KFC na Václaváku otevřelo restauraci, jakou jinde v Evropě nenajdete. Koupíte tu i kuřecí ponožky

Singapur, Spojené státy... a teď Česko. Centrum Prahy se stalo teprve pátým místem na planetě, kde KFC otevřelo svou vlajkovou restauraci.

Michal MančařMichal Mančař

kfc-vaclavske-17

Foto: CzechCrunch

Vlajková pobočka KFC na rohu Štěpánské ulice a Václavského náměstí

1Zobrazit komentáře

Je největší v Česku. Jediná v Evropě. Na světě jsou jen čtyři podobné restaurace. KFC otevírá svou vlajkovou pobočku na Václavském náměstí. Čím je jedinečná? Kdy se otevře veřejnosti? A jak šéfka českého KFC vnímá skutečnost, že jen pár metrů od nového podniku je fast foodů – včetně dalšího KFC! – hned několik?

Je to kuriózní. Když vystoupíte na Muzeu, vpravo máte McDonald’s, vlevo kuřecí Popeyes, pod ním KFC, na konci stejného bloku zase Bageterii Boulevard. A o pár desítek metrů dál, na rohu Václavského náměstí a Štěpánské ulice, KFC už ve čtvrtek 14. listopadu půl hodiny před polednem otevírá svou nejnovější českou pobočku. Takovou, jakou jinde v Evropě nenajdete.

„Vlajková restaurace KFC je celosvětový pojem, její otevření je opravdu výjimečné. Ta naše bude teprve pátá na světě,“ říká Ivana Makalová Dlouhá, šéfka českého KFC. „Jedna taková je v Singapuru, tři ve Spojených státech. My jsme první v Evropě, ačkoliv o to usilovali i v jiných zemích. Další by měla být v Římě,“ dodává ředitelka pro CzechCrunch.

Jak fastfoodová restaurace dostane přívlastek vlajková – a co to znamená? „Vyžadovalo to splnění asi 160 kritérií od jedinečné lokality v rámci trhu přes design až po důraz na udržitelnost a digitalizaci,“ vysvětluje Makalová Dlouhá. A kromě těchto kritérií je jedinečná třeba i tím, že zde koupíte KFC merch, který jinde neseženete. Například kuřecí ponožky.

Jako první si nicméně po vstupu nevšimnete ponožek a hrnečků, ale zmiňovaného designu. „Už když vejdete, tak vidíte, že tato restaurace vypadá jinak,“ říká ředitelka. Nová pobočka KFC vystřídala banku, interiér do jisté míry ctí původní architekturu budovy na rohu Štěpánské ulice. A samotné umístění v historické budově je pro KFC neobyčejné. Po vstupu vás přivítá designový lustr a osvětlená zrcadlová chodba, do patra vyjdete po točitém schodišti.

Celková plocha 766 metrů čtverečních spolu se 152 místy z nové pobočky činí největší KFC v Česku. Další kritéria vedle vzhledu se pak promítají napříč provozem. Větší digitalizace kromě více kiosků (a konečně zavedené možnosti objednat si přes QR kód od stolu) je prý znát i v procesech v zázemí a v kuchyni, podnik má být také úspornější a ekologičtější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A i když Václavské náměstí splňuje kritérium zajímavého místa, současně to znamená blízké sousedství s další existující restaurací KFC. O konkurenci nemluvě. „Je to skvělá lokalita, kterou jsme vybírali několik let. Že by z ní mohla být vlajková prodejna, to přišlo až později. Každopádně jsme si jistí, že obě naše pobočky budou dostatečně vytížené, těch příkladů máme konec konců víc. Třeba Zličín nebo Letňany,“ připomněla Makalová Dlouhá.

Ani fastfoodové přehuštěnosti pražského centra se šéfka českého KFC nebojí. „Před pár lety by to možná bylo téma. Ale zvyky lidí se mění. Mnohem méně vaří doma, mnohem více jedí venku. Navíc si myslím, že tento trend bude ještě pokračovat. Kdoví, třeba za deset let budou byty bez kuchyní,“ předpovídá. „Těch lidí, kteří po Václavském náměstí proudí, jsou davy, ten potenciál tu je,“ říká manažerka.

