Promet není jen o Tatře. S bratrem jsme se kvůli nástupnictví nehádali, říká Denisa Materová

Třiatřicetiletá Denisa Materová stojí v čele strojírenské skupiny Promet ani ne půl roku. A už ji čeká střet s mladým miliardářem Michalem Strnadem.

denisa-materova

Foto: Jan Nechvíle / CzechCrunch

Denisa Materová, šéfka Promet Group, na konferenci Money Maker 2024

0Zobrazit komentáře

Úmrtí jejího otce bylo náhlé, již tehdy ale bylo jasné, jakým směrem se Promet Group vydá. „Táta si předem stanovil, co se má dít s jeho ‚třetím dítětem‘,“ říká Denisa Materová, která je od června šéfkou této ostravské strojírenské skupiny. Do rodinného byznysu však nenaskočila jako úplný nováček – už předtím zde měla na starosti marketing. A o tom, kdo bude ve firmě generálním ředitelem, se prý s bratrem Radimem nehádali. „Emocí bylo hodně, snažili jsme se ale k tomu přistoupit zodpovědně. Brácha má dál pod kontrolou family office a inovace,“ uvedla na investiční konferenci Money Maker, kterou pořádá CzechCrunch.

Převzetí rodinného impéria v Kristových letech má tedy Materová za sebou. A hned na začátku své nové štace má před sebou těžkou zkoušku: střet s dvaatřicetiletým miliardářem Michalem Strnadem, který je majitelem největší české zbrojařské skupiny CSG. Kamenem úrazu je společnost Tatra Group – tu před 11 lety zachránili před krachem podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera, kteří pak společně ovládli i chorvatského výrobce železničních vagonů Đuro Đaković. Jejich potomci už ovšem v harmonické spolupráci svých otců nepokračují.

V srpnu došlo k odvolání Denisy Materové z pozice předsedkyně dozorčí rady Tatry – údajně bez předchozího projednání. Promet Group má přitom v kopřivnické automobilce 35procentní podíl. „Je to situace, ke které musíme přistupovat s respektem. Tátové odvedli v Tatře velký kus práce, tu značku zachránili. Za nás ale Promet není jen o Tatře,“ poznamenala opatrně Materová, která se ke sporům s CSG zatím příliš vyjadřovat nechce. Z Tatry se ale rozhodně stahovat nehodlá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Máme spoustu dalších skvělých firem. Kromě Tatry bych vyzdvihla Tawesco, které vyrábí – mimo jiné – rámy pro kombajny,“ popsala Materová před plným sálem. Mezi největší zákazníky Taweska patří například Škoda Auto, Bobcat nebo John Deere. Celkem ale do skupiny Promet, jejíž podnikání je založeno na strojírenství, hutnictví, inženýrství a doprovodných službách, patří 46 společností. „Český průmysl je úžasný, k nadnárodním značkám toho od nás putuje opravdu hodně. Nemám ráda, když se o Česku říká, že je jen montovnou. Máme neskutečně chytré lidi i mnoho skvělých rodinných firem.“

René Matera byl známý jako tvrdý vyjednavač. Jeho dcera se ale prý kvůli tomu, že je mladou ženou v čele velké strojírenské skupiny, s nevraživostí nesetkává. „Všechny vztahy se musí vždycky oddřít. A že Promet Group vede žena? Není to nic, co by přišlo jako blesk z čistého nebe. Vždyť i společnost Tawesco má ve svém čele ženu – Margitu Rejchrtovou,“ připomněla mladá podnikatelka. Ostatně majitelkou Promet Group je její matka Hana Materová. „A proč otěže po tátovi nepřevzala ona? Myslím si, že je na čase, aby se nová generace ukázala ve své plné síle.“

Denise Materové se líbí diverzifikace skladby firem, se kterou začal její otec – tedy rozčlenění jednotlivých společností do divizí strojírenství, metalurgie a inženýringu. Přesto s jejím nástupem došlo ke změnám v managementu, což považuje za přirozené. „A teď se chceme více zaměřit i na přidané služby. Koukáme se třeba na projekty v IT a další oblasti, které mohou zlepšovat logistiku. A hlavně budeme hledat vlastní produkt, který nám zatím chybí,“ uzavřela Materová.


