„Eko/bio drogerie“ Econea po jedenácti letech mění majitele. Kupuje ji miliardář Pavel Bouška

Z projektu exitují zakladatelé, ale i investor Martin Rozhoň. E-shop má být hlavním distribučním kanálem pro produkty skupiny Vafo.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavel-bouska

Foto: Fazole Ventures

Miliardář, zakladatel společnosti Vafo a partner ve Fazole Ventures Pavel Bouška

0Zobrazit komentáře

Svůj první byznys plán zakladatelé e-shopu Econea se zaměřením na ekologickou drogerii a kosmetiku načmárali na pověstný papírový ubrousek. Loni již firma dosáhla obratu přes sto milionů korun a nyní své síly spojuje s dalšími velkými hráči na trhu. V pondělí oznámila, že pod vlastnická křídla ji plně přebírá společnost miliardáře Pavla Boušky, jenž vybudoval jednoho z evropských lídrů v oboru krmiv pro domácí mazlíčky.

Jak popisuje spoluzakladatel a ředitel Econey Martin Mates, vlastnická struktura e-shopu se v průběhu jedenácti let měnila jen nepatrně, kdy pevné jádro v podobě spoluzakladatelů Matese a Pavla Milana Černého zůstávalo od počátku stejné. V roce 2019 do firmy vstoupil také investor Martin Rozhoň, loni pak v napjaté ekonomické situaci definitivně odešel Černý, jehož místo převzala společnost SoulAdventure podnikatele Martina Černohorského.

„Pro Econeu to byly velmi náročné a emočně vypjaté tři roky. Stálo to hodně odvahy, potu i slz. Pod velkým tlakem se ale podařilo stvořit týmový diamant, na kterém může firma stavět dál,“ komentuje Černohorský, jenž poslední roky firmu společně s Matesem profesionalizovali a dosáhli meziročního růstu o osmnáct procent.

Z pozice majitelů to ale bylo naposledy, všichni dosavadní vlastníci svůj podíl prodali. Novým majitelem se stala společnost Felicea Equity z fondu Vafo Group zakladatele Pavla Boušky. Podle vyjádření tak vzniká uskupení se stejnou myšlenkou udržitelnosti a zdravého životního stylu, ale s různým sortimentem.

econeafotky-6-min

Foto: Econea.cz

Spoluzakladatel a ředitel Econea.cz Martin Mates

„Naším cílem je stát se jedničkou v segmentu EKO/BIO na českém trhu,“ upřesňuje Mates, jenž ve vedení Econey zůstává i nadále. Zároveň z pozice lídra dohlédne na technologickou integraci celého uskupení a vznik společné B2B platformy. Ředitelem uskupení pak bude Jan Havlůj, který investici komplexně zastřešoval.

Jaká byla cenovka transakce, ani jedna ze stran nekomunikovala. Podle oficiální závěrky za rok 2023 ale Econea dosáhla obrat 101 milionů korun, její ztráta přitom činila 3,9 milionu. Rok předtím šlo o obrat 94 milionů a ztrátu 1,5 milionu. Podle odhadu CzechCrunche tak mohla být společnost ohodnocena pod úroveň sto milionů.

Bouška je podle Forbesu třicátým nejbohatším Čechem s jměním přes 15 miliard korun. Je majitelem skupiny firem Vafo, která zahrnuje devět výrobních závodů a patří k evropským lídrům v oboru krmiv pro domácí mazlíčky, exportuje do téměř 90 zemí světa. Kromě toho založil family office Fermia, která je mimo jiné prostřednictvím značek jako Country Life, Lifefood nebo Bio nebio největším českým distributorem potravin v bio kvalitě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S Pavlem Přikrylem a Lubošem Černým pak Bouška vybudoval coworking Opero v centru Prahy, v rámci kterého investuje i do mnoha nadějných českých startupů. Se skupinou přátel je spoluvlastníkem Vinohradského pivovaru. Aktivně tak dnes se svým týmem spravuje více než čtyřicítku firem.

Econea vznikla v roce 2013, své portfolio ekologické drogerie a kosmetiky postupně rozšiřovala a nyní obsahuje také potravinový sortiment. „Před jedenácti lety jsme byli tzv. early adopters, inovátoři na trhu s ekologickou drogerií a kosmetikou. Naším úkolem bylo lidem ukázat, že to jde i jinak – v souladu s přírodou a bez kompromisů. Že to nemusí být dražší a hůř to prát,“ komentuje Mates.

Jak pokračuje, tento cíl se i podařilo naplnit. „Paradoxně nás to ale málem položilo na kolena. Ekologické produkty se staly běžnou součástí trhu, často bohužel doprovázené greenwashingem, a my bychom i přes stabilní pozici dokázali konkurovat velkým hráčům jedině s pomocí dalších externích investic,“ říká Mates. Proto Econea spojila síly s dalšími eko/bio tahouny – nejen pro silnější postavení na vrtkavém ekologickém trhu, ale také pro šíření původní myšlenky udržitelného života ve větším měřítku a bez praktik greenwashingu.

Naplníme virtuální regály novým potravinovým sortimentem, aby si mohl zákazník udělat kompletní eko lifestyle nákup.

Nyní se chce Econea kromě jiného zaměřit také na doplnění sortimentu a nastartování dlouho plánované privátní značky. „Zahojíme se, co se týče cashflow, posun vidíme samozřejmě do úspor z rozsahu, zajistíme větší dostupnost u současných produktů, a hlavně naplníme virtuální regály novým potravinovým sortimentem, aby si mohl zákazník udělat kompletní eko lifestyle nákup,“ doplňuje Mates.

„Jsem rád, že se Econea posouvá do další fáze a stává se součástí větší skupiny firem, kde bude využívat vzájemných synergií a bude dále posilovat svůj vliv na trhu a přinášet zákazníkům ještě lepší služby,“ komentuje teď již bývalý společník Econey Martin Rozhoň. Změny na e-shopu mají zákazníci pocítit v průběhu následujících měsíců.

„Nevyšlo to.“ Startup, který Miroslav Uďan a spol. rozběhli po Shoptetu, po dvou letech končí

Po vybudování stamilionového byznysu a uzavřeném startupu se chce Uďan věnovat andělskému investování. Podpořil již módní značku Bagind.

Peter BrejčákPeter Brejčák

_jan8460-editInsider

Foto: Out of Dark

Zakladatelé Out of Dark Radek Hudák, Miroslav Uďan, Michal Feigler a Patrik Votoček

0Zobrazit komentáře

„Dvě krátká slova, a přitom jak těžké je je pro ego vyslovit. Nevyšlo to.“ Těmito slovy začíná zpráva, kterou Miroslav Uďan informuje o konci svého startupu Out of Dark. Tomu se společně s dalšími třemi zakladateli Radkem Hudákem, Michalem Feiglerem a Patrikem Votočkem věnovali poslední dva roky poté, po Uďan postupně prodal miliardáři Ondřeji Tomkovi svůj podíl v Shoptetu.

Ambicí týmu v Out of Dark bylo vybudovat globální službu, která ředitelům a manažerům pomůže získat přehled o prozákaznických aktivitách firem a postupně je zlepšovat. „Po dvou letech příprav a našem boji na trhu musím přiznat, že se nám samotným z temnoty vyjít nepodařilo,“ komentuje Uďan s odkazem na název startupu (out of dark – pryč ze tmy).

O Out of Dark dali zakladatelé světu vědět před začátkem loňského léta, práce na něm ale začaly již o rok dřív. „Půl roku jsem dával dohromady tým zakladatelů a dělal jsem průzkum, rok jsme pracovali na přípravě a půl roku jsme bojovali o naše místo na slunci,“ popisuje Uďan, jenž chtěl v novém projektu využít zejména své zkušenosti z budování Shoptetu. „Idea toho, že připravím nástroj, který jsem sám v minulosti potřeboval, byla pro mě logická.“

Shoptet rozbíhal ještě v roce 2009 a postupně se vypracoval do pozice největšího poskytovatele e-commerce platformy v Česku a na Slovensku, na níž aktuálně funguje přes třicet tisíc e-shopů. Tržby samotné společnosti se pohybují ve stovkách milionů korun a při Uďanovu odchodu byla její valuace vyšší než miliarda korun.

