Tipy na dárky pro zvířata i jejich páníčky: Vyzrajte na zimu, mějte dost pamlsků a nechte je si lebedit

Jak o Vánocích udělat radost svým psům a kočkám – anebo případně i sobě? Přinášíme tipy třeba na ortopedický pelíšek nebo speciální obojek.

vanocni-special-3

Foto: Lebeddie / DogFitness / Hurtta / CzechCrunch

Co pořídit mazlíčkům?

0Zobrazit komentáře

Doby, kdy byl pes celé dny uvázaný venku u boudy a kočka spala ve stodole, jsou pryč. Dnes jsou mazlíčci plnohodnotnými členy rodiny, a proto také často najdou pod stromečkem nějaký ten vánoční dárek. Jenže co jim koupit? Na CzechCrunchi přinášíme tipy pro jejich pohodlí nebo bezpečí a našlo se i něco pro páníčky.

Aby si chlupáči lebedili

pelisek

Foto: Lebeddie

Pelíšek Lebeddie

Pokud váš pes nebo kočka nepatří mezi gaučáky a netáhne je to ani k vám do postele, pořiďte jim pelíšek, ve kterém si perfektně odpočinou. A třeba rovnou ortopedický. Právě takové nabízí slovenská značka Lebeddie. Je jedno, jestli máte doma čivavu, nebo huskyho, tzv. lebeda se prodávají ve velikostech od S do XL, takže se v nich uloží každé plemeno a případně i kočky. Ortopedické varianty mají matraci z PUR a paměťové pěny, což při ležení zmírňuje tlak na klouby.

Aby byli v suchu a teple

hurtta-1

Foto: Hurtta

Parka Hurtta

Oblečky pro psy už dávno nejsou jen podivný módní výstřelek. Naopak jde o praktickou věc, která nejen že může dobře vypadat, ale především je funkční. Máte doma krátkosrsté plemeno nebo psa bez podsady? Pak se vám do chladných měsíců může hodit zimní bunda Expedition Parka od Hurtty, která by ho měla udržet v teple při procházce i tréninku. Až se trochu oteplí, vyměnit ji můžete za pláštěnku Monsoon Coat, která ochrání nejen před deštěm, ale i větrem. Mimo to mají oblečky reflexní prvky, takže je pes vidět také po setmění.

Aby ani páníček nezmrznul

S nastupující zimou začíná být venčení nepříjemné i pro páníčky. Pokud chcete nějakého obdarovat, možná by se mu mohly hodit věci, které udrží v teple i jeho. Sáhnout můžete třeba po ponožkách z merino vlny CaniX wool od Løype, které jsou speciálně vyvinuty pro sport se psem. Při delších túrách zase přijde vhod spodní triko z merino vlny – třeba tohle od Wedze. A neztratí se ani rukavice. Praktické jsou třeba palčáky MT 900 od Foreclaz, které jednoduchým ohrnutím odhalí prsty, což se hodí, když třeba potřebujete vytáhnout pamlsek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby se v létě nepřehřáli

Zimu máme vyřešenou. Jak ale naopak zabránit přehřátí v létě? Pomoci můžou chladicí podložky, třeba ty od značky Trixie. Prodávají se v různých velikostech a použít je můžete jak doma na podlaze, tak třeba v autě, boudě nebo přepravce. A jak to funguje? Podložku nemusíte nijak speciálně chystat, stačí, že si na ni pes nebo kočka lehnou – chladicí účinek se spouští samotným tělesným kontaktem.

Aby si pochutnali

dogfitness-1

Pamlsky Dogfitness

Pro kousek něčeho dobrého by naše zvířata udělala snad cokoliv. Proto ať už se chystáte na trénink, chcete je odměnit za dobré chování nebo jim prostě jen trochu přilepšit, hodí se mít vždycky po ruce zásobu pamlsků. Jak to ale udělat, aby náhodou nedošly? Předplaťte jim je. Pamlskové předplatné od Dogfitness je zajišťuje každý měsíc čerstvé. Stačí si zvolit příchuť a počet měsíců.

Aby pes poslouchal a páníček se z něho nezbláznil

Jasně, socializaci mezi dalšími psy nic nenahradí, ale někdy se prostě návštěva cvičáku úplně nehodí. V dnešní době to ale nemusí být nutně problém. Existuje spousta online kurzů, které s výchovou psa můžou pomoct, čímž obdarujete vlastně i sami sebe. Zkuste třeba ten od profesionálního trenéra Roberta Zlochy. Kurz nabízí ve třech verzích – pro štěňata, puberťáky a dospělé psy. A pak případně pro ty, kdo by se sami chtěli stát trenéry. Naučíte se, jak na to, aby pes netahal na vodítku, chodil u nohy nebo poslouchal na přivolání.

