Konec nudných školení. Češi chtějí změnit, jak se vzděláváme, a lektory posílají do virtuální reality
Česká republika sice může být pro mnoho lidí na světě jen malou zemí v srdci Evropy, avšak když se podívají na mapu a budou hledat epicentrum virtuální reality, budou muset zabodnout špendlík právě do středu starého kontinentu. Češi jsou totiž zkrátka a dobře ve virtuální realitě světoví a zdaleka to nepotvrzuje jen obrovsky úspěšný herní hit Beat Saber. Růžky nyní začíná vystrkovat i nenápadný tým z Olomouce, který chce změnit vzdělávání.
Pavel Pavlas, Pavel Přecechtěl a Petr Sanetrník ještě relativně nedávno neměli s virtuální realitou sebemenší zkušenost. První jmenovaný už dvě dekády školí a trénuje lidi, druhý natáčí videa a třetí je webovým specialistou se zálibou v kryptoměnách. Přesto se ale zhruba před rokem cesty všech tří sešly a společným jmenovatelem byla právě virtuální realita.
„Čekali jsme, že to bude jednoduché, ale nakonec jsme to celé připravovali osm měsíců,“ říká s úsměvem Petr Sanetrník v pražském Paper Hubu, kde trojice působí, když potřebuje řešit něco v hlavním městě. Jak hned dodává, gró celého jejich projektu, který se jmenuje VR Education, je vlastně velmi jednoduché. „Natáčíme videa do VR,“ říká.
Jenže natočit video pro virtuální realitu není jen tak. Přestože má za sebou druhý ze spoluzakladatelů Pavel Přecechtěl mnoho let zkušeností s natáčením klasických videí, většinu toho, co se při natáčení i produkci a následné postprodukci naučil, v pohlcujícím světě virtuální reality padá a člověk se musí učit znovu.
Ale proč do toho vlastně všichni tři šli? Petra Sanetrníka a Pavla Přecechtěla nové technologie zajímaly odjakživa a když se potkali s Pavlem Pavlasem, který se věnuje koučování, napadlo je obě jejich specializace spojit. Na první pohled nevypadá koučování ve virtuální realitě jako žádná raketová věda, ale je klidně možné, že se díky ní celý vzdělávací obor postupně promění.
„Dnešní koncept vzdělávání ve virtuální realitě je čistě v grafice a je za tím dlouhý vývoj a vysoké náklady. My jsme to zkusili otočit a udělat to klasickým videem, které je jednak dostupnější a zároveň natáčeno ve 360 stupních, takže je z toho úplně jiný zážitek, než když se díváte na výukové video na YouTube,“ popisuje hlavní myšlenku Sanetrník.
Za kamerou nikdo nesmí stát
Princip je tedy jednoduchý. Nasadíte si na hlavu brýle pro virtuální realitu a ocitnete se například v místnosti, kde před vámi stojí školitel a začne k vám promlouvat. Školicích videí najdete na internetu nekonečně mnoho, ovšem ve virtuální realitě jste přímo u toho, jako byste v dané místnosti se školitelem skutečně byli.
Celý zážitek umocňuje to, že Pavel Pavlas jako lektor promlouvá přímo k vám. Byť mu nemůžete odpovídat, můžete se dívat po celé místnosti, otáčet se a klidně kolem vás může sedět deset dalších kolegů, stejně jako třeba na klasickém firemním školení. Je to jen o tom, jak se video natočí, a právě v tom je největší přednost VR Education.
Pavel Přecechtěl se během několika měsíců musel naučit s úplně novým vybavením, jemuž dominuje 360stupňová kamera, která se umístí doprostřed scény a pak natáčí vše kolem sebe.
„Když začnete poprvé natáčet ve 360 stupních, vyškolí vás úplně základní chyby. Vše musí být dopředu připravené, protože kamera natáčí úplně všechno, takže nikde nesmí být nepořádek a ani vám nikdo nemůže držet text,“ popisuje Pavel Přecechtěl natáčení videa do virtuální reality, díky kterému se pak můžete na židli s VR headsetem na hlavě otáčet a třeba se rozhlížet po lese.
Většina školení se sice odehrává v klasické učebně, kde může lektor kreslit tabuli nebo promítat prezentaci, ale například o stress managementu už Pavel Pavlas hovořil také uprostřed lesů poblíž vodopádu, aby v posluchačích navodil správnou uklidňující atmosféru. Na rozdíl od klasických videí, kde může mít lektor třeba čtecí zařízení, tady jede třiačtyřicetiletý Pavlas spatra a na jeden zátah.
„Jakmile se kamera na dálku spustí, jedeme bez střihu, a když se přeřeknu, necháme to být. Zážitek je pak ve virtuální realitě více autentický a člověka více vtáhne, než kdyby šlo o nějaké strojené vystupování,“ vysvětluje Pavlas, který už prý za pár měsíců vysledoval, že vnímání předávaných informací je u lidí ve virtuální realitě významně vyšší než u klasických metod.
Kufřík za 200 tisíc
Hlavní důvod je jednoduchý. Když si nasadíte VR headset na hlavu, jste s lektorem „tváří v tvář“ a není úniku. Nemůžete si hrát na mobilu, dívat se z okna nebo být takzvaně duchem nepřítomen, to vám virtuální realita zpravidla nedovolí. Zároveň v ní ale nejde být dlouhé hodiny, jako třeba můžete být zavření na celodenních školeních.
