Obraz, který hraje. IKEA a Sonos v novém rámu s reproduktorem zkouší, kam až může řada Symfonisk zajít
Co vše může být reproduktor? Tuto otázku si před pár lety položili v IKEA a Sonosu, když se rozhodli zvuk do domácností přinést novým, zajímavějším způsobem. Došli přitom k závěru, že reproduktor klidně může zároveň sloužit také jako lampa, police nebo obraz. Právě formu obrazu nabral nový reproduktor z řady Symfonisk, který se brzy chystá i do Česka.
Jeho základem je asi pět centimetrů tlustý rámeček s odsazenou zadní částí. To znamená, že při pověšení na stěnu působí, jako by se trošku vznášel. Z přední strany je rámeček, dostupný v bílé a černé, tlustý jen pár milimetrů, takže dá plně vyniknout samotnému obrazu. Těch IKEA hned při spuštění nabídne asi čtrnáct a nejspíš můžeme předpokládat, že podle zájmu budou přibývat další. Kvůli propustnosti zvuku ale nepůjde použít vlastní plátna.
V jádru novinky stojí snaha nenápadně a přitom atraktivně zavést zvuk do interiérového designu. Chytré reproduktory se v domácnostech začaly rozšiřovat před několika lety. Vedle schopností a zvukové kvality se přitom otázkou u nich stalo, jak nový prvek do jeho okolí co nejlépe začlenit. Například Amazon Echo se od technicistního vzhledu černého válce s modrým osvětlením postupně přesouvá k organičtějším tvarům a látkovým povrchům. Ty se objevují také u velké části ostatních výrobců jako Apple a Google.
Americký Sonos si naproti tomu dodnes převážně udržuje estetiku blízkou spíš tradičním reproduktorům než designovým doplňkům domácnosti. Při spolupráci se švédským nábytkářem IKEA ale jeho produkty nabírají zcela opačnou formu, která má s okolím co nejlépe splynout. Přesněji řečeno: když už má na sebe upozornit, tak jako něco jiného než jednoúčelové zařízení pro reprodukci zvuku.
Už před více než dvěma lety proto dvě firmy přišly na trh se společnou řadou produktů Symfonisk pro chytrou domácnost. První dva produkty dostaly formu lampy a poličky, popřípadě předělu do knihovny. Cílem u nich bylo propojit dostupnou cenu, vzhledem k ní kvalitní zvuk a atraktivní design. A trefily se do černého. Pár měsíců po uvedení společnosti nestíhaly vyrábět dostatek hrajících lamp a polic, takže musely dokonce odložit uvedení v Česku.