Chování Googlu se nezlepšilo, tvrdí Seznam. Jako náhradu škody proto bude požadovat už 10 miliard korun
Deset miliard korun. Tolik bude nakonec žádat Seznam po Googlu jako náhradu škody za omezování hospodářské soutěže. Tuzemská internetová jednička vyrukovala s žalobou na globálního konkurenta koncem loňského roku. Tehdy hlásila, že bude žádat 9 miliard korun, ale nakonec v rámci připravované žaloby svůj požadavek ještě o miliardu zvýší. Google totiž podle Seznamu své chování nijak zvlášť nezlepšil.
Zvýšení požadavku na náhradu škody na 10 miliard korun potvrdil pro ČTK místopředseda představenstva Seznamu Pavel Zima s tím, že ho jeho společnost zahrne do chystané žaloby na Google. Česká internetová firma tvrdí, že Google zneužívá své dominantní postavení na trhu s licencovanými operačními systémy pro chytrá mobilní zařízení a aplikacemi pro mobilní zařízení s operačním systémem Android.
Náhradu škody požaduje Seznam na základě rozhodnutí Evropské komise z roku 2018, které potvrdilo, že se Google dopustil porušení předpisů EU na ochranu hospodářské soutěže. Seznamu tak mělo být mimo jiné ztíženo rozšiřování jeho aplikací a služeb na mobilních zařízeních se systémem Android. Na základě odhadu odhadu znalců vypočítal svou újmu mezi roky 2011 až 2018 na 9,072 miliardy korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNyní částku ale Seznam přepočítal a bude chtít ještě miliardu navíc. „Vývoj v roce 2020 ukazuje, že nápravná nařízení nemají ve své aktuální podobě takový vliv na narovnání trhu, v jaký všechny tržní subjekty ještě v roce 2019 doufaly. Je tedy zřejmé, že chování společnosti Google v minulých letech bude mít na trh mnohem větší a dlouhodobější dopady, než se původně očekávalo,“ uvedl pro ČTK Zima.
Už v prosinci místopředseda představenstva Seznamu říkal, že si uvědomuje, že půjde o náročný boj, ale že nevidí jinou cestu, jak se praktikám Googlu postavit. Opírá se o zmíněné rozhodnutí Evropské komise, po němž přišel Google s programem Choice Screen, který měl na Androidu otevřít cestu konkurenčním aplikacím, třeba těm od Seznamu. Podle Zimy to ale v realitě příliš nepomohlo.
„A to i přesto, že služba Vyhledávání Seznam.cz meziročně celkově rostla o šest procent a zatím v programu Choice Screen zaznamenala přibližně 140 000 výběrů. Formálně totiž představené úpravy neotevřely trh dostatečně, na což vedle společnosti Seznam.cz upozorňují i další poskytovatelé alternativních vyhledávacích služeb působících v EU,“ dodal Zima.