Ze svých batohů udělali ikonu, teď chystají byznys na Kanárech. Pomůžeme tam s bydlením, hlásí Braasi

Rozjeli slavnou českou značku batohů, v srdci jsou ale architekti, proto ve slunném Španělsku chystají projekt, který pomůže zejména přistěhovalcům.

Filip HouskaFilip Houska

braasi-2

Foto: Braasi

Šimon Brabec a Eliška Slámová z Braasi

0Zobrazit komentáře

Od začátku byli přímo v centru dění a dohlíželi na výrobu batohů, které se díky své ikonické síti staly symbolem nejen pražské městské módy. Z holešovické značky Braasi vybudovali známé jméno, vloni ale vycítili, že potřebují nový impuls – a tak se přestěhovali na jih, na španělský ostrov Tenerife. „Donutilo nás to ve firmě udělat pořádek a máme více času na zlepšení komunikace značky,“ říká pro CzechCrunch jeden ze zakladatelů Šimon Brabec a odhaluje, že na Kanárech mají v plánu zabývat se bydlením. A tak trochu se vrátit ke svým kořenům.

Už je to přes deset let, co si Eliška Slámová a Šimon Brabec koupili první šicí stroj a navrhli prototypy batohů z lokálních materiálů, které se v Česku i za hranicemi uchytily pro svou funkčnost, odolnost a design. Ostatně oba jsou v srdci architekti, proto měli k precizním návrhům poměrně blízko. „V prosinci to bude přesně dekáda od prezentace našeho prvního rolltopu,“ říká Šimon Brabec s odkazem na typ zavírání batohu, kde se horní část sroluje a zajistí přezkou, což umožňuje upravit objem.

Hrdé holešovické firmě se dařilo, víceméně pravidelně přicházela s novými typy batohů, sortiment rozšiřovala o další doplňky pro městské nomády, cyklisty – a pustila se dokonce i do kol –, jednoduše pro kohokoliv, který si punc značky oblíbil. Rozjeli také spolupráci s firmami, například s ČSOB nebo českým startupem Productboard – a jen stěží lze zapomenout na kuriózní, leč virální spolupráci s Kauflandem.

„Není to zdaleka jen o nás, ale o týmu, který v Praze máme a který funguje jako namazaný stroj,“ dodává Brabec. I jistota kvalitního řízení firmy pomohla páru k rozhodnutí, že je čas takříkajíc změnit lokál. Ne že by chtěli přesunout dílnu z pražských Holešovic, které jsou se jménem Braasi silně spjaté, spíš se přesunuli oni sami. Na jih, do Španělska.

S rodinou se v září přestěhovali na Tenerife, nejznámější lokality Kanárských ostrovů, aby se od každodenního pražského shonu odstřihli a měli čas přemýšlet – a svým třem dětem dopřáli nové zážitky. „Nejprve jsme tam jeli za kamarády si odpočinout, pak jsme ale zjistili, že by to mohlo být skvělé místo na důchod. Jenže my na důchod čekat nechtěli,“ popisuje spoluzakladatel projektu.

„Máme děti ve druhé a třetí třídě, nejmladší je ve školce. Ještě neměly tak silně vybudované sociální vazby, tak jsme usoudili, že změna prostředí by pro ně byla přínosem. Začali jsme objíždět různé školy, pak se usadili na zeleném severu v oblasti La Orotava, což se ukázalo jako ideální místo i pro nás, rodiče – a teoreticky pro další kapitolu Braasi,“ pokračuje Šimon Brabec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesun na prosluněný jih jim dovolil udělat ve firmě pořádek a zajistit větší mentální soustředěnost během přemýšlení nad strategií a komunikací značky. Také jim to pomohlo od zaklínaného mikromanagementu, který už nedělají. „Na ostrově chystáme i prototypovou dílnu a věnujeme se rozšíření kamenných obchodů v zahraničí. Zkrátka máme čas na vším lépe přemýšlet,“ zmiňuje Eliška Slámová.