Ve VR Education proto svá obvykle hodinová školení rozdělují do bloků po dvaceti minutách, po kterých si člověk jednak odpočine od technologického náporu, protože oči a mozek mohou mít se vstřebáním virtuální reality stále trochu potíže, a jednak si může udělat poznámky nebo třeba splnit nějaký úkol. „Takové školení má naprosto nekonečný potenciál v různých oborech,“ říká Pavlas.
Člověk se nejprve může ve virtuální realitě školit a něco se naučit a následně pak třeba probíraný úkol rovnou zopakovat. I tak lze měřit, zda mělo vůbec dané školení smysl. Navíc to nemusí být jen o tom, že někdo před vámi mluví a něco kreslí na tabuli. Firmy si mohou natáčet do VR videa pro nové zaměstnance, ukazovat, co jak kde funguje a rychleji je zapojit do provozu.
Natáčet lze ve 360 stupních pro virtuální realitu i videa v pohybu, s čímž ve VR Education také experimentují. Má to opět svá pravidla, protože klíčové je, aby se člověku, který u sledování videa sedí na místě, nedělalo z pohybu ve virtuální realitě špatně, ale jinak to již dnes technologicky není problém.
Pavel Přecechtěl dnes na každé natáčení nosí kufřík, v němž je výbava za zhruba 200 tisíc korun, a to mu k práci bohatě stačí. Hlavní je 360stupňová kamera, která má šest čoček kolem dokola, stojí kolem 5 tisíc eur, tedy zhruba 150 tisíc korun, a je aktuálně to nejlepší, co je na trhu v tomto oboru k mání. „Dokážete to natočit i s GoPro za 20 tisíc, ale tohle je jiný level,“ poznamenává Přecechtěl.
Podle něj je teď klíčové především to, jak se bude technologie vyvíjet a jak rychle se bude posouvat kvalita videa. Přestože už nyní sice vypadají například záběry z vodopádů na bezdrátovém headsetu Oculus Go dobře, v kvalitě zobrazení je stále kam se posouvat. Natáčet je dnes možné v 8K, ale Přecechtěl bude prý spokojen, až to bude možné v 16K. Pak to totiž bude na pohled stejné, jako když se dnes díváme v televizi na 4K.
Nabourat vzdělávání v Česku
Technologicky tam ještě nejsme, ale ve VR Education dělají vše proto, aby byli na vývoj připravení. Sám Pavel Přecechtěl je jako jediný v Česku a držitelem certifikace od společnosti Insta360, která je lídrem trhu s 360stupňovými kamerami, což je potvrzením, že je člověkem povolaným. Abyste takovou certifikaci získali, musíte vyplnit 60 velmi podrobných a složitých technických otázek, takže je jasné, že toho o natáčení pro VR ví Přecechtěl dost. Celkem má stejnou certifikaci na světě jen asi 15 lidí.
Školení a obecně vzdělávání ve virtuální realitě je navíc pro VR Education teprve začátek. Do budoucna je v plánu, že půjde jen o jednu nohou mnohem většího byznysu, který bude ve VR natáčet třeba prohlídky pamětihodností nebo moderní katalog pro cestovní kanceláře. S prvním jmenovaným už ostatně olomoucká firma začala.
„Natočili jsme ve 360 stupních prohlídku nejvyšší katedrály v Česku, kterou máme v Olomouci. Bude to úplně jiný zážitek, než kdybyste si ji prohlíželi na klasickém videu. A až začne první cestovka natáčet své destinace ve VR, úplně to změní prodej dovolených,“ tuší Petr Sanetrník, podle kterého bude virtuální realita prostupovat mnoha obory, i těmi, o nichž se zatím vůbec nemluví.
Samotné VR Education nyní po několikaměsíčním vývoji vypouští na trh první produkt, kterým jsou již zmiňovaná vzdělávací videa. Byznys model je jednoduchý. První tři kurzy, které se týkají efektivní komunikace, motivace a stress managementu, jsou již hotová a kdokoliv si je může do svého VR headsetu objednat.
Cena jednoho kurzu začíná na 7,5 tisíci korunách a podle Sanetrníka to je sazba, díky které si budou moci takovou technologickou novinku dovolit i menší firmy. VR Education si ověřilo, že vyzkoušet si školení ve virtuální realitě firmy láká. Prozatím dělá VR velkou službu zejména herní byznys, ale ve firmách už nemusí jít jen o zábavu, ale také o zlepšování vlastních zaměstnanců.
Pro představu, náklady na jedno video se pohybují kolem 60 až 90 tisíc korun, a to bez zásadních extra efektů. „Když bychom chtěli do záběru třeba 3D medvěda, stojí pětisekundový záběr 600 dolarů,“ říká Pavel Pavlas s tím, že jde dělat i ve VR logicky psí kusy, ale musí se to zaplatit. Přičíst je navíc třeba i software, za který se platí klidně desítky tisíc měsíčně.
Ve VR Education očekávají, že zatímco především v menších firmách nebo u jednotlivců uspějí se základním školením, pro velké firmy, které se nebudou bát do virtuální vzdělávání investovat, se mohou produkovat mnohem náročnější a větší projekty. Prozatím trojice spoluzakladatelů do projektu vložila necelé dva miliony korun, ale nyní věří, že se začne situace rychle otáčet a peníze se budou vracet.
„Věříme, že s tím nabouráme vzdělávání v Česku, které máme jako startovací trh. Celé je to ale jednoduše škálovatelné do celého světa a neustále narážíme na nové, pro nás dosud netušené možnosti, kde se může video ve virtuální realitě využít,“ dodává Pavlas. I vy tak už možná své další jinak otravné školení zažijete úplně jinak.