Aby se vždycky vrátili domů

loype-1

Foto: Løype

Løype Tag

Noční můra páníčků? Že se jim psi zaběhnou a už se nevrátí. Větší klid může zajistit obojek Løype Tag. Jde v podstatě o chytrou známku, která kromě důležitých údajů, jako je jméno zvířete a kontakt na majitele, obsahuje i QR kód, který nálezce přesměruje na speciální webovou stránku. Tam se o něm dozví všechny podstatné informace – třeba záložní kontakty na majitele nebo informace o očkování. Usnadní tak návrat nalezence domů.

Brněnský král barů škrtá, propouští a říká: Na kreativitu teď není čas, jsme díky tomu zase silnější

Brněnská síť Lidi z Baru musela přejít na úsporný režim, propadly se jí tržby. Zakladatel Jan Vlachynský to bere jako průpravu do budoucna.

Luboš KrečLuboš Kreč

jan-vlachynsky4Insider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachynský, majitel brněnských barů, hotelů a dalších aktivit

0Zobrazit komentáře

Jen co během podzimu zazářila postava Jana Vlachynského v populární show Zrádci na Primě, musel se známý brněnský principál symbolicky překlopit z wannabe reality star – jak zní popis z jeho Instagramu – do byznysmena a šéfa sítě barů, které z něj tu hvězdu udělaly. A to je práce náročná a mnohdy i bolavá, zvlášť když musíte škrtat a propouštět. „Už je to dobré, tým to vzal skvěle, ulevilo se mi,“ popisuje spolumajitel skupiny Lidi z Baru úsporná opatření, která ordinuje své firmě.

Že v Lidech z Baru, stejně jako v celé pohostinské scéně, není všechno zalité sluncem, tušili insideři už déle, veřejnost se to ale dozvěděla až před pár dny z Vlachynského postu na sociální síti LinkedIn, kde jsou on i jeho manželka Olga hodně aktivní. V příspěvku mimo jiné napsal: „Lidi z Baru teď přechází do výsostně úsporného módu, ve kterém ořezáváme náklady hlava nehlava.“

Když spolu sedíme nad espressem v šestém patře Paláce Karlín, sedmatřicetiletý bonviván působí jako vždycky – trochu neuspořádaně (během povídání si třikrát naloží žvýkací tabák), trochu excentricky (na krku nosí perleťový řetěz jako rapper z Wishe, pod tvídovým sakem má tričko s nápisem Pokoru, kurva), ale také upřímně a vesele.

„O tom, že letošek nedopadne extra dobře a bude horší, než jsme si plánovali, jsme věděli zhruba od jara. Lidi chodí ven do barů mnohem míň než dřív. A úplně nejhůř na tom jsou kluby, ty jsou úplně v pytli,“ vysvětluje, že na trhu je letos cítit velké ochlazení. Od distributorů, u nichž kupuje zásoby, slýchá, že běžný propad tržeb a obrátky je kolem dvaceti procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A dolů šli i Lidi z Baru, kteří v Brně provozují populární podniky Super Panda Circus, Bar, který neexistuje, 4pokoje nebo hotel Anybody. Propad je prý o něco menší, než čím si prochází trh, ale i tak citelný: „Museli jsme prostě zatáhnout za ruční brzdu. Jinak bychom to nevybrali. Jeli jsme na dluh a zabilo by nás to.“

Prvním krokem, který byl součástí úsporných opatření, bylo omezení otevírací doby ve 4pokojích. Dřív jel vyhlášený bar i přes den, nově je v provozu jen od pozdního odpoledne. A Vlachynský si opatření pochvaluje: „Vlastně jsme to měli udělat už dávno. Je to logické a byznysově to dává naprostý smysl.“

To jsou ostatně slova, která se dají vztáhnout skoro na vše, co se svými kolegy dělá – i když roční obrat celé skupiny se pohybuje kolem 150 milionů korun a pracuje pro ni na 180 lidí, do sofistikovaně řízené a do každého puntíku propočítané organizace má opravdu daleko: „A to je něco, co bychom nynějšími úsporami mohli získat. Že na chvíli možná nebudeme tak kreativní a akční, ale zase získáme nějaké zdravé byznysové návyky. Zracionalizuje nás to.“

jan-vlachynsky3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachýnský, tvůrce turbomoštu a zakladatel Baru, který neexistuje

I když totiž Vlachynský a spol. vznikli na hodně punkových základech a právě jejich velká činorodost a živelnost jim pomohla přežít mimo jiné covidové uzavírky, během nichž se neuvěřitelně přerodili a sršeli nápady, také je postupně zasáhla byrokracie. „A právě to je hlavní moment těch škrtů,“ říká Jan Vlachynský, který Lidi z Baru se svým parťákem Andrejem Vališem buduje v podstatě od vysoké školy, kdy začali na brněnských trzích prodávat turbomošt – jablečný mošt namíchaný s jablkovicí.

