V rodném Brně staví developer Domoplan několik bytových domů. Do Staré Boleslavi a Brandýsa nad Labem zase přináší bydlení ve skandinávském stylu. Teď se chce přemístit tam, kde mají Češi skoro druhý domov. Alespoň v létě. Chystá se totiž do Chorvatska, jedné z nejoblíbenějších dovolenkových destinací českých turistů.
V oblasti Mandré postaví Domoplan přímořské letovisko, jehož součástí bude dvanáct vil přímo u moře. Také v Chorvatsku chce firma mířit především na Čechy a Slováky. Zájem má ale i z dalších evropských zemí.
„Expandovat do Chorvatska jsem se rozhodl hlavně na základě našich zkušeností z tuzemského trhu a také kvůli velkému růstu, který tamější trh dlouhodobě zažívá. Zvolili jsme proto oblast Mandré, která patří k vyhlášeným letoviskům s krásným prostředím a výhledem na širé moře,“ uvedl pro CzechCrunch majitel a zakladatel Domoplanu Tomáš Vavřík.
Mandré je vesnice v jihozápadní části ostrova Pag, pátého největšího ostrova na Jadranu, ve které v roce 2011 žily jen čtyři stovky obyvatel. V Mandré bude prostor až pro čtyřiadvacet nových majitelů nemovitostí. Každá postavená vila totiž bude rozdělená na dva apartmány.
Foto: Domoplan
Plážový bar v resortu Mandré
Domoplan projekt připravuje se společností MyResorts. Obě firmy patří do stejné skupiny – Fipox. MyResorts se specializuje na projekty v horských a přímořských oblastech. Noví majitelé budou moci služeb MyResorts využít v případě, že budou chtít v době, kdy v Mandré nebudou, apartmán pronajímat. „Tento investiční koncept s komplexními službami a servisem provozuje MyResorts už na českých horách,“ vysvětluje Vavřík.
Součástí resortu mají být kromě apartmánů také bazény nebo plážový bar. MyResorts bude zajišťovat chod recepce nebo asistenta. Projekt v Chorvatsku by měl být hotový do konce roku 2023.
Domoplan si Chorvatsko vybral pro svou zahraniční expanzi proto, že jde o stabilní zemi, která se už desítky let rozvíjí. Počítá přitom, že to tak bude i nadále. Společnost oceňuje, že se za poslední roky rozvinula infrastruktura, kvalita služeb i apartmánů a hotelů. K tomu hraje také fakt, že do Chorvatska se každoročně vydává víc než půl milionu českých turistů.
Pro hraje i to, že podle společnosti se jedná o zemi, kde se dá bezpečně investovat a nabízí dlouhodobý růst zhodnocení nemovitostí. V Chorvatsku je také nižší inflace, a od začátku nového roku vstoupí země do eurozóny.
Foto: Domoplan
Pohled na moře
„Holiday resort Mandré představuje první z plánovaných zahraničních projektů. Ať už z hlediska výstavby přímořských resortů, které Domoplan staví společně s MyResorts, nebo samotného rezidenčního bydlení,“ říká majitel developerské firmy, která se vedle Chorvatska chce zaměřit i na jiné země. Například Srbsko, kde chce v Bělehradu (a také v chorvatském Záhřebu) stavět rezidenční bydlení.
„Jelikož se jedná o hlavní města, nabízí velký potenciál pro rozvoj bydlení a kvalitní architektury, kterou chceme nadále rozvíjet, a to i v zahraničí. Obě země na ni přitom kladou důraz a zároveň je v nich poptávka po novém rezidenčním bydlení. Protože si zakládáme na kvalitní architektuře a použitých materiálech i respektu a charakteru okolí, věříme, že mohou naše projekty v Chorvatsku i Srbsku uspět,“ dodává Vavřík s tím, že pokud se to povede, pak bude chtít developer expandovat i do dalších evropských zemí.
Růst úrokových sazeb hypoték sice mírně zpomalil, přesto se jejich průměrná výše v červnu přiblížila k hranici šesti procent. A vzhledem k poslednímu kroku České národní banky, která základní úrokovou sazbu stanovila na sedm procent, je jasné, že růst cen hypoték ještě neskončil. Nově nastalá situace dopadá jak na zájemce o nový hypoteční úvěr, tak na klienty, kterým se blíží konec fixace jejich úrokové sazby. Stále více se proto skloňuje spojení „úrokový šok“.
Šok by přitom správně neměl být tak velký. Než se totiž člověk rozhodne zatížit svůj rozpočet hypotékou, měl by si dobře spočítat své příjmy a náklady. A ideálně při tom uvažovat v horizontu let minulých i budoucích. Pokud se rozhodne hypotéku splácet například po dobu dvaceti pěti let, musí vzít v potaz co možná nejvíce proměnných, které mohou ovlivnit jeho budoucí hospodaření.
Pohled do minulosti je důležitý z toho důvodu, že jak zájemcům o úvěr na bydlení, tak institucím, které ho poskytují, ukazuje, jak se průměrná úroková sazba vyvíjela. A co od ní lze čekat v nadcházejících letech.
„Z historie lze usuzovat, jak se budou sazby vyvíjet – mají totiž nějakou výkyvnost. Když si tedy klienti brali v roce 2017 hypotéku za dvě procenta, museli počítat s tím, že nebude na této úrovni po celých 25 let,“ vysvětluje David Krůta, finanční konzultant ze společnosti 4fin.
Foto: David Krůta
David Krůta ze společnosti 4fin
Průměrná úroková sazba se v průběhu posledních dvaceti let pohybovala kolem 4,5 procenta. Před pořízením hypotéky se tak klient musí zamyslet nad tím, jak by vypadala splátka právě při takové výši sazby. A zdali to jeho cash flow výhledově unese.
„Kolem šedesáti procent lidí si sjednává pětiletou fixaci, což znamená, že po dobu pěti let mají garantovaný úrok od banky a výši splátky. Nadpoloviční většině lidí se tak během doby trvání hypotéky sazba změní pětkrát. Dívat se tak na hypotéku optikou „teď na ni mám, teď si ji tedy pořídím“, je hodně krátkozraké,“ dodává Krůta.
Podle něj se ale v uplynulých několika letech, kdy nastal hypoteční boom, dlouhodobé uvažování trochu vytratilo. Řada klientů i institucí, začala hypotéky vnímat jako jednorázový produkt. A zapomnělo se na to, že právě tento produkt je specifický v tom, že klienta doprovází v průměru 25 let.
„Na druhou stranu je náš bankovní systém hodně opatrný a scoring, kterým klienti prochází, mají banky dobře ošetřený. Jenže instituce neumí vždy dobře odhadnout, jestli klient na splácení bude bude mít i za deset let. V takovém případě je totiž třeba vzít v potaz spoustu faktorů,“ vysvětluje finanční konzultant.
Některé faktory lze ale odhadnout jen těžko. Jako například pandemii nebo válku na Ukrajině, tedy události, které zásadně otřásly globální ekonomikou, a tudíž postupně dopadly i na hospodaření domácností. S výrazným zvýšením cen energií, které se nyní promítá do nákladů na bydlení, mohl počítat jen málokdo.
„I proto se na nás teď klienti obracejí ve větším počtu, ale zatím spíš informativně a ze strachu. Reálně ještě žádnému problému nečelí a myslím si, že většina klientů ho ani mít nebude. Ale zvyšování sazeb se teď hodně propírá a spousta lidí neví, jak na ně může dopadnout,“ říká Krůta.
Tři možnosti bezbolestného řešení
Průměrná výše hypotéky se v roce 2017 pohybovala kolem dvou milionů korun. David Krůta tak vypočítává, že při průměrné splatnosti 25 let, kdy klient začínal na úroku dvě procenta, ho měsíční splátka vyšla na 8 477 korun. „S úrokem čtyři procenta se dostáváme na 10 557 korun, s úrokem šest procent pak na 12 886 korun.“
Měsíční výdaje domácnosti tak mohou v tomto příkladu stoupnout o 4 409 korun, což rozhodně není zanedbatelná částka. Existuje ale několik řešení, ke kterým se klient může uchýlit ve chvíli, kdy má naspořený dostatek finančních prostředků. Měla by jim ale předcházet omezení spotřebních výdajů a audit měsíčních příjmů a nákladů. Navýšení měsíční splátky je sice nepříjemné, ale se zvyšující se průměrnou mzdou může být pro spoustu lidí udržitelné.
Pokud se klient nechce smířit se zvýšením splátky, první variantou je umořit část jistiny naspořenou částkou – člověk pak sice platí vyšší úrok, ale z menšího základu, tudíž měsíční splátka není tak vysoká. Druhá možnost může nastat ve chvíli, kdy se klient nechce zbavit všech peněz, které má našetřené.
Klienti reálně ještě žádnému problému nečelí a myslím si, že většina ho ani mít nebude.
„Rezervu lze využít i pro dotování vyšší splátky. Když člověk ví, že dosud platil 20 tisíc měsíčně a najednou musí platit o tři tisíce více, navýšenou částku si jednoduše každý měsíc strhne ze svého spořícího účtu, aby nezatěžoval cash flow své domácnosti,“ popisuje Krůta.
Scénář bezbolestného řešení nabízí také třetí možnost, ke které se klient může uchýlit ve chvíli, kdy nemá žádnou finanční rezervu – natáhnout délku splatnosti hypotéky. Důležité ale je tento krok učinit ještě v době fixace, kdy lze s dobou trvání úvěru bezplatně hýbat. V případě hypotéky o výši 3,5 milionu a úrokové sazby na úrovni 5,5 procenta může pětiletý rozdíl změnit výši splátky o 1 621 korun.
Zmíněné tři možnosti představují řešení, které může předejít skokovému zvýšení rozpočtu. Důležité je ale v každém případě s bankou včas komunikovat a řešit situaci ještě před tím, než nabere nepříjemné obrátky. Když totiž klient začne vyjednávat s bankou o prodloužení splatnosti mimo dobu fixace, automaticky vstupuje do registru dlužníků a do budoucna může mít problém.
Na nechtěný seznam se člověk může dostat i v případě, kdy zažádá instituci o odložení splátky jistiny a možnost splácet po nějakou dobu pouze úroky. Důležité ale je si uvědomit, že banky se vždy snaží problém s klientem vyřešit, jelikož je v jejich zájmu, aby byl hypotéku schopný splácet. Obávaný prodej nemovitosti je tak skutečně krajním řešením.
Foto: Scott Graham
Při propočítávání nákladů na hypotéku je třeba přemýšlet dlouhodobě
„Banka není obávaný sup, který se snaží přiživit na klientově utrpení. A není ani realitní makléř, tudíž nechce řešit případný prodej klientovy nemovitosti. Pokud to tedy jde a klient včasně a upřímně komunikuje, banka se bude snažit individuálně dohodnout na řešení,“ uklidňuje Krůta.
Jeho slova potvrzuje i Filip Hrubý z České spořitelny: „U drtivé většiny klientů, kteří se dostanou do prodlení se splácením, jednoduše prodloužíme dobu splatnosti a snížíme měsíční splátku. Se situací, kdy by klienti prodali Spořitelně zpět svou nemovitost, se takřka nesetkáváme.“
Banky navíc podle Krůty zatím nepřipravují krizový scénář, se kterým pracovaly například v době pandemie, kdy klientům odkládaly splátky, aniž by je zapsaly do registru dlužníků. Nad něčím takovým by se začaly zamýšlet teprve ve chvíli, kdy by docházelo k zásadnější a pravidelné delikvenci, tedy problémům se splácením, klientů.
„A v současné době je u nás delikvence nesplácení úvěrů na 0,9 procentech. Průměr v Evropské unii je přitom kolem tří procent. Říká to dvě věci – banky si dobře prověřují bonitu klientů a touha po vlastním bydlení je u nás tak vysoká, že klienti udělají vše proto, aby si nemovitost udrželi,“ uzavírá Krůta.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.