Byznysově taková velká změna přišla v období, kdy Braasi řeší poměrně velký propad prodejů. Zatímco za uplynulý rok dosáhly tržeb okolo osmnácti milionů korun a skončili v zisku, pro letošek očekávají pokles na patnáct milionů korun – a hlavní roli v tom mělo hrát velmi slabé léto. Proto musí vedení firmy jednat, aby se vrátili zpět na rostoucí trajektorii.

braasi

Foto: Archiv ŠB

Šimon Brabec a Eliška Slámová s dětmi

„Někdy v prvním čtvrtletí letošního roku jsme museli docela výrazně zdražit, trochu jsme experimentovali s agenturami a dalšími, ehm, odborníky, pak jsme překlápěli web na samostatné domény. A když se k tomu připojí nižší nákupní apetit zákazníků, může to být důvod, proč se nám tolik nedařilo,“ zamýšlí se Šimon Brabec a dodává, že byť mohli náklady snížit třeba přesunutím výroby do Asie, nechtěli, protože by ztratili svou holešovickou autenticitu.

Klíčem k dalšímu úspěchu je tak v očích zakladatelů Braasi zlepšení povědomí o značce a nespoléhat na to, že ji lidé najdou na Googlu, kde se podle Brabcových slov nedá soutěžit s výrobci, kteří mají mnohonásobně širší nabídku, jež je vyhledávačem upřednostňována. „Teď čerstvě máme spolupráci s mediálním projektem z Milána, pracujeme na nových partnerstvích. To jsou ty kroky, které chceme dělat,“ doplňuje. Jen o dalším rozvoji Braasi ale jejich nová životní kapitola nemá být.

Ať je kde bydlet

Jak Šimon Brabec a Eliška Slámová pro CzechCrunch potvrzují, zvažují, že by se na ostrově vrátili k původnímu řemeslu – a znovu se začali zabývat spíše architekturou. „Vidíme, že je tu obrovský nedostatek nájemního bydlení. A nalézt byt k dlouhodobějšímu pronájmu je o velkém štěstí,“ říká spoluzakladatelka. Proto přemýšlí o projektu, který by řešil jak bydlení, tak i práci, tudíž by cílil na digitální nomády a podobné přistěhovalce, jako jsou oni sami.

Aktuálně jsou ve fázi, kdy se na místě postupně zabydlují a začínají hledat investory, kteří by jim pomohli zejména s výstavbou nových bytů, která je – i vlivem španělské legislativy – slabá. „Na oficiální úrovni Tenerife příliv nových lidí s ambicí usadit se na delší dobu podporuje, bydlení ale na této úrovni nikdo neřeší,“ dodává Eliška Slámová.

Jejich cílem ale není stavět nespočet bytových jednotek v turistických oblastech, které jsou podle nich vyspekulované a postrádají smysl. Chtějí se naopak soustředit na volné parcely uvnitř intravilánu, třeba v okolí města Puerto de la Cruz. „Rádi bychom se zaměřili například na mezery po jednopodlažních zchátralých domech v ulicích, které jsou na prodej jako pozemek. Tam lze vytvořit hodnotu,“ zamýšlí se Šimon Brabec.

Brněnský král barů škrtá, propouští a říká: Na kreativitu teď není čas, jsme díky tomu zase silnější

Brněnská síť Lidi z Baru musela přejít na úsporný režim, propadly se jí tržby. Zakladatel Jan Vlachynský to bere jako průpravu do budoucna.

Luboš KrečLuboš Kreč

jan-vlachynsky4Insider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachynský, majitel brněnských barů, hotelů a dalších aktivit

0Zobrazit komentáře

Jen co během podzimu zazářila postava Jana Vlachynského v populární show Zrádci na Primě, musel se známý brněnský principál symbolicky překlopit z wannabe reality star – jak zní popis z jeho Instagramu – do byznysmena a šéfa sítě barů, které z něj tu hvězdu udělaly. A to je práce náročná a mnohdy i bolavá, zvlášť když musíte škrtat a propouštět. „Už je to dobré, tým to vzal skvěle, ulevilo se mi,“ popisuje spolumajitel skupiny Lidi z Baru úsporná opatření, která ordinuje své firmě.