Jestliže back office skupiny, tedy její administrativní zázemí, ještě na začátku září čítal zhruba pětadvacet lidí, třetina z nich postupně odešla nebo odejde. Zároveň zamířily do šuplíku v podstatě všechny nové nápady a výrazně se snížily skladové zásoby: „Lidi z provozu ale zůstávají, tam jsme nikoho nepropustili.“

Vlachynský s Vališem navíc přehodnocují i zřejmě nejambicióznější byznysový projekt, který v posledních letech rozjeli – vranovský hotel Sluchátko, který v obci u známé přehrady koupili. „Je tam ve hře víc variant, klademe si otázku, jestli jsme si nevzali moc velké sousto. Ono to tam nějak funguje, je tam ukrajinská restaurace, ale budou potřeba opravdu velké investice. Uvidíme,“ krčí rameny absolvent psychologie na Masarykově univerzitě.

k20_222

Přečtěte si takéPro boty jezdím do New Yorku, říká brněnský král barů VlachynskýBoty si v Česku kupovat nemůžu. Jezdím pro ně do New Yorku, říká brněnský barový král Jan Vlachynský

Když má popsat, jak tedy přesně vypadá letošní sezóna, odpovídá bez váhání: „Stojí za prd.“ Začátek roku je prý vždy v hospodách mizerný, jenže letos ani po něm nepřišlo žádné dramatické probuzení. A září bylo, aspoň v podnicích skupiny Lidi z Baru, naprostá katastrofa: „Měli jsme horší čísla než v lednu. Přitom tradičně září bývá hodně silný měsíc. Nevím, jestli nesehrály roli povodně, ale jen tím vygradovalo něco, co se sbíralo už dlouho předtím.“

Paradoxní je, že říjen a listopad jsou zase nad očekávání dobré a hodně pozitivní se zdá výhled na celý konec roku. Jenže… „Na to se vůbec nedá spoléhat. Od covidu je to jedna nekončící a nepředvídatelná klouzačka. Kdybych chtěl být pesimista, řeknu, že dobře už bylo,“ zamyslí se Vlachynský na moment.

I s ohledem na to, že celá ekonomika v podstatě stagnuje, v hospodách a barech cítí už dlouho to, nač upozorňují ekonomové i statistici – že české hospodářství nevzkvétá. Sice není v krizi, ale ani bůhvíjak neprospívá. „To, co odborníci vidí v excelu, my už mnoho měsíců žijeme den za dnem,“ říká Jan Vlachynský s tím, že už loni přicházely určité signály, že rok 2024 nebude taková sláva, jak se očekávalo.

Každopádně s pády a obraty mají Lidi z Baru dost zkušeností, není to pro ně nová situace. Zatřást celou organizací kvůli tomu, že se zacyklila a ustrnula, musel Jan Vlachynský už před covidem. Během pandemie pak skupina zase operovala v akčním startupovém módu – po úvodní depresi (tehdy se Vlachynský přiznal, že na čas propadl ze zoufalství i alkoholu) začala rozvážet jídlo, prodávat limonády, vytvořila kuchařku i deskovou hru.

Takže nynější racionalizace je už několikátým přerodem. Což je nezbytnou součástí každé byznysové cesty, protože jestli platí nějaké pravidlo v podnikání na 100 procent, je to adapt or die, čili přizpůsob se, nebo zemři. A v tom jsou Lidi z Baru hodně zkušení.

Ostatně před pár týdny v Brně uspořádali už třetí ročník výstředního a hodně, opravdu hodně netradičního plesu nazvaného Nebál a byl to sukces. Finanční i reputační. „Ten dopadl letos na jedničku. Dokonce na základě Nebálu vzniká malá eventová agentura,“ směje se Vlachynský a dokládá tak, že s tím upozaděním kreativity to u nich nebude tak hrozné.

Navíc jejich vyhlášené stánky na brněnských trzích, kde jim pomáhá i čím dál populárnější kavárnice z Pasohlávek Kateřina Ferbyová, budou letos zase větší než loni. „Toho, že bychom přišli o kreativitu a nudili se, se fakt nebojím. Myslím, že úsporná opatření nám pomohou se srovnat, postaví nás do latě, dají nám zdravé základy. Ale ta živelnost, kterou máme v sobě, se zase probudí,“ říká Jan Vlachynský.