Nedaleko Berounky stojí rodinný dům jak z bondovky. Visí ve vzduchu a jezdí se do něj výtahem

Kvůli komplikovanému terénu a poloze pozemku museli architekti dostat dům co nejvýše. Řešením se staly železobetonové pilíře a lávková konstrukce.

bondovka1

Foto: Filip Šlapal

Rodinný dům jako z bondovky

3Zobrazit komentáře

Nedaleko Berounky vznikl atypický rodinný dům, do kterého se vstupuje výtahem. Kvůli složitosti pozemku, na kterém stojí, byl totiž vztyčen na železobetonových pilířích, aby měli majitelé co nejlepší výhledy i maximum slunce. Objevte více příkladů zajímavé architektury v našem pravidelném newsletteru Arch, k jehož odběru se můžete přihlásit v boxu níže.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nestává se příliš často, aby mohl člověk na jednom místě obdivovat celou řadu jedinečných rodinných domů navržených v rozličných stylech. V jedné z vilových čtvrtí nedaleko Berounky je však taková podívaná k dispozici. Čtvrť na severním a západním úpatí kopce Babka začala vznikat již na počátku 20. století, díky čemuž zde stojí řada secesních i prvorepublikových vil. Po revoluci se místo opět stalo vyhledávanou adresou a začala zde výstavba novodobých rezidenčních staveb, často v maximálně reprezentativním stylu.

Díky tomu má celá lokalita jedinečný charakter definovaný různými architektonickými přístupy, ale i velkorysostí a měřítkem staveb. Nejnovějším přírůstkem do této pestré mozaiky je vila Sidonius. Atypický objekt se usadil na jedné z nejprudších a nejvýše položených parcel, což s sebou přineslo celou řadu výhod, ale i nevýhod a výzev pro studio Stempel & Tesar architekti.

Díky své poloze nabízí pozemek krásné výhledy do údolí řeky Berounky, lemované kopci Českého krasu se siluetou Prahy v pozadí. Právě výhled je tady to nejcennější, a proto bylo snahou architektů dopřát jej všem obytným místnostem ve vile a naservírovat jej z co možná nejlepšího úhlu.

Na pozemek nedopadá příliš mnoho slunce, nejvíce ho je v nejvyšší části, která však byla velmi těžko přístupná. Otázkou tedy bylo, jak dům postavit tak, aby byl co nejvýše, a zároveň byl pohodlně přístupný.

Koncept podoby stavby proto vychází z principu visutých domů, což mu pomáhá eliminovat některé nevýhody a maximálně těžit z hodnoty pozemku. Dům díky své formě mostní konstrukce na pilířích připomíná ocelovou lávku, která vede ze svahu do prostoru, pootočená k nejlepším výhledům a jižnímu slunci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vnější nosná část montované ocelové konstrukce stojí na železobetonových pilířích, mezi kterými je rozestup 18 metrů. Uvnitř je konstrukční výplň, která slouží jako nosný rastr oken a střešní a podlahové konstrukce.

Jak uvádí sami architekti, dům je stavební, statický i technologický experiment. „Nebyl prostor ani chuť řešit stavbu tradičními postupy, ale hledaly se cesty, které posunou myšlení a prověří nejnovější technologické výrobky a zařízení na trhu. Počínaje okny od švýcarské společnosti Air-lux s patentovaným těsněním přes kompresory až po chlazení a topení napojené na tepelná čerpadla s vrty, aby bylo v domě s nižší akumulační schopností zajištěno celoročně příjemné vnitřní klima,“ uvedli architekti ve své zprávě.

Vstup do domu začíná podzemním tunelem vedoucím kolem garáže s fitness a ateliéru. Tunel ústí u paty jednoho z pilířů. Na obytnou úroveň domu se tak lze dostat pouze výtahem, který vede i do technické místnosti v mezipatře. Na jedné straně domu se nachází dětské pokoje, na straně druhé ložnice s koupelnou a výhledy. Srdcem celého domu je obývací pokoj s jídelnou a kuchyní, které plynule navazují na jižní terasu.

Právě terasa je spojnicí mezi interiérem a prostorem horní zahrady s bazénem. Ta díky práci krajinářského architekta dostala břidlicový charakter, doplněný březovým hájem, a je v zajímavé harmonii s architektonickým konceptem celého domu.

Byla tu šlechta, nacisté i dětská psychiatrie. Vila ukrytá v lesích nad Libercem čeká na své znovuzrození

Vila Heinricha Liebiega má pohnutou historii. Zchátralou stavbu koupil majitel řetězce Pytloun Hotels, který by jí rád vrátil původní tvář.

lesni-vila4Story

Foto: Vojtěch Sedláček / CzechCrunch

0Zobrazit komentáře

Na severu Čech lze narazit na spoustu nádherných budov s pohnutým osudem, kvůli kterému dnes stojí opuštěné a chátrající. Lesní vila Heinricha Liebiega ukrytá v kopcích nad Libercem je však v tomto kraji jedinečná. Objekt vybudovaný po vzoru francouzských zahradních zámků desítky let čeká na své znovuoživení, ke kterému má dnes blíže než kdy dřív. Plány s ním má Lukáš Pytloun, majitel jednoho z největších hotelových řetězců v Česku.

