopu, takže to celé krásně zapadlo,“ dodává Koudelka s úsměvem.
Z půl milionu na 35 milionů ročně
V roce 2016 otevřeli první kamenný obchod a o rok později už rozšiřovali tým. Dnes Gardners tvoří kolem 40 lidí a firma nabízí přes 9 000 produktů. Z původního obratu půl milionu se firma vypracovala na současných 35 milionů korun ročně. V počátcích rostli o stovky procent ročně. Dnes si drží stabilní tempo, v loňském roce obrat vzrostl o 20 %.
Udržitelnost jako základ, ne jen slogan
Důležitou roli v růstu Gardners hraje jejich důsledný přístup k udržitelnosti. „Není to pro nás jen marketingové heslo, ale strategická priorita. Využíváme recyklované a recyklovatelné materiály, vybíráme produkty vyráběné pomocí obnovitelných zdrojů a podporujeme cirkulární ekonomiku,“ vysvětluje Martina Malinová.
Jako první v Česku spustili projekt „Zachraň kytku“, kterým dávají druhou šanci rostlinám, jež by jinak skončily v odpadu. Průkopníky jsou také v oblasti DIY sad – „Vyrob si sám“. „Nejde jen o formu zábavy, ale také o způsob, jak se více propojit s přírodou a zpomalit v každodenním shonu,“ dodává.
Co dělá Gardners jedinečnými?
Kromě široké nabídky více než 9 000 produktů a služeb je to hlavně odbornost, inovace a cit pro trendy. Firma si sama vyrábí stovky produktů a udává směr v designu i přístupu k přírodě. Spojují svět interiérového designu s tradičním zahradnictvím.
„Naše vize je jednoduchá – chceme přinášet lidem zelenější, zdravější a harmoničtější svět. Věříme, že rostliny dokážou zlepšit prostředí, ve kterém žijeme, i naši psychickou pohodu. Pěstování je pro nás způsob, jak zpomalit, napojit se na přírodu a cítit se lépe,“ uzavírá Martina Malinová.



