Antique Cinolter oslaví 30 let. Práce starožitníka je velké dobrodružství, říká jeho majitel

Známý pražský starožitník Martin Cinolter popisuje, jak se mění trendy v užitém umění a proč jsou diamanty skutečně věčné.

cinolter

Foto: Antique Cinolter

Martin Cinolter podniká v oboru starožitnictví již od 90. let

0Zobrazit komentáře

Při procházkách historickým centrem Prahy člověk potká nejedno starožitnictví. Místa, jejichž vitríny se blýskají šperky osázenými impozantními kameny, stříbrnými příbory, broušenými sklenicemi či poháry, kapesními hodinkami a dalšími kousky s bohatou historií. Nejsou jen ztělesněním estetické hodnoty, ale v dnešní době stále více nabývá na významu také jejich investiční rovina. O zajímavostech spojených se světem starožitného umění dokáže s velkým zápalem mluvit Martin Cinolter, majitel antiku, který brzy oslaví třicet let na stejné adrese na pražském Josefově.

Známý český starožitník se na trhu s užitým uměním pohybuje již od raných devadesátých let. Zabývá se především gemologií, tedy drahými kameny, a dlouhodobě je považován za jednoho z největších znalců v oboru. V roce 1993 otevřel vlastní obchod se starožitnostmi v Maiselově ulici a během tří dekád mohl sledovat, jak se trh s krásnem proměňuje a jak se vyvíjí investiční potenciál jednotlivých předmětů.

„Všechny podléhají určitým trendům, zároveň však existují nadčasové kousky, které si svou hodnotu zachovají napříč dekádami. V případě šperků jde třeba o náušnice, kterým se říká sněhuláci – nahoře je menší diamant, dole větší. Nebo prsteny se solitérním diamantem, to je také naprostá klasika,“ vysvětluje Cinolter.

Naopak v případě míšeňských figur z porcelánu se situace v průběhu let radikálně změnila. Po revoluci jejich cena stoupla – vzhledem k velkému zájmu – až trojnásobně, dnes se pohybuje na původní úrovni. Starožitník ale zmiňuje hutní sklo, které vzhledem k proměnlivému vkusu nyní roste stále více na oblibě.

cinolter-1

Foto: Antique Cinolter

Cinolter se specializuje především na šperky a drahé kameny

„Před třiceti lety hutní sklo nikoho nezajímalo, ale v posledních letech lidé začínají objevovat Víznera, Roubíčka a další skláře z 50. a 60. let minulého století. Inklinují totiž k minimalismu a jednoduchým linkám, ke kubismu. Trendy se neustále mění a náš byznys je díky tomu hodně živý,“ uvádí příklady Cinolter.

Na základě svých zkušeností ví, že v případě šperků poptávka neustále převyšuje nabídku a jakmile se objeví na e-shopu antikvariátu, případně ve vitríně, rychle mizí. „Šperkům věřím nejvíce, jelikož jsou prověřené časem. Z historie víme, že když Židé utíkali před nacisty, mohli si s sebou vzít jen šperky, kterými pak platili za ubytování i jídlo. S obrazy a nábytkem, byť hodnotnými, se takto manipulovat nedá.“

Šperky jsou přenositelné, což je podle starožitníka jejich ohromná výhoda i v časech velké krize. Jde totiž o velký objem peněz koncentrovaný do malé hmoty. A právě v nejistých dobách se lidé obracejí k předmětům, které mají hmatatelnou hodnotu – což je i případ současnosti. Cinolter tak vnímá, že dnes se lidé ani tak nedívají na zhodnocení předmětu, který si u něj pořídí, jako spíš na udržení hodnoty peněz.

„Což se od dob mého působení v tomto oboru změnilo. Dříve lidé dali především na zhodnocení, protože úroky v bankách byly úplně jiné, než jsou dnes. V dnešní době tak mnohem více vnímám, že lidé chtějí peníze ukládat do něčeho snadno uchopitelného, jako jsou nemovitosti, zlaté cihly, vzácné mince, umělecké předměty, šperky nebo diamanty,“ popisuje svou praxi.

Syntetika je na přírodu krátká

Právě diamanty jsou podle Cinoltera vůbec největší sázkou na jistotu. A to i přes rozvoj výroby syntetických kamenů, které se začaly v posledních letech na trhu objevovat ve větším množství. Od těch pravých jsou k nerozeznání, mají stejné chemické a fyzikální vlastnosti, Cinolter se však neobává, že by způsobily jakýkoliv pokles cen diamantů pravých.

„Když mají lidé tu možnost, inklinují k přírodním věcem. Ostatně v minulosti jsme už toho byli svědky, když pan Verneuil koncem 19. století přišel na to, jak vyrábět syntetické barevné kameny. V praxi se to nejprve masivně ujalo, takže lidé nosili krásné, přitom cenově dostupné šperky. Ale v průběhu let o ně klesl zájem a stejně tak klesla i jejich hodnota,“ vypráví zapáleně milovník gemologie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejný scénář nastal i v případě současných umělých diamantů. Takový kámen lze vyrobit přibližně za 400 korun, kdežto cena přírodního se v závislosti na kvalitě a velikosti může vyšplhat na miliardové částky. „Firmy, které s diamanty obchodují a které určují trendy na trhu, navíc velmi rychle zareagovaly a zavedly tabulky, podle nichž se oceňují jak kameny pravé, tak ty syntetické,“ přibližuje Cinolter.

