InBase: česká platforma, na které lze koupit či prodat fungující firmu již za jeden milion korun

Filip HouskaFilip Houska

inbase_2

Prodej menších firem v Česku není žádným neobvyklým jevem. Často jsou s tímto procesem ale spojeny i různé nešvary, a to například rozprodávání firem po částech z důvodu absence nástupců nebo neprofesionální nabízení na mnohdy nespolehlivých inzertních portálech. Na tuto situaci reaguje mladý brněnský startup InBase v čele s Tomášem Šuveríkem a Michalem Volníkem.

InBase funguje na principu komplexní databáze, která zobrazuje firmy nabízené k prodeji. Majitel, který chce svůj podnik prodat, má možnost na tuto platformu umístit inzerát s cílem oslovit potenciální investory, kteří jej odkoupí. InBase cílí nejen na zkušené investory, ale také na obyčejné lidi se zájmem o vlastní podnikání.

sklizeno

Přečtěte si takéBrněnské Sklizeno po rebrandingu ohlašuje modernizaci celé prodejní sítěBrněnské Sklizeno po rebrandingu ohlašuje modernizaci celé prodejní sítě

Výhodou této služby, která ve své databázi skrývá podniky různého zaměření v souhrnné hodnotě okolo 650 milionů korun, je mimo jiné to, že minimální částka, za kterou lze firmu nabídnout, je jeden milion korun. To je až 50x méně než u zaběhlých zprostředkovatelů. V rámci celé služby to pochopitelně stojí primárně na dvou stranách – investor (zájemce o koupi) a prodávající (majitel firmy).

inbasehp

Pozice investora

Investor má na celé platformě přístupný filtr, pomocí kterého si najde firmu splňující jeho představy. Po úspěšném nalezení mu lidé z InBase poskytnou relevantní informace a sjednají schůzku s prodávajícím. Následuje nutná prověrka důležitých aspektů (finančních, provozních, majetkových aj.) v konkrétní společnosti.

Zájemce však má možnost tento proces vykonat jak sám, tak i za pomoci specialisty, který vše zmapuje (tzv. due diligence). Jakmile jsou tyto záležitosti hotové a obě strany s odkupem definitivně souhlasí, připraví se potřebná dokumentace a obchod se s přítomností legitimovaného právníka uzavře.

inbasedetail

Ze strany InBase je také vykonávána ochrana před neseriozními prodejci. Benefitem celého procesu koupení firmy je i bezplatné zprostředkování investice, tudíž zájemce firmu odkoupí za takovou částku, jaká je v inzerátu stanovena.

Prodávající za zařazení firmy do databáze nic neplatí

Na druhé straně je majitel fungující firmy, který ji nabízí k prodeji. Ten se spojí s pověřenými osobami z InBase a poskytne jim podstatné informace o daném podniku, ze kterých bude následně zformulován propagační materiál do databáze. Poté je nutné podepsání zprostředkovatelské smlouvy, která je pro zařazení firmy do databáze nezbytným krokem.

inbase_5

Po tomto procesu má prodávající jen jednu možnost – čekat na případného zájemce. Jakmile se tak stane a jeden z přibližně 120 investorů, kteří na platformě aktuálně figurují, se na inzerát chytí, bude prodávající včasně informován a započne fáze prodeje, jež (v případně splnění veškerých požadavků) vyvrcholí k úspěšnému odkupu. V rámci celého procesu odkoupení zůstává prodávající do doby setkání s investorem v naprosté anonymitě.

I startupy tady mají své místo

Platforma je nakloněna i startupům. Musí však splnit podmínky v podobě stálejší základny zaměstnanců nebo prokazatelného generování tržeb. Společnost z moravské metropole na trhu působí od začátku minulého roku, kdy stihla pokrýt trh v Česku. Uvádí, že se chystá expandovat i na Slovensko, čímž se pochopitelně zvýší počet nabízených firem a potenciálních investorů.

„Chceme nastolit nový standard v tom, jak v ČR funguje trh s fungujícími firmami. V zahraničí podobný model již funguje a my nevidíme důvod, proč by nemohl fungovat i v Česku,“ říká jednatel InBase Tomáš Šuverík.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Podívejte se na milionové reklamy, které se dnes objeví během Super Bowlu

Filip HouskaFilip Houska

1
0Zobrazit komentáře

Ve sportovní sféře patří začátek roku vždy jedné z nejvěhlasnějších událostí na světě, a to konkrétně Super Bowlu. Letošní 51. ročník, který se odehraje 30 minut po půlnoci z dneška za zítřek (našeho času), však láká nejen na to nejlepší z NFL, o což by se měly v houstonském parku postarat týmy Atlanta Falcons a New England Patriots, ale také na bohatou poločasovou pauzu.

Právě v momentě, kdy hráči amerického fotbalu odchází do svých kabin, se otevírá prostor pro nejrůznější společnosti. Ty totiž mají možnost propagovat své produkty v reklamních spotech, na které se dívá skutečně velké množství lidí. Server The Big Lead uvádí, že jen na americkém trhu se čísla sledovanosti pohybují u každého Super Bowlu v rozmezí od 110 do 115 milionů.

startup

Přečtěte si takéČeský komiksový startup Nanits Universe chce na Kickstarteru vybrat 780 tisíc korunČeský komiksový startup Nanits Universe chce na Kickstarteru vybrat 780 tisíc korun

Firmy na tyto statistiky slyší a jsou ochotny zaplatit velké peníze za to, aby na obrazovkách takové masy lidí mohly figurovat. Letos se částka za 30vteřinový spot pohybuje okolo rekordních 5 milionů dolarů. To je v přepočtu 125 milionů korun. Existuje hned několik důvodů, proč je tato obří suma za krátkou propagaci jen tak neodradí.

superbowl_1

Především se jedná o velice silný marketing. Ten, kdo má reklamu během pauzy Super Bowlu, dosáhl snad v rámci propagace všeho, čeho mohl. Mnohem důležitější je však fakt, že osloví znatelně více lidí než reklamy na Internetu nebo tradičně během televizního vysílání. Mnozí diváci totiž kladou největší důraz právě na poločasovou přestávku, kde mimo jiné vystupují i různí světoví umělci (minulý rok například Coldplay).

Kdo se objeví letos na televizních obrazovkách?

Seznam je poměrně dlouhý, a tak jsme pro vás vybrali 5 těch nejzajímavějších:

Nintendo se svou konzolí Switch

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=CdWd8fUC71g

Intel v čele s Tomem Bradym, quaterbackem z New England Patriots

https://www.youtube.com/watch?v=nTw7eten1no

Google a chytrý domácí asistent Home

https://www.youtube.com/watch?v=gGakz236Tno

Ford a názorná ukázka jejich iniciativ

https://www.youtube.com/watch?v=HhtHflDrnAU

Lexus s novým vozem

https://www.youtube.com/watch?time_continue=59&v=h_iktzXK4K0

Celý výčet, kde nechybí ani fast-foodové řetězce KFC a McDonald’s nebo další automobilky jako Honda či Audi, najdete zde.

Foto: NFL