Že v Lidech z Baru, stejně jako v celé pohostinské scéně, není všechno zalité sluncem, tušili insideři už déle, veřejnost se to ale dozvěděla až před pár dny z Vlachynského postu na sociální síti LinkedIn, kde jsou on i jeho manželka Olga hodně aktivní. V příspěvku mimo jiné napsal: „Lidi z Baru teď přechází do výsostně úsporného módu, ve kterém ořezáváme náklady hlava nehlava.“

Když spolu sedíme nad espressem v šestém patře Paláce Karlín, sedmatřicetiletý bonviván působí jako vždycky – trochu neuspořádaně (během povídání si třikrát naloží žvýkací tabák), trochu excentricky (na krku nosí perleťový řetěz jako rapper z Wishe, pod tvídovým sakem má tričko s nápisem Pokoru, kurva), ale také upřímně a vesele.

„O tom, že letošek nedopadne extra dobře a bude horší, než jsme si plánovali, jsme věděli zhruba od jara. Lidi chodí ven do barů mnohem míň než dřív. A úplně nejhůř na tom jsou kluby, ty jsou úplně v pytli,“ vysvětluje, že na trhu je letos cítit velké ochlazení. Od distributorů, u nichž kupuje zásoby, slýchá, že běžný propad tržeb a obrátky je kolem dvaceti procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A dolů šli i Lidi z Baru, kteří v Brně provozují populární podniky Super Panda Circus, Bar, který neexistuje, 4pokoje nebo hotel Anybody. Propad je prý o něco menší, než čím si prochází trh, ale i tak citelný: „Museli jsme prostě zatáhnout za ruční brzdu. Jinak bychom to nevybrali. Jeli jsme na dluh a zabilo by nás to.“

Prvním krokem, který byl součástí úsporných opatření, bylo omezení otevírací doby ve 4pokojích. Dřív jel vyhlášený bar i přes den, nově je v provozu jen od pozdního odpoledne. A Vlachynský si opatření pochvaluje: „Vlastně jsme to měli udělat už dávno. Je to logické a byznysově to dává naprostý smysl.“

To jsou ostatně slova, která se dají vztáhnout skoro na vše, co se svými kolegy dělá – i když roční obrat celé skupiny se pohybuje kolem 150 milionů korun a pracuje pro ni na 180 lidí, do sofistikovaně řízené a do každého puntíku propočítané organizace má opravdu daleko: „A to je něco, co bychom nynějšími úsporami mohli získat. Že na chvíli možná nebudeme tak kreativní a akční, ale zase získáme nějaké zdravé byznysové návyky. Zracionalizuje nás to.“

jan-vlachynsky3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachýnský, tvůrce turbomoštu a zakladatel Baru, který neexistuje

I když totiž Vlachynský a spol. vznikli na hodně punkových základech a právě jejich velká činorodost a živelnost jim pomohla přežít mimo jiné covidové uzavírky, během nichž se neuvěřitelně přerodili a sršeli nápady, také je postupně zasáhla byrokracie. „A právě to je hlavní moment těch škrtů,“ říká Jan Vlachynský, který Lidi z Baru se svým parťákem Andrejem Vališem buduje v podstatě od vysoké školy, kdy začali na brněnských trzích prodávat turbomošt – jablečný mošt namíchaný s jablkovicí.

