Blesková akce pro záchranu Fruitisima. Ovocné džusy nově přijedou až k vám a šéf firmy v tom vidí budoucnost
Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo
Na začátku března si volal se svým kamarádem v Číně, aby se zeptal, jak tam probíhá koronavirová epidemie a jak ovlivňuje podniky. Tehdy ještě Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo, nevěděl, že si vlastně v hlavě vytváří krizový scénář sám pro sebe. „Říkal jsem si, že když se zeptám a udělám si to jako domácí úkol navíc, nic se nestane. Nenapadlo mě, že to za týden budeme sami řešit,“ popisuje pro CzechCrunch.
Začátkem března ještě Češi skutečně netušili, že již za dva týdny se jako opatření proti dalšímu šíření koronaviru zavřou obchody, všichni si nasadí roušky a omezí se vycházení. Pro Jana Hummela a jeho tým ve Fruitisimu byly klíčovými dny čtvrtek 12. a pátek 13. března.
Tehdy si uvědomil, že možné scénáře, o nichž se bavil s Janem Šmejkalem, který dlouhodobě žije v čínském Šen-čenu, bude muset sám použít. „A pak to šlo strašně rychle,“ říká. Omezení v Česku nejprve přicházela postupně, a tak si Hummel myslel, že bude moci po víkendu své ovocné bary, kterých má po republice několik desítek, ještě otevřít. K tomu už ale nedošlo a ve Fruitisimu tak začala blesková akce.
Byznys měl až doteď postavený Jan Hummel jasně. Z Fruitisima vybudoval síť ovocných barů, které se postupně rozšířily i za hranice na Slovensko a do Maďarska, a jen v Česku je měsíčně navštíví 400 tisíc zákazníků. Objednávají si čerstvé ovocné džusy nebo vitamínové koktejly, jenže když se musela většina poboček zavřít, byznys se najednou zadrhl.
Pro Jana Hummela to ale naštěstí nebyla tak úplně neočekávaná situace. Byť doufal, že k ní nedojde, zařadil okamžitě vyšší rychlostní stupeň a doslova přes víkend s kolegy postavil e-shop, aby mohl své populární džusy rozvážet, jako to udělalo mnoho jiných podniků. „Měli jsme v plánu, že bychom mohli vlastní e-shop spouštět někdy v květnu nebo v červnu, tak jsme to trochu uspíšili,“ říká s úsměvem Hummel.
„Nikdo teď neví, jak to bude.“
Osmatřicetiletý podnikatel, který první Fruitisimo bar v Praze otevíral už v roce 2003, měl jasný plán, který dokázal za maximálního nasazení sebe i svých kolegů perfektně zrealizovat. „V pátek jsme si řekli, že e-shop musíme mít okamžitě, termín je zítra a žádný jiný neexistuje. Když se teď ohlédnu, uvědomuji si, jak důležité to bylo,“ popisuje Hummel. V prvním týdnu už díky tomu vychytal spoustu chybiček a rozvoz se teď pořádně rozjíždí.
Zatímco mnoho jiných podniků naskočilo na tradiční model, kdy jakmile si zákazník objedná, okamžitě se pokrm vyrábí a veze se mu, Hummel na to šel jinak. „Přes den sbíráme objednávky, ráno je čerstvě vyrobíme a celý den rozvážíme,“ vysvětluje šéf Fruitisima, který do procesu zapojuje zaměstnance, kteří by jinak prodávali na pobočkách.