Fotogalerie: Money Maker 2024

CzechCrunch uspořádal třetí ročník konference Money Maker, ze které se stala největší investičně-byznysová akce svého druhu v Česku.


CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Intuice mě zachránila od mnohamilionového kontraktu. Zněl slibně, ale zničil by nás, říká kadeřník Arsov

Vlastní salon i značku vlasové kosmetiky vybudoval od nuly, teď učí lidi měnit způsob, jakým se starají o své vlasy.

Marta PlecitáMarta Plecitá

„Rád se inspiruji zajímavými lidmi a příběhy, ale pokud chcete být úspěšní, musíte mít vizi a najít vlastní cestu,“ říká jediný český kadeřník, který vybudoval vlastní značku vlasové kosmetiky, Tomáš Arsov. O tom, co to znamená, jak poznat produkty, které jsou skutečně šetrné, a také o překážkách na své podnikatelské cestě vypráví v novém díle podcastu BrandStories, který si už nyní můžete pustit na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše. 

V podcastu se Tomáš Arsov svěřuje se zkušeností, kdy dostal nabídku na lákavou investici v řádech milionů korun, ale vsadil na intuici a kontrakt na poslední chvíli nepodepsal. S odstupem času toto rozhodnutí považuje za správné a říká, že projekt mohl mít pro jeho firmu až likvidační dopad. Takové zkušenosti ho podle jeho slov vedly k tomu, aby v posledních letech ještě pečlivěji vybíral marketingové a brandové agentury, se kterými spolupracuje.

K vytvoření české prémiové řady produktů, které se dnes prodávají i v běžných drogeriích, vedla Arsova inspirace z USA. „Produkty nesmí lidem škodit, musí vyřešit konkrétní problém, ne ho jenom maskovat,“ říká o svých výrobcích.

Na českém trhu je podle Arsova stále mnoho produktů obsahujících látky, které mohou být pro uživatele problematické. Jako příklad uvádí laurylsulfát sodný (SLS), levné odmašťovadlo, které dráždí vlasovou pokožku, často vede k alergiím a dehydrataci. „Bohužel, tato látka se používá do úklidových prostředků,“ upozorňuje Arsov. Dodává také, že vodou nerozpustné silikony, jako je dimetikon, sice vlasy uhladí a dodají jim lesk, ale dlouhodobě jim neprospívají. „Lidé si řeknou: ‚Jé, já mám vlasy tak hladké a lesklé,‘ ale je to, jako byste si na sebe dali igelit,“ vysvětluje.

Arsov zdůrazňuje, že problém je často v neinformovanosti zákazníků, kteří jsou pod vlivem marketingu a nevědí, co v kosmetice hledat. Sám se proto ve spolupráci s odborníky snaží vyvíjet produkty, které skutečně fungují a prospívají. Jako příklad zmiňuje masku „Architekt“, která namísto silikonů obsahuje glukózový polymer. Tento inovativní přístup nejen obnovuje poškozené vlasové vlákno, ale také přispívá k jeho pružnosti a zdraví. „Zjistili jsme, že to jde i přírodní cestou,“ říká o vývoji produktu.

Pro Arsova je zásadní informovat zákazníky a ukazovat, jak vlasová kosmetika může pozitivně ovlivnit jejich zdraví a vzhled. Ať už je to edukace přes sociální sítě, vzdělávání kadeřníků nebo osobní kontakt s klienty, Arsov se snaží, aby jeho značka byla nejen kvalitní, ale i transparentní. Jak sám říká: „Lidi se chtějí naučit, co na sebe dávají. My, kadeřníci, musíme být odborníci a vědět, co radíme.“

V podcastu se dozvíte také:

  • Jak se může malý výrobce prosadit mezi korporátními značkami.
  • Kolik tisíc barev rozezná běžné lidské oko a kolik trénované.
  • Jak ve svém oboru využívá Tomáš Arsov umělou inteligenci.

Nový díl BrandStories si už nyní můžete pustit na Spotify, v Apple Podcasts, na Youtube nebo v přehrávači výše. 

CC Native

Partnerem článku je Tomáš Arsov