_jan8665-edit

Foto: Out of Dark

Miroslav Uďan

Během letošního jara pak Uďan v rozhovoru pro CzechCrunch v případě Out of Dark mluvil o velkém tlaku: „Možná mě trochu brzdí strach ze selhání. Rozjel jsem hodně úspěšnou firmu, co když druhá nevyjde? Psychický nátlak existuje a určitě tomu pomáhá i komunita. Potkáváte na akcích lidi, kteří říkají: ‚Kdo jiný by to měl dát než ty?‘ Je to super motivace, na druhou stranu i šílený tlak.“

Nyní již Uďan popisuje, že přestože ve startupu měli zákazníky a prý dostávali pozitivní zpětnou vazbu, nedokázali se dostat přes kritickou hranici potřebnou pro potvrzení globálních ambicí dříve, než jim došly finance. „A od začátku nám nešlo o to hrát lokální hru, ale o větší příběh,“ vypráví.

Vývoj Out of Dark financoval zejména samotný Uďan, jenž do něj vložil milion dolarů, tedy přes dvacet milionů korun. Ještě na jaře popisoval, že jedná s několika investory, k dohodě ale nakonec nedošlo. „Do projektu jsem investoval dvojnásobek peněz, než jsem měl v plánu, tak jsme si pragmaticky řekli, že bude lepší celý projekt uzavřít než se zbytečně trápit,“ popisuje a doplňuje, že podobně jako Out of Dark končí asi devadesát procent všech startupů – neuspějí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Do velikosti Shoptetu nebo úspěšného globálního startupu dojde promile projektů. Přestože jsem měl v týmu samé seniorní lidi, ranec zkušeností a získali jsme nějaké klienty, tak se nám nepodařilo najít správný product-market fit a uspět ve větším měřítku. A přestože jsem do toho od začátku vstupoval s velkou pokorou, s tím, že není jistota, že pokud mi vyšel jeden projekt, musí vyjít i ten další, tak je to pro mě velká lekce,“ přiznává Uďan.

Do nového projektu jako spoluzakladatele přitom přibral zkušené lidi – přidal se k němu bývalý marketingový ředitel Shoptetu či Slevomatu Radek Hudák, jenž se nyní pouští na dráhu freelancera, vývojář Patrik Votoček se zkušenostmi z firem jako Goodbaby či Cookielab a M&A poradce s kariérou například v J&T Ventures Michal Feigler. Uďan ale přiznává: „Nemůžu svalovat vinu na nikoho jiného než na sebe.“

Lituje toho všeho? „Ani v nejmenším! Byly to úžasné dva roky a spousta zkušeností. Ano, ztratil jsem nějaké peníze, ale fuck it, nejsem kapela, abych stále vyhrával. Stálo to za to,“ vypráví s tím, že stále věří, že projekt jako takový životaschopný je a má potenciál, jen je potřeba jej jinak uchopit.

Odkazuje přitom na svého hlavního konkurenta, startup TheyDo, jenž nedávno získal investici ve výši 34 milionů dolarů, v přepočtu přes 780 milionů korun. Společně s kolegy tak je připraven technologické řešení Out of Dark prodat a nyní hledá potenciální zájemce.

Samozřejmě mě mrzí, že to nevyšlo, každopádně za sebe nelituji ani jedné koruny, co jsem do projektu dal.

„Od začátku jsme si s kluky řekli, že si jdeme vyzkoušet velkou hru. Globální projekt, dolarového jednorožce. Ukázalo se, že tohle nedokážeme. Asi bychom z Out of Dark dokázali udělat příjemný malý projekt, ale o tom ta hra nebyla a neměla být,“ doplňuje Uďan. Co teď bude dělat dál?

Plánuje se vydat na dráhu takzvaného angel investora, v čemž chce využít své finanční zdroje i poučení, která během kariéry nasbíral. „Spojím své zkušenosti z budování úspěšné firmy Shoptet i z neúspěchu Out of Dark a budu jako angel investor finančně i radami pomáhat novým startupům, aby mohly těžit z obou,“ přibližuje. Minulý týden již bez bližších podrobností oznámil, že se rozhodl podpořit módní značku Bagind se zaměřením na batohy a další kožené produkty. Stojí za ní ředitel Lukáš Matějček a zároveň Václav Staněk, jenž kromě jiného buduje další módní firmu Vasky.

Pro Uďana tak má i negativní peripetie pozitivní vyústění. „Samozřejmě mě mrzí, že to nevyšlo, každopádně za sebe nelituji ani jedné koruny, co jsem do projektu dal, a šel bych do toho znova. Byla to skvělá jízda, bylo fajn od začátku budovat něco s vědomím, jak se to má dělat správně, potkal jsem během té doby spoustu úžasných lidí a budování další firmy si na maximum užil,“ uzavírá.