Podle současných tabulek, které berou v potaz parametry kvality, jako je váha, barva, čistota a proporce, respektive brus kamene, tak jeden karát diamantu té nejvyšší kvality stojí 24 700 dolarů (v přepočtu asi 586 tisíc korun). A cena syntetického diamantu? Pouhých 2 470 dolarů, tedy 10 procent ceny toho přírodního.

„A takto by to mělo zůstat. Navíc máme k dispozici přístroje, které dokáží během dvaceti vteřin rozpoznat, na jaký diamant se díváme. Zákazníci se tak nemusí bát, že by si nevědomky koupili syntetický diamant. U starožitných kousků je to navíc mnohdy eliminováno tím, že na sobě mají kameny broušené před rokem 1937, tehdy se ještě syntetické diamanty nevyráběly.“

Šperkům věřím nejvíce, jelikož jsou prověřené časem.

Obavy, že by syntetické diamanty způsobily na trhu disrupci, tak nejsou na místě – v tomto ohledu se jednoduše žádné zásadní dobrodružství nekonalo. Ale jinak je práce starožitníka jedno velké vzrušení. Neustále musí odhalovat falzifikáty a je na honbě za původem záhadných předmětů, které se mu dostávají do rukou. A někdy ho i po letech praxe čeká skutečné překvapení.

„Jednou mi sem pán přinesl dřevěnou sošku z Egypta. Říkal, že ji měli dlouho v rodině a že ji nejspíš dostali od někoho, kdo dělal v Egyptě vykopávky. Tak jsem ji od něj koupil a za pět let mi sem náhodou přišel jeden archeolog. Když jsem mu sošku ukázal, nestačil se divit, protože pocházela z období asi 3 500 let před Kristem a navíc byla dřevěná, což je materiál, který se z této doby moc nedochoval,“ usmívá se Cinolter.

A dodává, že čím je starší, tím není moudřejší, ale zkušenější – díky četným znalostem má už předměty, které se před ním ocitnou, s čím porovnávat. Přesto je u některých z nich nutné dlouhé dohledávání, neustálé rešerše a vzájemná komunikace s kolegy v oboru. „Většinou jsem schopný poznat stáří, přiblížit období, v němž daný předmět vzniknul. Ale je to věčný boj a velké dobrodružství. My starožitníci se musíme neustále vzdělávat, což je na naší práci krásné,“ uzavírá Cinolter.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Proč přemýšlet o investici do umění? Uchovává si hodnotu i v krizi, říká art specialistka Pulkertová

Ukládání peněz do obrazů je na vzestupu také v Česku. Umělecký svět představuje dobrodružství i zajímavou investiční alternativu.

anna-pulkertova

Foto: J&T Banka

Anna Pulkertová působí v J&T Bance jako art specialistka a kurátorka Galerie Magnus Art

0Zobrazit komentáře

V Česku se o sběratelství umění a investice do této oblasti zajímá stále více lidí, přesto je pro mnohé velkou výzvou. Vyžaduje totiž důkladnou znalost současného trhu s uměním, kvůli které má punc nedostupnosti. Do těchto vod se tak rozhodně nepouští úplně každý, kdo začne uvažovat o tom, jak chránit své peníze před inflací. S trochou pomoci se ale může umělecká sféra zpřístupnit mnohem širšímu okruhu zájemců. Právě o tématu investic do umění bude na naší konferenci Money Maker mluvit art specialistka J&T Banky Anna Pulkertová.

Mnoho lidí zbavily ostychu z uměleckého světa online aukce, které ve větší míře propukly zejména během pandemie – tehdy lidé začali přes internet nakupovat i větší a dražší díla. I tento fakt přispěl k tomu, že o investiční potenciál umění se v současné době v Česku zajímá stále více lidí. Podle průzkumu Art Report od J&T Banky nejčastěji nakupují české umění a stále zůstávají především v prostoru online aukčních domů, dalším oblíbeným prostředím jsou ale také ateliéry umělců.

„Nákupem díla z ateliérů umělců se člověk s největší pravděpodobností vyhne padělku a ještě má možnost daného umělce lidsky poznat a nahlédnout do jeho světa. Začínajícím sběratelům, kteří mají zájem o současné umění, bych tuto možnost tedy určitě doporučila. Je to dobrodružství, které může být zajímavou branou do světa umění,“ říká Pulkertová, která prozradí, jak do světa investic a umění proniknout, na velké investiční konferenci Money Maker, kterou CzechCrunch pořádá v úterý 29. listopadu v pražském Cubexu.