Lesní vila Heinricha Liebiega je tajemné místo, které dokáže okouzlit svou krásou, zároveň z něj však i trochu mrazí. Historie vily vybudované ve stylu „maison de plaisance“, tedy ve stylu francouzských zahradních zámků, je totiž opravdu bohatá.

Autorem návrhu dvoupodlažního objektu v secesním stylu se dvěma postranními pavilóny, mansardovou střechou a zvoničkou s cibulovou bání byl norimberský architekt Jakob Schmeissner. Ten s významnou rodinou libereckých textilních průmyslníků Liebiegů spolupracoval dlouhodobě. Autor objektů ovlivněných barokizující modernou pro ně stvořil například budovu restaurace v Lidových sadech a navrhl proslulé Liebiegovo městečko.

Zadavatelem výstavby Lesní vily byl Heinrich Liebieg, známý mecenáš, donátor a sběratel umění. Svou vilu fungující jako letní sídlo se rozhodl umístit do svahů vrchu Kovadlina a její hlavní prosklený vchod s předsazenou terasou a velkým schodištěm orientovat na západ, čelem k panoramatu města a Ještědskému hřbetu, který tehdy teprve čekal na Hubáčkův dar v podobě vysílače a hotelu.

Pozemek náležící k vile se rozprostírá na ploše 8 tisíc metrů čtverečních a ve své době jej tvořila rozsáhlá zahrada, zhotovená ve stylu anglického krajinářského parku. Zdobila ji tak jen drobná architektura a zídky.

Liebieg se dokončení vily v roce 1906 nedožil, ještě předtím ji však svěřil své sestře a ošetřovatelce s tím, že po jejich smrti má přejít do vlastnictví města a sloužit sociálním účelům. Město toto přání naplnilo v roce 1920, kdy zde zřídilo zotavovnu, se kterou přišly první stavební zásahy v podobě zasklení vyhlídkové terasy v druhém patře a úprav interiérů.

Dalších změn se objekt dočkal v roce 1938, kdy byl přeměněn na župní školicí středisko nacistické NSDAP. Některé vchody byly zazděny a k vile přibyly hospodářské budovy spolu s domem, ve kterém se nacházely byty pro pomocný personál a garáž. Vše v klasicistním stylu s reprezentativní bránou.

Nový život pro vilu

Po druhé světové válce objekt opět získalo město, které se zde rozhodlo zřídit plicní sanatorium pojmenované po básníku Jiřím Wolkerovi. Z této doby jsou dodnes na některých zdech interiéru patrné tapety s motivem plic. Sanatorium se později změnilo na oddělení dětské psychiatrie, která zde fungovala až do roku 1993.

Objekt se následně dostal do rukou soukromníků a od té doby chátrá. Život se sem vrátil jen v momentě, kdy si jej coby kulisy pro snímek Krev zmizelého v roce 2005 vybrali filmaři. Až do roku 2021 se zdála situace bezvýchodná. Následně se však vlastník dostal do likvidace a zámeček začal být přes konkurzního správce ke koupi.

Za cenu necelých 30 milionů korun jej tehdy zakoupil Lukáš Pytloun, provozovatel sítě hotelů Pytloun Hotels. „Vily mi bylo líto. Navíc mi to přišlo jako výborná investice. Přesný záměr jsem v té době v hlavě ještě neměl, variant bylo na stole víc, proto jsem nikdy ani žádnou neříkal, protože jsem se k ní nechtěl zavázat,“ vysvětluje pro CzechCrunch.

Jak sám říká, v současnosti má pro vilu nakreslený projekt, nechal si udělat několik architektonických návrhů a už jen čeká, zda vše posvětí úřady. Na co přesně plánuje vilu proměnit, ale stále prozrazovat nechce. Rád by jí však vrátil její původní charakter.

„Zepředu nedozná příliš velkých změn. Vzadu dům už nese nějaké stopy přestavby z 30. a 60. let, kdy dostal takový přílepek, který tam nechci. Takže se budeme vracet do původní podoby letního sídla pana Liebiega,“ dodává Lukáš Pytloun s tím, že realizace záměru bude stát desítky milionů korun.

lukas-pytloun

Foto: Vojtěch Sedláček / CzechCrunch

Lukáš Pytloun, majitele řetězce Pytloun Hotels

Kdy přesně k tomu dojde, Pytloun momentálně netuší. Podle svých slov čeká, až bude hodnota peněz o něco nižší. „Podle současného vývoje očekávám, že sazby budou vysoko ještě minimálně dva roky,“ dodává.

Proto je stále otevřený ještě jedné variantě. Vilu inzeruje za 40 milionů korun. Pokud by se našel kupec, který by měl o ni za tuto cenu zájem, byl by ji prý ochoten prodat. Jak ovšem dodává, je to spíš nepravděpodobné, a navíc by přišel o místo, jaké už v Liberci pravděpodobně nikdy nenajde.

Vila je nyní zavřená, některé vstupy preventivně zazděné či zabedněné dřevěnými deskami. Na vše navíc dohlíží bezpečnostní agentura, protože v minulosti se do budovy několikrát dostali nezvaní hosté. Běžná veřejnost tak nemá v současnosti možnost se do objektu podívat. Výjimkou jsou jen občasné kulturní akce, které jsou sporadicky ve vyklizených a potemnělých interiérech vily pořádány.