Ewa Farna se díky Spotify dostala až na Times Square. Zpěvačka je tváří globální kampaně pro zviditelnění žen v hudbě

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Tvář zpěvačky Ewy Farné se v rámci globální kampaně dostala až na Times Square

0Zobrazit komentáře

I když se to nemusí zdát, ženy mají v hudbě stále mnohem menší zastoupení než muži. Podle studie univerzity USC Annenberg, financované streamovací službou Spotify, představovaly v uplynulém roce i deset let předtím jen pětinu nejhranějších umělců. Švédský hudební gigant chce pomoci toto číslo zvýšit a součástí jeho snah je i velká reklamní kampaň na Times Square v New Yorku. Zde se na desítky metrů vysokém billboardu objevila také česko-polská zpěvačka Ewa Farna.

Pod jménem a fotografií Ewy Farné pokrývající většinu budovy svítí slovo „EQUAL“ odkazující na stejnojmennou iniciativu Spotify. Firma ji ohlásila letos v březnu u příležitosti Mezinárodního dne žen se záměrem podpořit větší viditelnost i vliv žen v hudebním průmyslu. Snahy Equal – v překladu stejný či rovnocenný – mají probíhat jak přímo na platformě Spotify, tak mimo ni na globální i lokální úrovni. Švédové přitom ohlásili spolupráci s několika neziskovými organizacemi s podobnými cíli.

Základem projektu jsou playlisty, které pro desítky milionů uživatelů streamovací služby představují hlavní způsob poslechu a objevování nových umělců. V rámci iniciativy Equal se ženy v mnohem větší míře objevují na hlavních obrázcích populárních seznamů skladeb jako Today’s Top Hits nebo Viva Latino. Samozřejmě ale vznikají také playlisty zaměřené specificky na jejich pohlaví, které se skládají za pomoci organizací typu Girls Make Beats, Women in Music či Sound Girls.

Zviditelňování ženských hudebnic skrze playlisty má ve svém centru také kampaň Equal Global Music Program, spuštěná letos v dubnu. Ta přinesla desítky výběrů z různých zemí a jeden hlavní, globální, kde se objevila také Ewa Farna. Sedmadvacetiletá zpěvačka, která nedávno po delší době vydala nový singl Tělo, je momentálně i hlavní tváří česko-slovenské edice Equal playlistu.

Ewa Farna v nadživotní velikosti na billboardu v New Yorku

Seznamy skladeb zaměřené na ženy pak Spotify promuje nejen napříč svojí platformou, ale také v reklamách jinde, nejviditelněji právě na Times Square. Jelikož tudy denně projde asi půl milionu lidí, pronájem velkého reklamního prostoru zde vyjde v přepočtu na 64 milionů korun za měsíc.

Hlavně je to ovšem světoznámé místo a určitý symbol úspěchu. Když se proto na velké budově objevila tvář Farné, zpěvačka se snímkem neváhala pochlubit. „Teď už jsem oficiálně velká jak barák. Tahle velikost XXL mi docela lichotí,“ přidala k němu komentář na svém Facebooku.

Byť se tvorba Ewy Farné řadí do rádiového popu a spíše nesbírá ceny kritiky za umělecký přínos, nelze jí upřít status jedné z mála českých hudebnic i hudebníků, jejichž popularita překročila hranice. Třinecké rodačce se už v začátcích kariéry podařilo prorazit také v Polsku a dodnes svoje písně většinou nahrává ve dvou jazykových verzích. 

Ke globální známosti však má, stejně jako mnoho dalších umělkyň z kampaně Equal, daleko. Její umístění na jedno z nejviditelnějších míst na světě navíc znamená nejen větší viditelnost pro ni samotnou, ale potenciálně také pro českou hudební scénu. V globálním ženském playlistu, který má nyní téměř 800 tisíc sledujících, se teď ostatně objevuje také další česká hudebnice Pam Rabbit. Už v květnu se na Times Square objevila i tvář zpěvačky Aiko, která v Česku vyrostla a nyní působí hlavně v Londýně.

Vytvářením feministických playlistů a drahými reklamami na ně pak iniciativa Spotify naštěstí nekončí. Vedle toho vznikla například Equal Directory, globální databáze žen a genderově nonkonformních lidí napříč celým hudebním průmyslem, tedy od skladatelek přes producentky a zvukové inženýrky až po organizátorky koncertů a podobně. Švédská firma také navázala spolupráci a finančně přispěla dalším lokálním neziskovým organizacím, které podporují podreprezentované pohlaví v hudbě.

Ačkoliv se jedná o pozitivní iniciativy, Spotify má s umělci dlouhodobě poměrně složitý vztah. Firma na jedné straně přenesla hudební průmysl do moderní online doby a snížila pirátství, mnozí hudebníci ji ovšem vnímají spíše jako nutné zlo. Velice nízké honoráře pro autory skladeb na platformě, proti nimž proběhly i veřejné protesty, jsou přitom jen jedním z problémů.

Obří streamovací služba s automatizovanými algoritmy pro doporučování hudby je v zásadě návratem k centralizovanému trhu. To znamená, že se vkus většinových posluchačů může snadno homogenizovat podobně jako v době před internetovým boomem, kdy vládla rádia a MTV. Feministické snahy firmy Daniela Eka si tak zaslouží pochvalu, ale představují jen část výzev, kterým dnešní hudební průmysl čelí.

Aktualizace 17. 6. 20.40: Doplněna zmínka zpěvačky Aiko, která se na Times Square objevila už v květnu.