V Art Reportu, který letos poprvé vydala J&T Banka, uvádíte, že čeští sběratelé umění nakupují především české umění. Zahraniční sběratelé přitom takový lokální důraz nemají. Dokážete říci, čím by to mohlo být?
Jeden důvod tkví ve vývoji trhu s uměním v Česku, který je stále docela mladý. Po dlouhém přerušení, kdy byl omezován a kontrolován ze strany státu, se v 90. letech začal teprve postupně vzpamatovávat. První sběratelé/investoři do umění pak tíhli zejména k lokálním mistrovským dílům z období avantgardy či impresionismu. Tato díla zde byla na špičkové úrovni, ale ani zdaleka nedosahovala částek za díla srovnatelné kvality v zahraničí.

Možnost vlastnit vysoce kvalitní kousek umění s potenciálem značného zhodnocení v budoucnu pak udělal z tohoto segmentu velmi lákavou komoditu. Po roce 2000 přišla nová generace sběratelů, kteří se začali více zajímat i o poválečné a současné umění. Vybírali si především žijící autory, které bylo možné osobně v rámci naší malé republiky poznat.

magnus-galerie-1

Foto: J&T Banka

Čeští sběratelé umění se zaměřují především na domácí tvorbu

Zmiňujete i velikost trhu. Ta tedy hraje roli i v současnosti?
Ano, český trh s uměním lze díky jeho malému rozsahu do hloubky dlouhodobě sledovat, mít představu o tom, jak se v něm jednotliví autoři pohybují, jaká díla jsou od nich k dispozici. Mnoho umělců stále nemá své galeristy a lze je tedy oslovit na přímo, což je pro některé sběratele příjemnější. V kontextu investice pak český trh v posledních letech – s krátkým propadem v době covidu – čím dále tím lépe performuje. Jsou na něm kvalitní díla, ale cenově se stále pohybuje pod zahraničním průměrem a je tedy snadnější na jeho nabídku dosáhnout bez toho, že by člověk v mnoha případech musel sáhnout hluboko do peněženky.

Jak významně staví český trh s uměním na osobních vztazích sběratelů s umělci?
V kontextu naší malé republiky je skutečně lehčí se osobně seznámit s žijícími umělci a umělkyněmi přímo v ateliérech. Zároveň se takto pořízená díla vždy pohybovala ve velmi rozumných částkách, v rámci různých osobních přátelství pak v ještě rozumnějších cenových hladinách, což trvá dodnes. To jsou dle mého primární důvody, proč čeští sběratelé tíhnou zejména k lokálnímu umění.

Máte pocit, že se v posledních letech v Česku věnuje sběratelství umění více lidí?
Za posledních deset let, kdy se v umění více pohybuji, vnímám v Česku velký posun. Ještě před několika lety jsme si v J&T Bance dělali menší průzkum napříč tuzemskou populací o vztahu k umění a vypadly nám z něj velmi neutěšené závěry. V posledních letech však vidíme velkou změnu. Originální umělecká díla začínají být znovu přirozenou součástí domácností, lidé z větších měst do svého kulturního života stále častěji začínají zařazovat i návštěvu galerií. Pořád nejsme na úrovni západních zemí, ale blížíme se. Čím dál častěji se na mě osobně či v rámci našeho Art servisu obracejí lidé a klienti, kteří chtějí pomoci s tím, jak začít sbírat umění či do něj začít investovat. A lze tento trend vidět i na stále rostoucím trhu s uměním.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proč je sběratelství důležité pro naši uměleckou scénu?
Sběratelství je jednou z velmi důležitých součástí celého kulturního a uměleckého ekosystému. Zejména sběratelé současného umění pak plní i velkou roli jako mecenáši. Nákupem mladého umění podporují talenty, kteří pak mají prostor věnovat se skutečně jen volnému umění a nemusí k tomu zastávat několik dalších profesí, aby se uživili. Sběratelé také přirozeně kultivují své rodiny, přátele a nezřídka i kolegy v práci, kam jejich sbírky živelně přerůstají, když se už nevejdou na zdi jejich vlastních domovů.

A proč by lidé, kteří zvažují rozšířit své investiční portfolio, měli uvažovat právě o investici do umění?
Historie už mnohokrát potvrdila, že umění si umí svou hodnotu uchovat i v čase krize a je tedy záhodno o jeho nákupu uvažovat i v kontextu diverzifikace svého investičního portfolia. Obecně se doporučuje věnovat mu přibližně čtyři až osm procent volných prostředků, záleží však na znalosti této oblasti či na výběru vhodného a spolehlivého partnera, který se na trhu již delší dobu pohybuje a umí dobře doporučit. Kvalitní výběr je v tomto případě ústřední.

Je třeba mít také na paměti, že u investice do umění likvidita není ze dne na den. V případě současného umění se jedná rozhodně o investici s nejdelším investičním horizontem a nejvyšším rizikem, ale také s nejnižší počáteční investicí a nejvyšším potenciálem zhodnocení. Mistrovská díla z moderního a poválečného období pak mají investiční horizont kratší, ale zhodnocení se většinou pohybuje jen v jednociferných procentuálních přírůstcích, riziko je zde však menší.

pechoucek

Anna Pulkertová je kurátorkou Galerie Magnus Art. V ní je zastoupen i Michal Pěchouček

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb