Česko je evropskou dvojkou v digitálním sdílení dat. Podle průzkumu i tak dvě třetiny firem tisknou faktury

Druhý ročník reportu Digitalizace podniků 2023 od Asseco Solutions ukázal, že jsme na špičce v elektronickém sdílení dat i kde mají české firmy stále rezervy.

jiri-hub-asseco-solutions

Foto: Asseco Solutions

Jiří Hub, CEO a předseda představenstva společnosti Asseco Solutions

O digitalizaci se u nás v poslední době mluví především s ohledem na státní správu, o to víc tak překvapí, jak dobře si vedeme v digitalizaci průmyslu. Po Slovinsku patříme mezi špičku evropské sedmadvacítky ve výměně dat v elektronické podobě. Přes 38 procent firem, které mají více než deset zaměstnanců, používá k jejich sdílení webová rozhraní, aplikace, API, chytré senzory či si je vyměňují přímo v rámci integrovaných dodavatelsko-odběratelských informačních systémů.

Toto zjištění vyplývá ze druhého ročníku reportu Digitalizace podniků 2023 od Asseco Solutions, který mapoval úroveň digitalizace firemních procesů a vývoj informačních systémů v Česku. Průměr evropských zemí je pouze 25 procent, o něco lépe než my si vedlo už jen Slovinsko „Nejvíce k elektronickému sdílení dat přispívá automobilový průmysl, kde ho využívají dvě třetiny všech firem,“ doplňuje CEO a předseda představenstva společnosti Asseco Solutions Jiří Hub.

Digitalizace je podle jeho slov cestou k tomu, jak významně snížit zvyšující se náklady na energie nebo kompenzovat nedostatek kvalifikované pracovní síly, což jsou aktuálně dvě nejvýznamnější bolesti českého průmyslu. Firmy by se proto měly soustředit na to, aby zaváděly do praxe moderních technologií, které vytvářejí nové tržní příležitosti, zrychlují schopnost adaptace a zefektivňují provoz.

„Automatizace, robotizace, digitalizace, umělá inteligence, machine learning ani data mining už nejsou jen buzzwordy. Tyto technologie firmám přináší reálné výsledky a podporují jejich konkurenceschopnost,“ říká Hub.

Vzhledem ke stavu české ekonomiky by to bylo více než žádoucí. „Rok 2023 nebyl rokem jednoduchým. Česká ekonomika se pohybovala na hraně recese a nervozita se přelila i na trh podnikových informačních systémů. Kvůli nejistotě vyplývající ze silné inflace a rostoucích cen energií se střídaly fáze škrcení investic v obavách z dalšího vývoje s fázemi uvolnění,“ pokračuje Hub vysvětlením, proč některé firmy na informačních systémech začaly šetřit. Zůstává ale mírným optimistou, který věří, že se česká ekonomika vrací na růstovou trajektorii.

Digitalizace Česka v roce 2023

Zmíněný report stojí na vlastních šetřeních zpracovaných agenturou Median a je reprezentativní pro 13 444 středních a velkých podniků v Česku. Z části vychází i ze zjištění Českého statistického úřadu z ledna 2024, který využívá data sesbíraná mezi 7 380 podniky s deseti a více zaměstnanci.

Hlavním pozitivním zjištěním je, že devět z deseti velkých firem používá ERP systém, jelikož v automobilovém průmyslu, telekomunikacích a IT se robustní systém pro plánování zdrojů stal standardem. Když se podíváme na všechny podniky včetně malých a středních, ERP systém využívalo 43 procent českých firem, což je pod průměrem Evropy. Pro společnost Asseco Solutions, která stojí za nejpoužívanějším českým ERP systémem Helios a řadou nástrojů pro digitalizaci podnikových procesů, jako je cloudové řešení Erport nebo spisová služba Spiska, jde o signál, že potenciál českého trhu ještě není zdaleka vyčerpán.

Papírové faktury nikam nezmizely, loni je vystavilo téměř 70 procent firem.

Systém Helios v rámci digitalizace volí široké spektrum firem, pro které je velkou výhodou lokální podpora a například i bezproblémové fungování v českém účetním systému. Toto ERP nasadila například česká firma pro modulární výstavbu Koma Modular, kde Helios iNuvio zpracovává procesy od výroby přes účetnictví až po evidenci mezd a řízení skladů včetně logistiky. Mezi dalšími firmami využívajícími robustnější systém Helios Nephrite je nakladatelství Albatros Media, službu Spiska využívá zase město Choceň.

„Překvapivě je hlavním kritériem pro výběr ERP systému bezpečnost – na stupnici důležitosti získala průměrné skóre 4,54 z pěti. Bezpečnost tak porazila parametry jako uživatelská přívětivost, zákaznická péče nebo kompatibilita s dalšími řešeními. Možná právě ze strachu o nejcitlivější firemní data se české firmy, z nichž polovina se historicky stala obětí hackerů, do ERP oproti evropskému průměru nehrnou. Obzvlášť když většina systémů dnes funguje převážně v cloudu, který třetina firem stále nevyužívá a využívat neplánuje,“ dodává Hub.

andrasko

Přečtěte si takéPodvodný e-mail nachytá 30 % zaměstnanců. Firmy se učí bránitNa podvodný e-mail se nachytá 30 procent zaměstnanců. Asseco Solutions proto firmy učí kyberbezpečnost

Česko výrazně zaostává i ve využívání e-faktur, tedy dokumentů ve formátu pro automatizované zpracování. Na 90 procent firem sice zasílá faktury elektronicky, ale v drtivé většině formou obyčejných PDF příloh k e-mailové komunikaci. „A ani papírové faktury nikam nezmizely, loni je v kombinaci s elektronickou formou vystavilo téměř 70 procent firem,“ upozorňuje Hub. E-faktury u nás využívá jen pětina podniků, tedy pouhá polovina evropského průměru.

Pomyslný názorový klín vznikl u otázky na dotace. Zájem o tuto možnost má nadpoloviční většina, zároveň se ale 48 procent zástupců podnikového sektoru k této možnosti staví negativně. „Otázka dotací je pro mě, vzděláním ekonoma, poněkud složitější. Nicméně firmy se snaží této příležitosti také využít a některým se to daří. V tomto pak častěji jdou cestou přímého nákupu licencí, místo aby volily modernější a flexibilnější formu pořízení softwaru jako služby,“ dodává Hub.

CC Native

Partnerem článku je Asseco Solutions

Vytvořila kabelku, která dobije telefon, svítí a má i chránit. S vývojem pomohl i Průša

Klára Šmakalová chtěla, aby kabelky uměly víc než jen přenášet věci a být krásné. A vymyslela takovou, která má předcházet nebezpečným situacím.

klara-a-jakub

Foto: Archiv Kláry Šmakalové

Klara Šmakalová a designér Jakub Stedina, autoři chytré kabelky Irma

0Zobrazit komentáře

Vracet se v noci domů může být velká romantika, nebo taky zlý sen, to víme nejspíš všichni. A důsledky druhé varianty radši nedomýšlet, přesto je dobré jim předcházet. Právě to se rozhodla udělat Klára Šmakalová, která vymyslela speciální kabelku. Pojmenovala ji Irma a ve spolupráci s psychology do ní zakomponovala prvky, které mají přispět k prevenci případných útoků – dobíjení telefonu, světlo a ohlušující alarm. Prošla s ní akcelerací i v PrusaLab a na podzim ji chystá do prodeje.

Pokud patříte mezi pravidelné návštěvníky akcí typu Lemarket, které se soustředí na lokální módu či designéry, možná si vzpomenete na značku sukní a dalšího dámského oblečení Akari. Přesně té se Klára Šmakalová věnovala 15 let. Rozjela ji během studií na pražské právnické fakultě, loni na podzim ale výrobu zastavila, aby mohla začít s něčím jiným.

V hlavě jí totiž uzrál nápad na kabelku, která toho dokáže mnohem víc než jen být krásným doplňkem. A tak vznikla Irma, do jejíž základní verze se vejde všechno, co na večerní akci potřebujete – telefon, klíče, peněženka a pár drobností. K tomu má ale navíc pomoct svým majitelkám, aby se během nočních přesunů necítily – anebo se nedostaly – do ohrožení.

„První motivace byla moje dcera. Představuju si ji za deset let, jak bude večer chodit ven, bude zarytě odmítat mít s sebou jakýkoliv bezpečnostní prvek a vracet se domů večer se sluchátky na uších, odtržená od okolní reality. Chtěla jsem mít možnost nabídnout jí něco smysluplnějšího, než jsou klíče mezi prsty,“ říká pro CzechCrunch Šmakalová.

K vývoji svého nápadu přizvala průmyslového designéra Jakuba Stedinu. Ten má za sebou více než stovku projektů pro firmy jako Škoda, Manifesto nebo Heineken. Za vzhled VR brýlí XTAL českých VRgineers, s nimiž trénuje i americké letectvo, získal ocenění Red Dot. „Lákala mě představa využít svoje zkušenosti s kombinováním funkce, designu a inovací při vytváření takhle dámského produktu. Navíc mám ženu a dceru, pro které bych tu kabelku chtěl,“ komentuje své angažmá Stedina.

