Hladké silnice bez drncání. Česká technologie umí spravit výtluk v asfaltu pomocí mobilní mikrovlnky
Oprava pomocí patentované technologie společnosti Futtec je rychlá a provoz omezuje spíše minimálně. Z Česka by měla brzy zamířit dál do Evropy.
Mikrovlnka je běžnou výbavou většiny českých kuchyní, kde slouží především k rychlému ohřevu jídla. Jenže mikrovlny mohou přijít vhod i při opravě komunikací. Česká společnost Futtec je využívá k látání výtluků ve vozovce. Celý systém dokáže asfalt zacelit bez vzniku spár a není přitom nutné výrazněji omezovat provoz.
S příchodem jara rozkvétají bledule a sněženky, ptáci spouštějí pěveckou kakofonii a na silnicích se klubají nové výtluky tvořené působením mrazu a soli na trhliny v asfaltu. Tyto díry se často vyspraví, až když je situace skutečně kritická. Mnohdy jen obyčejnou záplatou, která ovšem nepřiléhá k původní asfaltové vrstvě tak, jak by bylo potřeba. Po čase se tak vedle původního výtluku vytvoří další – a takto to jde pořád dokola.
Díky tomu připomínají některé okresky mistrovské patchworkové dílo, na které by byla pyšná kdejaká babička. Pořádná oprava rozbité silnice kompletním vyfrézováním je totiž nákladný a hlavně zdlouhavý proces, který vyžaduje omezení provozu na komunikaci a s tím spojené netrpělivé čekání řidičů, než jim na semaforu naskočí zelená. Díky inovativnímu patentu české společnosti Futtec by však mohl počet výtluků na silnicích klesnout.
Společnost nedávno dostala od ministerstva dopravy oficiální oprávnění využívat k preventivním opravám poruch na asfaltových silnicích svou patentovanou technologii takzvaných mikrovlnných cestářů. Jedná se o využití mikrovlnného ohřevu asfaltu k finančně efektivní a rychlé údržbě vozovky bez vzniku spár.
Zatímco se při běžné opravě výtluk za tepla či za studena vyplní speciální asfaltovou směsí, která nepřiléhá k původnímu asfaltu zcela dokonale, v případě technologie Futtecu se narušení vozovky zacelí zcela beze spár. „Patentovaná technologie umožňuje zahřát na technologickou teplotu přesně vymezenou hranu nepoškozené asfaltové vrstvy v celé její šířce, což vede k bezespárému spojení okraje poruchy s nově dodanou asfaltovou směsí. Díky šetrnému ohřevu pomocí mikrovln se tak nepoškozená část vozovky spojí s nově přidanou asfaltovou směsí bez vzniku spáry a bez poškození plastických vlastností asfaltového pojiva,“ vysvětluje Jiří Rušikvas, majitel a zakladatel společnosti Futtec.
Samotný proces opravy díry ve vozovce o velikosti až 60 krát 80 centimetrů zabere podle Rušikvase jen několik málo desítek minut, díky čemuž nedochází během opravy k většímu omezování provozu. Proces opravy by měl vrátit vozovku do téměř původního stavu. Dalším benefitem je fakt, že díky mikrovlnám lze vozovku pomocí cestáře opravovat během celého roku a díky nízké hlučnosti stroje pracovat i v nočních hodinách.