České KFC je nejlepší na světě

Pro KFC je spuštění nové restaurace v tuto chvíli a na tomto místě tak trochu dvojnásobnou oslavou. Nedaleko od nové lokality ve Vodičkově ulici se v prosinci před 30 lety otevřel první kuřecí fast food. A české KFC navíc dosáhlo světového prvenství. „Když v Singapuru, kde je jedna ze čtyř dalších vlajkových restaurací KFC, proběhla velká konference celé skupiny, Česko bylo zvoleno jako celosvětově nejlepší trh,“ uvádí Makalová Dlouhá pro CzechCrunch.

„Rozhodovala o tom různá kritéria od těch transakčních, tedy jak dlouhodobě rosteme, až po ta provozní, tedy výsledky různých auditů mateřské společnosti Yum! nebo dalších kontrol, zpětné vazby z různých zdrojů a průzkumů. Česká republika tak získala cenu za nejlepší provoz KFC na světě,“ dodává. Zmiňovaný růst potvrzují i finanční výsledky.

burger-king-sterboholy

Přečtěte si takéMéně restaurací než McDonald's a KFC je i výhoda, hlásí Burger KingTo, že Burger King má méně restaurací než McDonald’s nebo KFC, je výhoda. Nekonkurují si, říká manažer

KFC v Česku patří stejně jako Pizza Hut a Burger King pod skupinu AmRest. Na rozdíl od konkurenčního McDonald’s své restaurace neprovozuje jako franšízy, ale drží si je pod vlastními křídly. Za rok 2023 AmRestu narostly tržby z šesti miliard na 6,67 miliardy korun, zisk vystoupal na 540 milionů, což byl meziroční nárůst o více než sto milionů korun.

Podíl KFC na tržbách skupiny nekomentujeme, ale můžeme říct, že jsme jedna rodina, kde má každý sourozenec svou práci – a KFC je sourozenec, který má nejvíce seniorní pozici,“ říká Ivana Makalová Dlouhá. Kromě tržeb KFC roste i počet zákazníků, letos jich očekávají přes 27 milionů, o dva miliony víc než loni.

K dalšímu nárůstu by kromě nové pobočky na Václavském náměstí mělo přispět i větší zaměření na menší města. Současných 129 restaurací se ještě do konce roku rozroste na 135 provozoven, jednou z nich bude i KFC v Jindřichově Hradci. Také to bude svým způsobem výjimečné – jednadvacetitisícový Hradec bude podle ředitelky českého KFC jednou z nejmenších obcí, ve které kuřecí fastfood najdete.

Nejlepší byznysové rozhodnutí, co jsme udělali? Přestěhovat se z Prahy do Hradce, hlásí Comgate

Přední provozovatel platebních bran v Česku vyzdvihuje, že v regionech je menší konkurence mezi technologickými firmami i větší loajalita zaměstnanců.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dsc_9713

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ředitel společnosti Comgate Jakub Ouhrabka

Jakub Ouhrabka žije na východním předměstí Prahy, každý den ale dojíždí do práce v Hradci Králové. „Když jsme měli kanceláře v Holešovicích, ranní cesta autem tam trvala stejnou dobu. Navzdory tomu, že to bylo asi třikrát blíže,“ popisuje ředitel a spolumajitel společnosti Comgate, jednoho z největších provozovatelů platebních řešení u nás. Rozhodnutí přestěhovat firmu pryč z hlavního města, tedy mimo největší byznysové centrum v republice, si pochvaluje. Zejména kvůli lidem.

Comgate se svými šedesáti zaměstnanci lze zařadit do kategorie středně velkých firem. S 41 miliardami korun, které jen letos „protečou“ přes jeho platební řešení, patří mezi špičky svého segmentu. Využívá jej přes patnáct tisíc obchodníků, jako vůbec první dali e-shopům platbu QR kódem a kromě platebních bran nabízí také například fyzické terminály. Firma je ze své podstaty technologická – v jejím týmu je více než poloviční podíl lidí v IT a tvoří gró samotného byznysu.

Původně měl Comgate kanceláře kromě Hradce Králové také v Praze, kde seděl asi dvacetičlenný tým zejména z obchodního a marketingového oddělení. „Asi před čtyřmi lety padlo rozhodnutí, že tuto kancelář uzavřeme. Říkali jsme si, že v naší velikosti dává smysl mít tým na jednom místě. Od té doby působíme čistě z Hradce a bylo to to nejlepší rozhodnutí,“ popisuje Ouhrabka.

