Fruitisimo se i v těžkém roce dokázalo udržet v zisku. V Česku otevře další pobočky a napotřetí míří do Německa
Spoluzakladatel Fruitisima Jan Hummel, od loňského roku zároveň opět největší akcionář firmy, otáčí těžký covidový rok, kdy přišla jeho síť ovocných barů o více než třetinu na tržbách (přesně o 134 milionů korun), do nových příležitostí. Otvírá s franšízanty rekordní počet nových prodejen, v srpnu začíná stavět první prodejnu v německých Drážďanech a zároveň posiluje svůj byznys v retailu novými produkty.
„Rok a půl jsme nic neotevřeli, bylo to spíše o tom něco zavřít. Za poslední měsíc jsme ale podepsali šest nových prodejen,“ bilancuje Jan Hummel. Zavřeli například prodejnu v obchodním centru, kde měli dvě, nebo v outletu na Moravě. Za loňský rok skončili ve Fruitisimu s tržbami 211 milionů korun, tedy o 34 procent méně než v roce 2019. Ale díky razantním úsporám a prodejům mimo síť dosáhli mírného zisku.
Fruitisimo podepsalo za posledních dvanáct měsíců sedmnáct franšízových smluv, což je nejvíce v historii. Částečně to je dáno tím, že za covidové první vlny muselo některé prodejny od franšízantů odkoupit. Někteří totiž byli bez rezerv a dlouhé uzavření nezvládli. Nyní je zase zpět franšízantům předávají, přičemž jejich vlastních prodejen je stále zhruba polovina.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Část ovocných barů je přitom na Slovensku a v Maďarsku, kde už je Fruitisimo s vlastními prodejnami a nyní tam začíná rozjíždět právě franšízy. „Neskromně jsem měl cíl podepsat tři nové prodejny měsíčně, teď už máme splněno na tři měsíce dopředu. Pokud tempo udržíme, možná jich letos bude i patnáct, což by byl rekord,“ uvádí Hummel k plánům na letošek.
Otevírat například budou v Ústřední vojenské nemocnici v Praze, čtyři prodejny na Praze 6, další v Bratislavě či Budapešti. Kromě nových se zároveň u těch stávajících aktivně snaží – tam, kde to dává smysl – o relokace. Jak Hummel podotýká, situace je nyní příznivá a daří se jim často jít do větších prostor za stejnou cenu. Navíc Fruitisimo míří také za hranice, konkrétně do Německa.
Německo na třetí pokus
Historie expanze Fruitisima do Německa, kde by letos mělo celkem otevřít čtyři prodejny, je poměrně barvitá a dlouhá. Už před dvěma lety podepsalo multifranšízovou smlouvu s nadnárodním operátorem. „Jenže pak se prodal a sešlo z toho,“ vzpomíná na první pokus Jan Hummel. Poté loni vyjednával o převzetí třech lokalit od místního podnikatele, ale přišel březnový lockdown a expanze opět padla.
Od loňského prosince už mělo Fruitisimo najatého německého manažera, jenž se školil a od února měl začít fungovat. „Pak jsme ale otevření kvůli covidu museli posunout a manažera propustit. Držet ho půl roku bylo drahé. Posunuli jsme to nejdříve na květen a pak na srpen,“ popisuje Hummel. Odklady nastaly hlavně proto, že se nemohl jet do Německa podívat. A bez obhlédnutí lokality by bylo riziko podepsání nájemních smluv na pět a více let příliš velké.
V Německu vidí Hummel prostor zhruba na 200 prodejen, což odpovídá tomu, že v Česku jich mají 60. Nejdříve si ale na dvou prodejnách v Drážďanech a na dvou v Mnichově budou ověřovat profitabilitu značky a funkčnost pro německého zákazníka. Proto byl zvolen Mnichov, což je podle majitele těžký trh. Jde o nejdražší město a tamní zákazník je náročný. Když to vyjde, mají už nyní rozjednaných několik franšízových kontraktů. Franšízové firmy ale potřebují důkaz, že model z Česka bude fungovat i v Německu a při místních cenách.
Jednu kategorii zeleninových drinků přitom Hummel a jeho kolegové plánují udělat pro Německo i v bio kvalitě. Na západ od nás jsou v tomto směru o mnoho dále, v každém obchodním centru je obvykle na bio specializovaný supermarket a zákazníci jsou ochotní vyšší ceny platit. „Koukáme se při expanzi i na další země. Vidíme příležitost, ale nechceme se vrhnout na dva trhy najednou, obzvlášť ne současně s velkým německým trhem,“ uvádí šéf ovocných barů s tím, že uvidí příští rok podle toho, jak si povede Německo.
Nová limonáda pro retail, levnější a trvanlivější
Jan Hummel nebuduje jen prodejny, ale v praxi žije na konferencích hojně citovaný omnichannel. „Když máme produkt, tak si představujeme, jak ho budeme prodávat u nás, jak mimo síť a ideálně ještě online. Pro každý kanál řešíme velikost, balení, cenu, případně složení. Je skoro nereálné prodávat stejný produkt ve všech kanálech stejně,“ vysvětluje.
Jejich tradiční produkt z ovocného baru, tedy čerstvý a za cenu 100 a více korun, je ve velkých obchodech neprodejný. Je moc drahý a má krátkou trvanlivost. „Proto uvádíme na trh limonádu Vitaminádu, je zdravější než ostatní podobné a je z ovoce. To nás charakterizuje,“ dodává. Je to klasická perlivá limonáda doplněná o vitamíny, pasterizovaná a se šestiměsíční trvanlivostí.
Pro jejich vlastní online prodej, který rozjeli za covidu, či další formáty, jako je Rohlík.cz, jsou určeny jiné produkty. To jsou takzvané cold pressy, za studena lisované džusy s pětidenní trvanlivostí. Ty se snaží firma nabízet, aby to dávalo smysl i po logistické stránce, ve formě tematických balíčků – na imunitu, pro sportovce a podobně. Zatím je podíl online prodejů u Fruitisima hodně malý a odpovídá zhruba tržbám jedné a půl prodejny. Rychle ale stoupá. „Na Rohlíku rosteme o 50 procent meziměsíčně,“ uvádí Hummel.
Nyní je v plánu propojit efekt fungování jednotlivých kanálů ku prospěchu celé firmy. „Máme jméno u zákazníků, lidi o nás tuší, ale chceme být lovebrand. Retailové produkty nám mohou výrazně zvýšit povědomí o značce. Když si někdo koupí zmrzlinu v Globusu, přijde pak třeba i k nám na džus,“ uzavírá šéf Fruitisima s tím, že právě to je omnichannel a tak by to mělo fungovat.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.