Jestliže back office skupiny, tedy její administrativní zázemí, ještě na začátku září čítal zhruba pětadvacet lidí, třetina z nich postupně odešla nebo odejde. Zároveň zamířily do šuplíku v podstatě všechny nové nápady a výrazně se snížily skladové zásoby: „Lidi z provozu ale zůstávají, tam jsme nikoho nepropustili.“

Vlachynský s Vališem navíc přehodnocují i zřejmě nejambicióznější byznysový projekt, který v posledních letech rozjeli – vranovský hotel Sluchátko, který v obci u známé přehrady koupili. „Je tam ve hře víc variant, klademe si otázku, jestli jsme si nevzali moc velké sousto. Ono to tam nějak funguje, je tam ukrajinská restaurace, ale budou potřeba opravdu velké investice. Uvidíme,“ krčí rameny absolvent psychologie na Masarykově univerzitě.

k20_222

Přečtěte si takéPro boty jezdím do New Yorku, říká brněnský král barů VlachynskýBoty si v Česku kupovat nemůžu. Jezdím pro ně do New Yorku, říká brněnský barový král Jan Vlachynský

Když má popsat, jak tedy přesně vypadá letošní sezóna, odpovídá bez váhání: „Stojí za prd.“ Začátek roku je prý vždy v hospodách mizerný, jenže letos ani po něm nepřišlo žádné dramatické probuzení. A září bylo, aspoň v podnicích skupiny Lidi z Baru, naprostá katastrofa: „Měli jsme horší čísla než v lednu. Přitom tradičně září bývá hodně silný měsíc. Nevím, jestli nesehrály roli povodně, ale jen tím vygradovalo něco, co se sbíralo už dlouho předtím.“

Paradoxní je, že říjen a listopad jsou zase nad očekávání dobré a hodně pozitivní se zdá výhled na celý konec roku. Jenže… „Na to se vůbec nedá spoléhat. Od covidu je to jedna nekončící a nepředvídatelná klouzačka. Kdybych chtěl být pesimista, řeknu, že dobře už bylo,“ zamyslí se Vlachynský na moment.

I s ohledem na to, že celá ekonomika v podstatě stagnuje, v hospodách a barech cítí už dlouho to, nač upozorňují ekonomové i statistici – že české hospodářství nevzkvétá. Sice není v krizi, ale ani bůhvíjak neprospívá. „To, co odborníci vidí v excelu, my už mnoho měsíců žijeme den za dnem,“ říká Jan Vlachynský s tím, že už loni přicházely určité signály, že rok 2024 nebude taková sláva, jak se očekávalo.

Každopádně s pády a obraty mají Lidi z Baru dost zkušeností, není to pro ně nová situace. Zatřást celou organizací kvůli tomu, že se zacyklila a ustrnula, musel Jan Vlachynský už před covidem. Během pandemie pak skupina zase operovala v akčním startupovém módu – po úvodní depresi (tehdy se Vlachynský přiznal, že na čas propadl ze zoufalství i alkoholu) začala rozvážet jídlo, prodávat limonády, vytvořila kuchařku i deskovou hru.

Takže nynější racionalizace je už několikátým přerodem. Což je nezbytnou součástí každé byznysové cesty, protože jestli platí nějaké pravidlo v podnikání na 100 procent, je to adapt or die, čili přizpůsob se, nebo zemři. A v tom jsou Lidi z Baru hodně zkušení.

Ostatně před pár týdny v Brně uspořádali už třetí ročník výstředního a hodně, opravdu hodně netradičního plesu nazvaného Nebál a byl to sukces. Finanční i reputační. „Ten dopadl letos na jedničku. Dokonce na základě Nebálu vzniká malá eventová agentura,“ směje se Vlachynský a dokládá tak, že s tím upozaděním kreativity to u nich nebude tak hrozné.

Navíc jejich vyhlášené stánky na brněnských trzích, kde jim pomáhá i čím dál populárnější kavárnice z Pasohlávek Kateřina Ferbyová, budou letos zase větší než loni. „Toho, že bychom přišli o kreativitu a nudili se, se fakt nebojím. Myslím, že úsporná opatření nám pomohou se srovnat, postaví nás do latě, dají nám zdravé základy. Ale ta živelnost, kterou máme v sobě, se zase probudí,“ říká Jan Vlachynský.