Čtyřiačtyřicetiletý podnikatel dále vysvětluje, že působení ze středně velkého města jim umožňuje podporovat efektivitu, a to v několika ohledech. S výší platů to přitom prý nesouvisí. „V Hradci nesídlíme kvůli úspoře, nabízíme pražské odměny. Díky tomu snadněji získáváme nové kolegy,“ pochvaluje si.

dsc_9658

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ředitel společnosti Comgate Jakub Ouhrabka

Jako jednu z konkrétních výhod pak zmiňuje menší konkurenci mezi zaměstnavateli. „V Praze je obrovská, působí tam všechny možné národní i nadnárodní firmy. Někdy jde člověk radši za zvučnou značkou, byť mu někdo jiný může nabídnout výrazně zajímavější náplň práce,“ říká Ouhrabka.

S menší konkurencí pak souvisí i nižší míra fluktuace lidí. „Jednoduše se o lidi nemusíme mezi firmami tolik přetahovat,“ popisuje Ouhrabka. S tím se pak pojí i nižší náklady na HR související s náborem, zaškolováním a zapracováním nových zaměstnanců. „Je to náročné časově i z pohledu lidských zdrojů. My to nemusíme absolvovat, to nám umožňuje prostředky směřovat do produktu,“ doplňuje.

Comgate zároveň spolupracuje s královéhradeckou univerzitou, jako lokální firma má přirozeně ke studentům bližší vztah a v případě, že je do svého týmu nabere, většinou u ní prý zůstávají i po dokončení studia.

Nejen v náboru lidí se management Comgate snaží o co největší efektivitu. V tomto ohledu se mimo jiné inspiruje nízkonákladovkou Ryanair. „Snažíme se dělat věci maximálně efektivně, díky tomu můžeme nabízet nižší cenu než konkurence,“ komentuje Ouhrabka.

ouhrabka-comgate-copy

Přečtěte si takéComgate vyvíjí platební brány a inspiruje se RyanairemJedou nízkonákladově jako Ryanair a funguje to. Přes českou platební bránu Comgate tečou miliardy

S tím souvisí také rozhodnutí, že v Comgatu vůbec neumožňují home office, což má ulehčovat vzájemnou komunikaci a snižovat množství nepotřebných online meetingů. Naproti tomu ale nabízí benefity jako třicet dnů dovolené či podporu částečných úvazků – ať už částečný počet hodin pět dní v týdnu, nebo zkrácený pracovní týden ve firmě. Tu využívá asi třetina zaměstnanců, například studenti vysokých škol či matky vracející se do práce po rodičovské.

I díky tomu se Comgate letos rozšířil o patnáct nových kolegů a v podobném tempu plánuje pokračovat také v příštích letech. Nové posily hledá zejména v produktovém, IT a obchodním oddělení. Potenciál pro naplňování svých personálních potřeb v Hradci firma vnímá na další asi dva až tři roky, ve střednědobém horizontu se pak chce více rozšířit za hranice. Již nyní nabízí platební brány slovenským klientům, dále chce směřovat na západ, tedy na německy mluvící trhy.

„Je otázka, jestli budeme schopni v Hradci nabrat německy mluvící odborníky. Ve hře je možnost jít opět do Prahy nebo mít kancelář přímo v Německu či pracovat s kolegy na dálku. Zatím nemáme rozhodnuto, ale v příštích letech nás to čeká,“ popisuje ředitel společnosti.

Jakub Ouhrabka

Přečtěte si takéBrána Comgate umí upozornit na chybu i nabídnout oblíbený způsob platbyJako první dali e-shopům platbu QR kódem. Comgate umí upozornit na chybu a jde i do offlinu

Aktuální nepersonální priorita firmy je soustředit se na vytěžení potenciálu, který nabízí český trh. Konkrétně to pro další rok znamená posílit pozici v partnerské spolupráci, tedy intenzivně komunikovat se společnostmi z řad vývojářů e-shopových řešení, pokladních systémů a dalších, kteří pečují o podobnou cílovou skupinu.

To bude Comgate prozatím dělat z Hradce. Má přitom Ouhrabka radu pro ostatní firmy? „Nerad někomu dávám rady, ale pokud bych musel, tak řeknu: Nechoďte do Hradce, tady už jsme my,“ směje se. A dodává: „Začněte někde jinde, je určitě zajímavá cesta vybrat si středně velké město, kde je ideálně univerzita a typ lidí, jež vaše firma potřebuje. I odsud lze provozovat byznys pro celou republiku.“

CC Premium

Partnerem článku je Comgate