Jan Barta & spol. navyšují podíl v cestovatelském Davinci TS. Nejtěžší období máme za sebou, věří jeho zakladatel
Pandemie koronaviru loni v podstatě zastavila globální cestovní ruch, což se negativně projevilo i na byznysu tuzemských startupů, jež v oblasti působí. Jedním z nich je Davinci TS, který se soustředí na skupinové ubytování v hotelech. Loni tak původně plánované tržby na úrovni čtvrt miliardy korun nahradila v podstatě úplná nula.
Podobně negativně byl zasažen také byznys společnosti Prague Boats. Její obchodní ředitel Richard Vojta přitom byl v Davinci TS jedním z prvních angel investorů a právě jeho podíl teď v transakci, jejíž výše nebyla komunikována, částečně odkoupil fond Pale Fire Capital trojice Dušana Šenkypla, Davida Holého a Jana Barty.
Fond si tak podle vyjádření pro CzechCrunch zvětšil podíl na 11,9 procenta, dřívější investoři, J&T Ventures a Reflex Capital, dostali dalších několik procent za zvýhodněných podmínek. „Investoři věří, že se cestovní ruch vrátí. A ti, kteří to vydrží, přežijí a budou si moct obsadit největší část trhu,“ popisuje Alex Ilyash, zakladatel a šéf Davinci TS.
Jeho slova potvrzuje také Jan Barta z Pale Fire Capital. „Vnímáme Davinci jako atraktivní investiční příležitost, a to ze dvou důvodů. Je to zajímavě velká příležitost disruptovat skupinové cestování a také věříme, že se cestování vrátí v plné síle. Investovali jsme rovněž při atraktivní valuaci,“ popisuje investor pro CzechCrunch.
„Doteď byl byznys Davinci totálně postižen, tržby spadly na nulu. Navíc se bude to skupinové cestování obnovovat později než individuální cestování, zejména trh Asie do Evropy, který je klíčový. Věříme tedy v postupné nabíhání tržeb,“ říká Barta, jehož fond ostatně letos podpořil i Daytrip, další český startup z oblasti cestovního ruchu.
Dobu v posledním roce, kdy Davinci v podstatě negenerovalo žádné tržby, využil Alex Ilyash na tvorbu dalšího startupu Choice zaměřeného na digitální menu (která využívají restaurace i hotely), zároveň však uvolněné kapacity věnoval další automatizaci platformy a na kontraktování nových destinací.
„Hodně jsme zmenšili tým, ale práci nezastavili. Rozhodli jsme se zaměřit na dvě klíčové věci – automatizaci platformy, abychom po obnovení cestování nemuseli nabírat velký tým na operace, a také pro navázaní vztahů a edukaci hotelů. Velká většina konkurence už přestala existovat, ti silnější vyčkávají a my jsme se rozhodli využít čas s rozumem,“ hodnotí uplynulý rok Ilyash.