Společně – a také po konzultaci se specialisty na osobní bezpečnost a psychologii útočníka – dali dohromady malou kabelku, kterou tvoří pevná, ale vyměnitelná pouzdra vyráběná převážně z nylonu, obklopující hliníkové tělo. Právě to v sobě ukrývá zdroj pro bezdrátovou nabíječku na telefon a GPS tracker. Kromě toho k Irmě patří také hlasitý alarm a silné světlo, které se mají snadno ovládat zvenčí. „Kabelka je ideálním nosičem bezpečnostních prvků, ale obvykle jsou ztracené někde v ní, jejich hledání stojí čas a klid a jejich použití vyžaduje trénink nebo je samo o sobě agresivní,“ vysvětluje svoje uvažování Šmakalová.

Primárním smyslem chytré tašky je ale zajistit, aby se ženy do situace, kdy bude alarm potřeba, vůbec nedostaly. „Proto umí nabíjet telefon, aby se neoctily mimo kontakt se svými blízkými. Ostatní je navrženo k udržení hrozícího nebezpečí v co největší vzdálenosti a k narušení připraveného ideálního scénáře násilníka. Už samotné svícení pod nohy je překvapivě efektivní ve snížení pravděpodobnosti útoku,“ vysvětluje Šmakalová, která je také vyzbrojená mnoha čísly. Dodává, že podle evropských statistik 83 procent mladých žen od šestnácti do devětadvaceti let upravuje svoje chování a trasy kvůli strachu z napadení a nějakou formu sexuálního obtěžování zažilo v EU až 55 procent žen.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesto nechce Irmou nikoho strašit. Naopak. Tvrdí, že prevence by měla být sexy. Kromě toho všeho ale má být její výtvor taky praktický, co se zábavy týče. V plánu jsou tak varianty, kdy se jedna polovina kabelky změní třeba na lahev, reproduktor nebo bentobox. Ochranné prvky budou samozřejmě přítomné vždycky, podle Šmakalové by totiž měly tvořit „nový kabelkový standard“.

Momentálně existuje Irma, jejíž název vychází ze jména Irmagard, což znamená stálá, pevná a světová, pouze coby prototyp. Se Stedinou ho vyrobili za podpory technologické inkubace CzechInvestu a akcelerátoru PrusaLab, kde ji budou už ve středu představovat veřejnosti. Kromě toho jsou hotové podklady pro výrobu. K dostání online a ve vybraných obchodech by měla být kabelka na podzim. Její vývoj prozatím spolykal na 2,5 milionu korun, dvojici už ale oslovili první investoři, kteří by měli zájem právě o financování výroby.

„Pokud to vyjde, chtěli bychom Irmu ukázat v rámci Designbloku a taky na přehlídce Blickfang ve Vídni. Kromě vlastního e-shopu máme domluvené i první obchody v Praze a dohodu s velkým celosvětovým e-shopem s prémiovou módou a aktuálně řešíme další distribuci v EU,“ doplňuje Šmakalová.

klara-a-jakub-2

Foto: Archiv Kláry Šmakalové

Šmakalová a Stedina na Irmě intenzivně pracovali poslední rok

V přípravě je taky takzvaný Ježíšek list, který by měl zaručit dodávky zakázkové verze pod stromeček. Kabelka plně na míru sice vyjde na nižší desítky tisíc korun, v plánu je ale i sériová výroba, která by měla cenu stlačit níž. S tou by chtěla Šmakalová, pokud vše půjde tak, jak si představuje, zamířit i do Skandinávie a zemí Beneluxu, kde věří v zajímavou poptávku.

Velký důraz klade mladá podnikatelka kromě bezpečnostních prvků i na už naznačenou modularitu. Je si dobře vědomá, že vysoká cena může působit jako bariéra, zdůrazňuje však, že Irma nemá být kabelka na jednu sezonu. „Dlouhodobý vztah se zákaznicemi byl pro mě klíčový už v Akari, heslo ‚buy less, choose well, make it last‘ bych chtěla držet i s Irmou,“ říká a zdůrazňuje, že díky výměnným vnějším krytům nemusí být Irma jen pro jednu uživatelku.

V testovacích skupinách, jimž se Stedinou svou kabelku prezentovali, zaujala prý jak dívky, které hodně chodí samy ven, tak třeba muže, kteří by něco podobného rádi pořídili svým partnerkám. „Vedle žen, které by Irmu koupily podobně jako já svým dcerám, se objevily takové, které by ji měly dokonce jako zařízení do domácnosti – ke střídání pro všechny její členky. A to je představa, která se mi hodně líbí,“ uzavírá Klára Šmakalová. Jestli to všechno vyjde, se uvidí.